oudere merrie weinig energie

Alle algemene niet-paarden-dingen kan je hier kwijt.
okkie
Stapper

Berichtdoor okkie » 28 dec 2013, 18:14

Een van onze paarden, een merrie van 20 was altijd ons racemonstertje. Ze bleef altijd even pittig doorlopen maar de laatste tijd ontbreekt het haar aan energie. Ze wil eigenlijk nauwelijks meer harder dan stap en het liefst niet te lang. Nu snap ik natuurlijk wel dat ze wat ouder wordt en dat het allemaal wat minder wordt maar dit gaat me te snel.
In haar voedingsschema is de laatste tijd niets veranderd. Onbeperkt hooi en muesli met hoge voedingswaarde. Ze is altijd een mager ding geweest en dat is ze nog steeds.
Verder is ze vrolijk en kijkt helder uit haar oogjes. Ze loopt ook nog heel soepel dus ik zoek het niet in haar gewrichten of wervels of iets dergelijks.
Wie heeft er tips voor me in de vorm van voeding, supplementen of iets om haar iets meer energie te geven?
Op voorhand dank je wel voor jullie reactie.

Anbo
Forumverslaafde

Berichtdoor Anbo » 28 dec 2013, 18:18

Ik heb hele mooie resultaten gezien met het voeren van Seniores Priores van Subli. Gaf dit extra naast het gebruikelijke, dagelijkse voer.

tonkie
Forumverslaafde

Berichtdoor tonkie » 28 dec 2013, 19:11

Ik maak uit jouw omschrijving op dat het verschil in looplust erg groot is. In dat geval zou ik haar eens grondig laten nakijken.

Een tekort aan energie kan ontstaan doordat ze te weinig binnen krijgt of doordat iets haar meer energie kost dan anders. Aangezien jij niets aan haar energie inname hebt veranderd zou ik eerder denken aan " iets dat haar meer energie kost". En om dat te vinden of uit te sluiten heb je een (goede) dierenarts nodig.

Succes

Mjölnir
Stapper

Berichtdoor Mjölnir » 28 dec 2013, 22:22

Bloedje laten trekken en gezien haar leeftijd vooral ook ACTH laten testen ivm mogelijke PPID.

Joepie!
Telganger

Berichtdoor Joepie! » 28 dec 2013, 22:32

Aanvullend, de mest op wormen laten nakijken.

Nienke65
Draver

Berichtdoor Nienke65 » 28 dec 2013, 23:04

Ik heb hele goeie ervaring met Metazoa, misschien kun je dat is proberen. Op hun Facebook site kan je veel ervaringen lezen.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 28 dec 2013, 23:20

Je zou inderdaad iig al eens kunnen beginnen met een vitamine/mineralen supplement, zoals Metazoa of SemperCubes of bv Mühldorfer Multivital (ik gebruik sinds een paar maanden dat laatste, wordt thuisgeleverd door bv zooplus.nl, heel handig, en niet duur!), etc
Maar als het verschil echt zo groot is, zou ik haar ook eens na laten kijken door een DA, bloed laten trekken oid - want 20 is nou toch zeker niet zo oud dat ze daarom zo veel minder energie zou moeten hebben?! Heeft ze wel een goeie vacht, normaal van lengte en goed glanzend?

okkie
Stapper

Berichtdoor okkie » 29 dec 2013, 11:44

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Het gekke is dat Frenja eigenlijk de hele dag vrolijk en helder is. Ze is blij en kan het goed met haar paardenvriendin vinden. Alleen tijdens het rijden is alle energie verdwenen. Normaal zat ze bij wijze van spreken al in een snelle tolt voor ik het erf af was. Nu ben ik er gisteren na een half uurtje zelfs naast gaan lopen. Wormen kunnen we uitsluiten, allemaal al onderzocht.
Ik ga zo wie zo met Metazoa beginnen, daar had ik me al in verdiept. Komt er niet op korte termijn verandering, dan haal ik zeker de D.A. erbij om bloed te prikken. Mjolnir, kun je me uitleggen waar jouw afkortingen voor staan?

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 29 dec 2013, 12:29

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Het gekke is dat Frenja eigenlijk de hele dag vrolijk en helder is. Ze is blij en kan het goed met haar paardenvriendin vinden. Alleen tijdens het rijden is alle energie verdwenen. Normaal zat ze bij wijze van spreken al in een snelle tolt voor ik het erf af was. Nu ben ik er gisteren na een half uurtje zelfs naast gaan lopen. Wormen kunnen we uitsluiten, allemaal al onderzocht.
Ik ga zo wie zo met Metazoa beginnen, daar had ik me al in verdiept. Komt er niet op korte termijn verandering, dan haal ik zeker de D.A. erbij om bloed te prikken. Mjolnir, kun je me uitleggen waar jouw afkortingen voor staan?
Metazoa is, net zoals Karina al beschrijft, niets meer en niets minder dan een vitamine supplement. Als de energie van je paard zo drastisch veranderd is in een korte tijd lijkt het me echt slim op de dierenarts laten komen. Als er niets aan haar voedingsschema is veranderd, en ze het daarop altijd goed gedaan heeft, ga je nu niets verbeteren met een vitaminesupplement. Succes!

Mjölnir
Stapper

Berichtdoor Mjölnir » 29 dec 2013, 12:50

Mjolnir, kun je me uitleggen waar jouw afkortingen voor staan?
<a href='http://www.gddeventer.com/paard/voor%20 ... %20paarden' target='_blank'>ACTH</a>
<a href='http://www.gddeventer.com/paard/voor%20 ... ieuws/ppid' target='_blank'>PPID</a>

Edit: links gewijzigd.

Imynd
Forumverslaafde

Berichtdoor Imynd » 30 dec 2013, 22:02

Mijn 18 jarige merrie is heel goed opgeknapt door een behandeling van de osteopaat! Tegelijkertijd had ik ook bloedonderzoek laten doen, onder andere op glucose intolerantie en cushing. Hier kwam niets uit. Overigens is ze niet echt vergelijkbaar met jouw paard want snel tempo tolt is iets waar ze alleen maar naar kijkt ;)

Linda
Stapper

Berichtdoor Linda » 13 feb 2014, 01:39

Hallo, ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk hebt gevonden. Al bloedonderzoek laten doen? Bij mijn Linda bleek het cushing (zie links ACTH en PPID) te zijn, en binnen een paar weken nadat ze op de Prascend is gezet had ze haar tempo weer terug, inclusief zelfvertrouwen en vrolijke ondeugendheden :D

Terug naar “Praathoekje”