longeertraining met pessoa tuigje :)

Rij-technische vragen of opmerkingen.
sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 08 jan 2015, 14:27

Beste mede forummers:

Sinds kort heb ik een pessoa tuigje en dat bevalt mij prima.
Ook heb ik het boek van Lammert Haanstra, waaruit ik probeer iets op te steken.
Ook de touwtjes uit geprobeert, pessoa is nog comleter volgens mij omdat het op heel het paard inwerkt.

Nu ben ik heel blij dat Irpa zich in stap mooi voorwaarts neerwaarts strekt aan de pessoa en ook goed onderstapt. In draf is dat minder goed te zien, nog niet zo uitgesproken.
Ook is haar draf verbeterd. Van (aan de longe) bijna niet aanwezig, dus vooral laterale tolt en simpelweg telgang !!! soms naar best redelijke tot soms mooie draf.
Zelfs een galopje lukt (zeker op haar betere hand, zij is linksgebogen, maar wel is haar linkerachterbeen het zwakst door ataxie) soms al aardig.
Waarbij het me dan vooral nog om gaat, dat zij uberhaupt in gallop aanspringt en zo dus ook de hulp/ stemcommando leert kennen. een rondje in goed gallop zonder eruit te vallen is al best knap voor haar.
Irpa is 5 ganger( met onder het zadel een goede en makkelijke tolt en onder het zadel ook een aardige draf) en ik wil haar na langere tijd van ziekte weer rustig opbouwen zodat zij al wat bespiering heeft als ik er over een tijdje weer op ga klimmen.

Hebben jullie tips voor mij?
wat betreft de opbouw van een sessie?
het opvoeren van de training?
het bevorderen van de draf/ galop?
het gebruik van het pessoa tuigje.

Ik stel bijvoorbeeld eerst wat losser in, wel onder de voorbenen vast. en na het warm worden iets strakker. wat ik me afvraag is onder andere ook:
ga je aan de binnenkant iets korter instellen om goede stelling/ buiging te bereiken? zo ja hoeveel ongeveer? tot nu toe let ik er vooral op om het even lang in te stellen en het valt mij op dat zij linksom (makkelijke kant) eerder naar buiten over de schouder weg valt (al is dit veel beter geworden sinds wij vaker oefenen en ik een bakje (in de bak) afsteek en dat zij rechtsom eerder af en toe naar binnen toe komt, de longe slap wordt en ik haar vaker naar buiten moet sturen.

Ik wissel dit af met loswerken, fietsen en soms ook wat rechtricht oefeningen aan de hand. gemiddeld doen we 3(-)4 keer per week wat. en het longeren houd ik op 20 minuten per keer. loswerken en fietsen soms langer.

Ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen :P
Alvast bedankt!!!
Esther

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 08 jan 2015, 17:32

bevorderen van de draf: heel veel balkjes achter elkaar, liefst stuk of 10. (beter nog: cavalletti) Even uitpuzzelen wat de juiste afstand tussen de balkjes is voor jouw paard, maar dit is ontzettend goed voor coordinatie en ruggebruik, zeker mbv longeerhulp of pessoa. Ik deed dit ook wel eens met mijn paard....heb er nog wel ergens een filmpje van als je wilt

Oh ja....overgangen naar galop en terug heb ik bij mijn zeer laterale vijfganger zo gedaan: heel veel balkjes (dus in draf), na de balkjes meteen galop en voor de balkjes weer terug in draf (moeten ze wel....dat gaat niet in galop)
Zo oefen je het aanspringen en terugkomen, ik verbond er een geluidje aan (HOP is nu galop)

Naar binnen instellen zou ik niet zo snel doen....ze lopen dan idd sneller over de schouder weg. Misschien een oefeningetje contrastelling? (naar buiten gesteld dus), maar dat is voor meer geoefende paarden.

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 08 jan 2015, 21:19

Ben ook blij met de pessoa zo af en toe een periode. Je brengt me op een idee. Ik moet dat met Möllie weer eens oppakken. Ik doe dan altijd eerst minstens een week vrij los en alleen stap. Dan maar een heel klein beetje strakker. Eigenlijk zodat je het nauwelijks ziet. Dan van daaruit steeds eerst 10 minuten warm stappen en dan rustig een paar minuutjes aandraven. Vooral geen snelle draf, maar een lekkere gang. Later nogsteeds eerst 10 minuten instappen en iets meer draf. Dan ook iets sneller en vooral ook iets langzamer dan ze eigenlijk zelf willen (mooi voor balans).
Met Pessoa heel rustig opbouwen. Max 20 minuten in totaal centrifugeren :=
Ik gebruik trouwens het bit niet met de pessoa. Ik gebruik een bitloos hoofdstel dat alleen een beetje inwerkt op de neus (ook geen knopenhalster).
Hoeft niet aan 1 kant anders in te stellen met pessoa. Met andere hulpmiddelen weet ik niet.
Galop met pessoa vind ik altijd wat ongelukkig. Dat doe ik liever los, vooral met een 5-ganger. Alleen dan kunnen ze echt mooi aanspringen volgens mij. Maar galop doe ik eigenlijk gewoon liever buiten op een recht pad, vanwege de druk op de benen.
Maarja, dit is wat ik doe .... Denk dat je ook een beetje moet experimenteren wat bij jou en je paard past.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 12 jan 2015, 12:14

