Gasverbruik.

Alle algemene niet-paarden-dingen kan je hier kwijt.
vilheide
Forumverslaafde

Berichtdoor vilheide » 10 feb 2014, 18:44

Vandaag moest ik de meterstanden voor de jaarnota doorgeven.
Ik vroeg me gewoon af wat jullie zo'n beetje per jaar verbruiken aan gas omdat ik het idee heb dat ons verbruik behoorlijk hoog ligt.
Ons verbruik aan gas is gemiddeld 4700m3 per jaar.

hakon
Forumverslaafde

Berichtdoor hakon » 10 feb 2014, 19:53

Zo, dat is veel! Ik piep al als we over de 2000 zitten haha

Kablos
Forumverslaafde

Berichtdoor Kablos » 10 feb 2014, 20:50

Wij houden het iedere maand bij om dit soort verassingen te voorkomen.
In principe houden we alles (GWE) bij per maand.
Ons gasverbruik ligt op 2200 kuub per jaar, vrijstaand woonhuis met apart kantoor en overal CV.

Twee persoons huishouden trouwens, dat scheelt ook, en VR ketel, geen HR trouwens.

4700 is idd wel erg hoog, of je moet overal gaskacheltjes aan hebben staan?

vilheide
Forumverslaafde

Berichtdoor vilheide » 10 feb 2014, 21:22

We wonen in een 2 onder 1 kap woning. Huis is al vrij oud en warm water komt nog van een geiser en cv wordt geregeld door een VR ketel.
Radiatoren staan niet allemaal open en de overige staan een kwartslag open. Helaas niet op elke radiator een thermostaatknop.

myr
Forumverslaafde

Berichtdoor myr » 10 feb 2014, 21:28

Wij afgelopen Jaar 3100 m3, en dan ook nog dagelijks de houtkachel aan.....wordt dit jaar wel veel minder, door de zachte winter. Vrijstaand huis, hete luchtverwarming, geiser voor warm water en vier personen.

hakon
Forumverslaafde

Berichtdoor hakon » 10 feb 2014, 22:09

Mwah, wij wonen ook in een vrijstaand oud huis, maar zitten over het algemeen gemiddeld op 1850. Gezin met 2 kinderen.

myr
Forumverslaafde

Berichtdoor myr » 10 feb 2014, 22:41

Bij ons de buren ook hoor, al zijn die met twee mensen. Denk zelf dat luchtverwarming gewoon duur is. En we hebben nog wel een schuur met een gaskachel, die brandt alleen bij flinke vorst. En de afgelopen winters was het bepaald niet warm in huis. Gek. Is wel erg vochtig hier tussen de bomen.

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 11 feb 2014, 05:42

geen idee, zal eens nakijken…misschien ook wel leuk om verschil voor en na de verbouwing te zien (van tochtig, enkelglas en niet geïsoleerd) naar dubbelglas geïsoleerd….

Brigit
Forumverslaafde

Berichtdoor Brigit » 11 feb 2014, 08:43

Het hangt van zo verschrikkelijk veel dingen af! Ik heb overal dubbel glas dus aan mijn cijfers heb je niets ter vergelijking.

Maar ik ben wel zuinig opgevoed en dat haal je niet meer uit een mens. Ik stook alleen de ruimtes waar ik het warm wil hebben en houd keurig de deuren dicht naar de andere ruimtes. In de hal staat de thermostaatknop lager, daar hoeft voor mij alleen "de kou eraf". De slaapkamers worden nooit gestookt (een warme slaapkamer vind ik gewoon niet fijn), de bijkeuken ook niet maar de badkamer weer wel. Als er de hele dag niemand in huis is gaat de knop op de nachtstand.

Misschien helpt het al als je de gang niet verwarmt, en de kamers boven alleen als er iemand in is? En de zadelkamer staat half vrij dus daar is vast ook winst te behalen. Oh, en tochtslangen voor de deuren scheelt echt enorm heb ik in een vorig huis gemerkt!

Zoals Kablos al schreef: elke maand even de meter aflezen voorkomt in ieder geval dat je voor enorme verassingen komt te staan.

Succes!

