Citroen C4?

Alle algemene niet-paarden-dingen kan je hier kwijt.
Henni
Forumverslaafde

Berichtdoor Henni » 18 aug 2014, 20:52

Ik ben op zoek naar een andere auto, zo viel mijn oog op een Citroen C4, die mag 1400 kg trekken. Heeft er iemand ervaring met een C4 als trekauto voor een 1,5 paards trailer?

Tandri
Tölter

Berichtdoor Tandri » 19 aug 2014, 08:48

Yep, met een gewone 1.6 benzinemotor zelfs (inmiddels 8 jaar oud). Rijd echt super, zelfs met een tweepaardstrailer (met 1 paard er in) viel het me op dat het een superstabiele combinatie is. Zelfs beter dan met m'n eerdere Audi A4 station met een 1.8 motor... Dat zegt wel wat vind ik. Succes met je keuze!

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 19 aug 2014, 09:00

Lijkt me vrij krap, maar het zou misschien kunnen. Wat is zijn koppel? Daar zou ik in elk geval ook naar kijken. Je wil wel wat 'over' hebben als je van een heuveltje rijdt of van een afrit en je moet remmen. Je hebt kans dat de trailer je gaat duwen.
Daarnaast ligt het er natuurlijk ook aan hoe zwaar je trailer is. Met een 1,5 paards kun je precies goed zitten.
Ik zou eens navragen bij een onafhankelijke vakgarage wat hun ervaring is met C4's en het trekken van levende have. Bij sommige auto's is het zo dat je een type van het ene bouwjaar juist wel moet hebben en van het andere bouwjaar juist niet (Renault Twingo bijvoorbeeld, hoor ik wel eens). Ik weet niet hoe dat zit bij de Citroen. Succes met het uitzoeken in elk geval.

Anja
Forumverslaafde

Berichtdoor Anja » 19 aug 2014, 23:41

wij hebben jaren een Ford Focus wagon gereden 1.6 benzine...deze mocht 1200 kg trekken. Qua papieren berekening kon het allemaal nét, maar met rijden merkte ik er niet zoveel van. Optrekken en vaart maken gingen idd niet zo snel, maar als je daar rekening mee houdt lijkt het mij geen probleem. Tenzij je veel wedstrijden rijdt of parkeert op blubberig terrein, dan is extra trekkracht soms handig.

Bij het kopen van een nieuwe auto wilde ik op papier wat meer trekkracht (meer om de toen nog geldende regels voor het E te omzeilen). Toen hebben we ook een Citroen C4 overwogen en mee gereden. Uiteindelijk voor een peugeot wagon 308 gekozen, deze mag 1500 trekken (1.6 benzine). Wij wilden uit praktische en kostenoverweging graag een "gewone" auto dus geen MPV of SUV.

Eigenlijk merk ik met rijden nauwelijks verschil. Er is een klein verschil met de kracht bij optrekken, maar die kracht gebruik ik toch niet, want ik trek altijd in een slakkengang op. Ik rij zonder problemen met deze 1.6 benzine de heuvels van de Posbank op met 1 1/2 paard trailer.

Citroen is als personenauto wel erg comfortabel en ik denk dat 1400 prima kan.

Henni
Forumverslaafde

Berichtdoor Henni » 22 aug 2014, 08:15

Bedankt voor jullie antwoorden. Inmiddels ook de buurman van mijn schoonouders gehoord, die hebben een C4 speciaal gekocht voor de caravan en dat bevalt prima!
Dus de keuze is wel gemaakt, ik ga dan wel voor een 1.6, en dan op zoek naar 1 bij ons in de buurt.

Möllie, het koppel van een C4 Coupe 1.6 uit 2007 is 147 nm / 4.000 tpm.

nado
Forumverslaafde

Berichtdoor nado » 22 aug 2014, 08:30

Henni, kijk ook even naar de maximale belastbaarheid van de trekhaak. Ik heb wel eens gehoord dat deze bij de C4 vrij laag is. In principe is voor een anderhalf-paards trailer een belastbaarheid van 75kg gewenst, staat ook op de papieren van de trailer. Niet alle trailers komen daar aan natuurlijk, maar vooral als je een zadelkamer hebt of de paarden best ver naar voren staan, dan wordt de belasting van de trekhaak groter en is het fijn als je voldoende over hebt.

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 22 aug 2014, 10:02

Zie <a href='http://www.caravantrekker.nl/adviestrek ... &periode=0' target='_blank'>dit overzichtje</a> et C4's irt trekkracht.
Staan wel meer interessante wetenswaardigheden op deze site. Weliswaar voor caravans, maar dan ben je al een eind in de goede richting.
Veel veilige kilometers gewenst in je nieuwe auto.
d:)d

kaenjo
Renner

Berichtdoor kaenjo » 24 sep 2014, 12:24

wij hebben een c4 wel de grand picasso versie. Geen problemen met trekken doet het allemaal super 1,5 of 2 paards maakt niet uit. Volgens de papieren mag hij 1800 trekken en dit doet hij ook met gemak je merkt er niks van. Ligt allemaal fijn en stabiel achter de auto.

Wij gaan over op een andere auto ivm de ruimte maar qua rijden met een trailer zou ik niks anders willen.

groetjes saskia

Henni
Forumverslaafde

Berichtdoor Henni » 24 sep 2014, 17:14

Inmiddels ben ik eigenaresse van een zwarte C4 coupe. Beetje sportiever dan de gewone C4. Tot nu toe erg tevreden. Al met verschillende aanhangers gereden en prima in orde!

Terug naar “Praathoekje”