Doe mijn paarden ook vrij vaak op de cirkel, soms met maar eigenlijk meestal zonder pessoa of andere hulpmiddelen. Als met pessoa doe ik verder eigenlijk geen al te rare dingen - wat ik wel heel leuk vind verder hoor, zoals die dingen die Manon beschrijft bv! Al die dingen leren een paard idd heel veel, en worden ze ook echt beter van in de gangen. Maar gebruik jij dan ook een pessoa (of op andere manier een bit) daarbij Manon?
Om met pessoa en/of bit aan met cavaletti oid te gaan werken als het paard daar eigenlijk nog best moeite mee heeft, moeite om zijn weg en balans hierin te vinden, vind ik niet zo prettig. Dan laat ik het paard liever vrij lopen en zelf vrij zoeken, dan kan dat bit het paard toch gauw eerder storen denk ik, waardoor het paard zich minder vrij durft te bewegen en er in mijn ogen toch gauw wat verkeerde signalen vanuit het bit kunnen komen zeg maar. Paard kan dan toch gauw allemaal nogal onbedoelde signalen krijgen met het bit, bv als het zich opstrekt om heelhuids over een cavaletti heen te komen, dan wil ik niet dat ie daarmee onbedoeld toch dat bit tegenkomt. Zie ook niet wat het nut daarvan zou zijn en denk ook niet dat dat het er beter zou maken! Niet op dat moment, niet motiverend om verder te blijven proberen namelijk, maar ook niet voor lange termijn, want vertrouwen in dat bit kan toch wel beetje geschaad worden denk ik dan..

Als ik ze wel met pessoa laat lopen, gewoon op de cirkel dan, vraag ik verder geen 'rare dingen' maar probeer ik wel heel goed op de balans te letten, zorg dat ze lekker vlot bewegen en zich wel heel goed dragen. Bv door veel overgangen te laten maken, zoals echt mooi halthouden en wegstappen, dan zie je vaak heel goed in hoeverre je paard wel of niet mooi in balans is (kan ie echt heel netjes 'actief halthouden', of is het meer een kwestie van "stoppen met lopen" ;-) en als hij weer aanstapt, doet ie dat mooi van achter en actief, of laat ie zich meer zo'n beetje naar voren vallen en 'valt ie ook wel weer in stap zo'?)
Ook de overgang naar galop vind ik belangrijk en als een paard nog moeite heeft om door te galopperen ga ik heel bewust (in eerste instantie los, of evt aan een gewone longe met halster, kan ook helpen, en later ook met pessoa) alleen het aangalopperen oefenen, dus heel bewust maar bv 3 galopsprongen te vragen en dan weer terug naar draf (eventueel kun je die 3 sprongen zelf "mee-tellen', door 'goed-goed-goed -én drraf" mee te "souffleren", dan kan enorm helpen!) en dus vooral niet te wachten tot ie het niet meer redt, maar eerst heel bewust maar 3 sprongen te vragen, pas als dat goed gaat (paard krijgt ook meer zelfvertrouwen, want oefening lukt nu wel helemaal succesvol en eindigt niet steeds in mislukking)

Altijd leuk om te lezen hoe iedereen zoal bezig is vind ik, zo naast het paard! :-)

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 13 jan 2015, 07:34

Nee hoor karina, over cavaletti loopt hij gewoon "los" OF met een longeerhulp, maar bijna altijd los iig....

sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 16 jan 2015, 21:01

Beste forummers, heel erg bedankt alvast voor alle input tot nu toe!!!

ik heb er wel zeker wat aan, alhoewel veel oefenen, goed observeren wat het effect is van bepaalde acties en die dan weer overdenken en aanpassen, ook feedback vragen aan mensen die kijken... en gericht op zoek gaan naar antwoorden op vragen, blijven ook belangrijk voor mij.

