Slaap- probleempje....

Alle algemene niet-paarden-dingen kan je hier kwijt.
Koekie
Forumverslaafde

Berichtdoor Koekie » 19 feb 2013, 22:44

Elke nacht doorloop je verschillende slaapstadia. Eén ervan is de REM-slaap, de welbekende droomslaap. Het grootste deel is echter non-REM-slaap (NREM), de 'normale' slaap.
Vaste volgorde
Deze slaapfasen lopen niet zomaar door elkaar. Er bestaat een vaste volgorde. En dit hele rijtje, de zogenaamde slaapcyclus, doorloop je zo'n vier tot zes keer per nacht. Hieronder staan de fasen die je per slaapcyclus slaapt.

Overgangsfase tussen waken en slapen
Het eerste slaapstadium van de NREM-slaap is een overgangsfase tussen de waak- en slaaptoestand. Dit stadium duurt maar drie tot vijf minuten. De lichaamstemperatuur daalt en de spieren ontspannen.

Tijdens dit stadium zijn langzame oogbewegingen (Slow Eye Movements of SEM) te zien. Je kent waarschijnlijk dat gevoel wel als je tegen je slaap zit te vechten. Je ogen draaien dan langzaam weg en je hebt moeite om ze open te houden.

In deze fase kun je vaak ook een schok voelen, soms met het gevoel dat je valt. Dit is een slaapstuip; een korte aanspanning in de spieren van je armen of benen. Hierdoor ben je weer even helemaal wakker. Ook van geluiden word je in deze fase nog makkelijk wakker.

Diepere slaap
Het tweede slaapstadium is iets dieper en duurt ongeveer dertig tot veertig minuten. In dit slaapstadium slaap je het meest: tot 50 procent van de totale slaapduur per nacht. Het is het begin van de 'echte' slaap. Je wordt in dit stadium niet meer zomaar van elk geluid wakker.

Zeer diepe slaap
Stadium drie en vier worden meestal als één geheel beschouwd. In deze fase ben je erg ontspannen en moeilijk wakker te krijgen. Je ademhaling is diep en je hartslag is langzaam en regelmatig.

Tijdens het begin van de nacht duurt deze fase erg lang. Maar in de volgende cycli duurt deze fase steeds korter. Er komen groeihormonen vrij, je lichaam herstelt zich en doet nieuwe kracht op.

Naarmate je ouder wordt, duren deze diepe slaapfasen steeds korter. Je zult daardoor merken dat slapen lang niet zo verfrissend werkt als voorheen.

REM-slaap
Na stadium vier begint het stadium van de REM-slaap of droomslaap. De grote spieren van je ledematen zijn dan verlamd. Als dit niet zo zou zijn, zou je uit je bed kunnen springen om je dromen uit te gaan voeren.

Je kunt zien of iemand in zijn REM-slaap zit aan de snelle oogbewegingen onder de gesloten oogleden. De hersenen zijn tijdens deze fase volop actief. Waarom de hersenen zo actief zijn, daar zijn wetenschappers nog niet uit. Maar het vermoeden bestaat dat het te maken heeft met het verwerken van informatie.

Naarmate de nacht vordert, worden de perioden met REM-slaap steeds langer. In totaal neemt de droomslaap 20 tot 25 procent van de slaapduur in beslag.

Koekie
Forumverslaafde

Berichtdoor Koekie » 19 feb 2013, 22:45

Flits
Tölter

Berichtdoor Flits » 20 feb 2013, 07:52

dank jullie wel!!

met al deze info ben ik weer nachten zoet ;)

Skorrie
Forumverslaafde

Berichtdoor Skorrie » 20 feb 2013, 10:04

Ik werk als psychiatrisch verpleegkundige op een acute crisisunit en slecht slapen is ook bij de clienten op mijn werk vaak aan de orde, ik geef ze dan vaak onderstaande slaaphygiene tips mee en adviseer ze dit op hun kast te plakken. Voor een aantal clienten helpt dit. Daarnaast is het voor iedereen verschillend hoeveel slaap hij/zij nodig heeft en niet iedereen heeft behoefte aan 8 uur slaap per nacht dus laat je daar niet teveel door leiden maar kijk gewoon wat voor jou voldoende is kortom wanneer ben jij voldoende uitgerust, dit kan voor jou ook na 6 uurtjes slaap zijn. In ieder geval is het heel vervelend en ik hoop dat deze tips over slaaphygiene je kunnen helpen;