Anja
Forumverslaafde

Berichtdoor Anja » 11 feb 2014, 12:53

Wij hebben een tweepersoons huishouden en hebben een vrijstaand huis. Geen beschutting rondom en dus in het open veld. We hebben wel dubbel glas, maar verder is het huis niet geïsoleerd.

We hebben een gasverbruik van rond de 2100M2. Persoonlijk vind ik dit best veel....

In het verleden hebben wij ook wel eens ruimtes onverwarmd gelaten, maar ik vond dat het al snel wat vochtig werd. Nu staan de radiatoren dus wel open, maar op 1/4 van het vermogen.

Als je een ruimte onverwarmd laat, krijg je ook vaak een tochtstroom en tocht geeft dan weer een "koud" gevoel.

Wij houden iedere week de meterstanden bij. Kost nog geen minuut en met een excelbestand kun je ook doorrekenen. Er zijn ook internet sites waar je het op kunt invullen en die het verbruik afzetten tegen de gemeten temperatuur.

willyr
Tölter

Berichtdoor willyr » 11 feb 2014, 19:40

Wij wonen met zijn tweetjes ook in een oud vrijstaand huis met op sommige gedeelten nog enkelsteense muren en ramen zonder HR. Mijn vriend is 's ochtend thuis en ik 's avonds. Ik ben een koukleum dus wil de CV wel op 20 hebben........ maar zitten dit jaar op 1900, vorig jaar op 1400.
Als ik kijk naar je standen, je hebt niet per ongeluk de electriciteitsstand genoteerd? Die ligt bij ons ook aardig hoog.

Yndi
Forumverslaafde

Berichtdoor Yndi » 11 feb 2014, 20:30

In mn eentje in een 2 (evt 3) persoons appartement begane grond (nog 2 woonlagen boven mij): 650m3. en ik ben een echte koukleum als ik stil zit :P
toch wel handig, om ingebouwd te zijn door een hoop buren! (of nouja, hoop... 1 boven, 1 links, 1 rechts ;) )

Kablos
Forumverslaafde

Berichtdoor Kablos » 11 feb 2014, 20:48

We wonen in een 2 onder 1 kap woning. Huis is al vrij oud en warm water komt nog van een geiser en cv wordt geregeld door een VR ketel.
Radiatoren staan niet allemaal open en de overige staan een kwartslag open. Helaas niet op elke radiator een thermostaatknop.
Zet jij je VR ketel uit als je geen CV nodig hebt? Bv. in de zomer? Misschien komt daar je hoge verbruik vandaan. Alleen de radiotoren dichtdraaien helpt dan niet.

Onze ketelman vertelde me dat ik in de zomer de ketel alleen op tapwater moet zetten en niet op CV & tapwater. Die oudere VR ketels (zoals ik dus heb) schijnen dan niet echt voordelig met het gas om te gaan.

By the way: jaarlijks laten schoonmaken en opnieuw je ketel laten afstellen helpt ook om je verbruik te reduceren.

petrakolen
Renner
Contacteer:

Berichtdoor petrakolen » 12 feb 2014, 10:07

Dit jaar 3000 m3 gas verbruikt. Vloerverwarming (200 m2) vrijstaand ge-isoleerd huis in het buitengebied, HR ketel voor cv en warmwater, 2 personen, de hele dag thuis. In voor en najaar stoken we de houtkachel zodat de cv hooguit 's nachts even aanslaat. Maar vorig jaar hadden we natuurlijk wel een lang en koud voorjaar waardoor wij 300 m3 meer verbruikt hebben.
Elektra 0 kwt! sinds 7/2/2013 onze eigen elektriciteitscentrale op het dak d:)d

Rösk
Renner

Berichtdoor Rösk » 12 feb 2014, 17:04

Vorig seizoen (lange winter) hier 1213 m³ verbruikt, haflvrijstaand huis. uit jaren 30 (wel gerenoveerd)
ik woon alleen en heb alleen gaskachels, geen CV dus. Warm water voor douche en keuken komt van geyser. Trek wel lekkere dikke truien aan in de winter, dat scheelt! :-) Woonkamer stook ik zelden warmer dan 18 graden.

Terug naar “Praathoekje”