Weinig licht voor het slapen gaan. De stof (melatonine), die de hersenen stimuleert om te gaan slapen, wordt aangemaakt door duisternis. Zorg daarom dat u de kamer waar je je bevindt voordat je gaat slapen niet te licht is. Bedek ramen met gordijnen of lamellen. Gebruik een lamp met weinig Watt.

Doe ontspanningsoefeningen. 30 minuten voor het naar bed gaan - Dr Friedman heeft gemerkt dat het doen van ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan vaak helpt bij patiënten met het chronisch vermoeidheidssyndroom (ME/CVS). Ze slapen beter en hebben meer energie de volgende dag. Voorbeelden van ontspanningsoefeningen zijn ademhalingsoefeningen, progressieve spierontspanning, geleide meditatie, enz.

Maak de slaapkamer een ruimte voor slaap. Een van de doelen van de slaap hygiëne is het lichaam en geest te leren dat de slaapkamer bedoeld is voor slapen. Verwijder voorwerpen die je associeert met activiteit, zoals de televisie en de computer. Tevens creeëren electrische apparaten electrische spanning die het inslapen kunnen bemoeilijken, het simpelweg verwijderen van deze apparaten kan al veel schelen. Maak de slaapkamer een ‘pieker-vrije’ ruimte.

Neem een warm bad - ongeveer drie uur voordat je naar bed gaat. Een recente studie heeft aangetoond dat mensen met slaapproblemen in staat waren om gemakkelijker in te slapen als ze drie uur vantevoren een warm bad namen. De langzame afkoeling van het lichaam na het bad zorgt voor het moduleren van de chemische signalen die leiden tot slaap. Gebruik tijdens het baden eventueel ontspannende geuren zoals lavendel.

Investeer in een comfortabele matras. Verder is het belangrijk dat de ruggegraat zo recht mogelijk is tijdens het slapen. Zorg voor een goed ondersteunend hoofdkussen. Als je op je zij slaapt is het handig om een kussen tussen je knieën te leggen, zodat de wervelkolom niet gedraaid is. Bron: Dr. Perrin

Achtergrond geluiden. Als je gestoord wordt door achtergrond geluiden kun je oordopjes gebruiken. Sommige mensen claimen goede resultaten met ‘white noise’ als achtergrond geluid. White noise is het geluid van een geruis dat je hoort als de tv defect is.

Houd je aan regelmatig slaap-schema. Train je lichaam en geest te voelen dat er een bepaald tijdstip is wanneer het zou moeten gaan slapen.

Inspanning tijdens de dag. Terwijl sommige inspanning goed is, is teveel inspanning laat op de dag niet goed voor patiënten met ME / CVS. De adrenline van de training houdt je dan wakker. Hierdoor kom je in een staat van 'tired but wired' (moe, maar overgestimuleerd) waardoor het bijzonder moeilijk wordt om in slaap te komen.

Vermijd stimulatie van de tv en pc tot twee uur voor het slapengaan. Gebruik geen cafeïne, alcohol, nicotine, veel suiker of (donkere) chocolade in het laatste deel van de dag.

Vermijd veel drinken vlak voor het naar bed gaan - Als je toch wakker wordt met de drang om te plassen raadt Dr. Teitelbaum aan dat als je denkt dat je het nog 5 minuten langer kan volhouden, je niet naar de toilet moet gaan. ‘We gaan naar de badkamer in de ochtend wanneer is tijd om wakker te worden, de nacht is om te slapen.’ Zegt hij. Als dat niet werkt, ga dan naar de wc en probeer het de volgende keer weer. (Hij zweert dat het werkt!)

Druk hoofd. Als je niet kunt slapen vanwege racende gedachten, leg dan een schrijfblok naast je bed en schrijf je problemen of dingen waarover je na wilt denken op. Doe een ademhalingsoefening om je hoofd te kalmeren. Of focus simpelweg op je ademhaling of op je hartslag.

elly
Telganger

Berichtdoor elly » 22 feb 2013, 19:35

dank jullie wel!!

met al deze info ben ik weer nachten zoet ;)
Ha ha maar slaap je ook beter??????/// 0:)

árangur
Forumverslaafde

Berichtdoor árangur » 22 feb 2013, 20:17

ik kan me nog herinneren dat ik tijdens zangerschap gym ook zo'n ontspanningsoefening moest doen. Die kon je dan later gebruiken als je niet in slaap kon komen. ik weet niet meer precies hoe het ging, maar ht had te maken met lekker op je rug liggen en je inbeelden dat je in het zonnetje (of schaduw, als je een warme dag hebt :D ) ligt op het strand, en de zee hoort ruisen. langzaam moest je dan bewust je hele lichaam ontspannen, beginnen bij je tenen. Het werkte bij mij heel slaapverwekkend. :Z

Imynd
Forumverslaafde

Berichtdoor Imynd » 23 feb 2013, 01:17

Wat veel bruikbare tips! En hoewel ik over het algemeen een goede slaper ben heb ik de laatste tijd toch wel last van nachten dat het niet zo goed wil lukken...

Een warme douche werkt bij mij dus averechts dus die heb ik afgeschaft. ('savonds dan;))

Ik heb een MP3 speler waarop oefeningen staan van mindfullness maar ook ontspannende muziekjes of vogelgeluiden. En inderdaad, een schrijfblok voor al ik een slimme gedachte heb die ik wil onthouden voor de volgende dag.

Een powernap: fantastisch! Dan ben je weer helemaal opgeladen en het heeft (bij mij) geen invloed op mijn nachtrust. Na een dagdienst (7.15 beginnen) is dit bij mij vaste prik.

Gelukkig werkt dit allemaal bij mij want ik móet mijn uren slaap maken, ik heb vorig jaar door tekort (nachtdiensten) aan kwalitiatief goede slaap (leeftijd) 2 grand mals gehad en dat wil ik niet nog een keer!

Welterusten!

Wicky
Renner

Berichtdoor Wicky » 03 mar 2013, 21:45

Ik heb ook slaapproblemen gehad.
Daarvoor ben ik door de huisarts doorverwezen naar de slaappoli.
Heb toen één nacht met allemaal plakkers op mijn hoofd geslapen die verbonden waren met een kastje die mijn slaap registreerde.
Daaruit bleek dat ik doorslaap problemen had. Werd altijd om 4 uur wakker en kon niet meer in slaap komen.
Ik heb daarvoor medicatie gekregen in de vorm van een anti depresiva.
Die moet ik om 10 uur s' avonds innemen en om 11 uur naar bed gaan.
Sinds dien is het echt een heel stuk beter.
Melatomine moet je wel op het juiste moment innemen en als je die test niet gedaan hebt weet je dus niet wat het goede moment is om het in te nemen.
Dus als het echt een probleem wordt ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een slaappoli.

riezebos
Stapper

Berichtdoor riezebos » 05 mar 2013, 20:26

Hoi

Als je zo druk bent is het ook verstandig om (savonds) je bloeddruk te meten/controleren.
Juist geen koolhydraten/suikers savonds eten. krijg je een schommelende suikerspiegel van en snachts zit je juist in een dip waardoor je wakker wordt. Meer avond dieeet van eiwitten en groentes. Na 21.00 niets eten en niet actief bezig zijn.
Verder lavendel olie in nek- kalmeert.
Ook mogelijke Rescue remedy nacht

Groeten

sidasnoot
Stapper

Berichtdoor sidasnoot » 07 mar 2013, 17:17

*o* d:)d hoi hier nog een zelfde leeftyd zelfde probleem gewwon acepteren werkt het best ben 5 jaar aan het zoeken geweest tv werkt bij mij ook heel goed frt diana

Terug naar “Praathoekje”