balkjes doe ik ook liever los, tijdens het loswerken (voralsnog iig.) omdat zij dan meer vrijheid heeft om zich zelf uit te balanceren. ik deed tot nu toe 3 of 4 en wellicht dat ik nu 2 keer 3 of 4 ga doen (op 2 plekken van de longeercircel).
10 achter elkaar vind ik voor mijn merrie nog te heftig omdat zij atactisch is, dus moeite heeft met de coördinatie van haar achterbenen en nog niet zo krachtig als ik haar graag zou willen. Het voordeel van minder balkjes achter elkaar vind ik dat als het mis gaat/ zij (bijna) struikelt zij zich nog met een sprongetje eruit kan redden. Zij doet dit keurig die balkjes maar ik merk dan wel dat haar dit duidelijk meer moeite/ kracht/ concentratie kost dan zonder, dus die sessies houd ik dan ook korter.
Als wij beiden geroutineerder worden in het longeren dan wil ik ook dan eens baljes gebruiken, maar wellicht zonder pessoa, ik denk dit is gewoon te veel van het goede...
Met Blossi ,mijn eerste ruin, deed ik dat wel. 10 balken achter elkaar aan de hand of onder het zadel ook, want hij draafde de eerste 2(of was het 3?) jaar geen stap, ook niet in de wei ook niet onder diverse instructeurs... dat was qua gangen echt een moeijlijk geval... hij had eerst vooral goede stap en racegalop verder enkel schwein. middentempo gang was er dus eigenlijk niet... dit was veel werk... soms ook echt wanhoop en frustratie moet ik eerlijk toegeven, uiteindelijk- na heel veel experimenteren, lessen en oefenen werd het wel een prima vrijetijds 4 ganger(was 5 ganger maar bewust geen telgang gereden met hem) met een keurig toltje, drafje en goede galop en stap.
Dat was nou echt een heel moeilijk te draven paard, later niet meer zo extreem maar de weg ernaar toe was lang. Vergeleken daarmee is Irpa echt een makkie! zij had toen ik haar kocht (nog net geen 5 toen) al keurige draf, alleen zij heeft gewoon veel tolt en uitgesproken voorkeur hiervoor en aan de longe in buiging draven vind zij duielijk moeiljker rechtuit/ onder de ruiter kan zij dit makkelijker.
Dus op de cirkel en keurig draven (straks hopelijk in vn. houding en met goed achterhandgebruik) is bij haar nu het doel.

pessoa: ik was in het begin wellicht iets te enthousiast wat draven betreft... :o wel moet ik erbij zeggen dat zij op dit moment super super energiek is. Zij heeft duidelijk meer gas dan rem op dit moment en dit was vroeger helemaal andersom! Maar nu ik beter besef wat een soort workout het is... bouw ik toch wel geregeld/ veel stap rondes in.
In stap lukt het voorwaartsneerwaarts strekken al heel goed, in draf nog maar af en toe, vooral als zij wat moe begint te worden.
Ik probeerde dat ook met mijn eigen houding (bewust ontspannen en veel goed uitademen, longehand iets lager, zelf briezen...) uit te lokken, en het briezen doet zij me soms wel na := maar het echte vn, moet nog erin komen.
Soms laat zij haar hals al even wat vallen en dan prijs ik ook uitgebreid.
Een vriendin die laatste keer mee keek gaf me de tip: laat haar iets langzamer draven, zij overrent zich nog wel een beetje. Hm daar zit wat in maar dat is echt niet makkelijk... moet ik heel goed doseren, want iets te langzaam en zij redt zich niet meer goed in draf en schakelt naar tolt.
herkennnen jullie dit?
overgangen doe ik ook best veel, vooral om haar bij de les/ geboeid te houden en hulpengeving / reactie te verfijnen. maar als ik dit iets te veel doe, heb ik gemerkt dat zij er een beetje heet van kan worden en dan dus ook minder vn...
Het is dus ook voor mij volop experimenteren, zoeken en leren :D

Interessant vond ik: (gevonden op youtube in filmpje van marijke de jong over longeren ivm. straightness training) Nu weet ik waarom zij steeds met stoppen met haar voorkant naar het midden toekomt (en me dan met een heel schattige blik aankijkt, zo van baas, leuk he? heb ik toch weer netjes geluisterd)
dus over die voorkant naar binnen :
dit komt door stoppen op de voorhand... de voorhand stop eerst en de achterhand loopt nog iets langer door resultaat: paard staat met zijn snufferd naar binnen dus scheef op de cirkel.
Haar voorstellen voor oplossing waren:
vorm een innerlijk beeld van stoppen op alle 4 benen tegelijk, focus op de schouderpartie, begrens deze eventueel met je zweep en neem het hoofd van je paard door een lichte hulp ietsje hoger (zodat zij haar gewicht wat meer naar achteren verplaatst al voor de stop) voor je de hele parade gaat geven.
Vond ik nuttig ga ik aan werken.
Hebben jullie hiervoor nog meer tips?

Ook maakt zij om aan te draven standaard zo een huppeltje met de voorhand, hieraan herken ik ook makkelijk dat zij meteen in draf zit.
Maar waar komt toch dit huppeltje vandaan? Herkennen jullie dit? is het weer zo een typisch 5 ganger dingetje?
Soms zit zij eerst in tolt en meestal kan ik haar met soort schijnovergang naar stap en dan bijdrijven en dan stemcommando draf wel goed laten switchen.
galop: ga ik beperken tot de keren dat zij echt heel erg veel energie heeft en dan ook maar paar sprongetjes, prijzen en laten stoppen voor zij eruit valt.
Anders gewoon stap en draf en overgangen en letten op de details van de uitvoering.
Ik deed voorheen : proberen een rondje te laten galloperen met veel stem en zweep ook zelf op de plaats huppelen (kent zij ondertussen van het loswerken als hulp voor gallop) en altijd wel prijzen ook al was het niet perfect, omdat ik weet dat al haar wel moeite kost. Zoals jullie voorstellen is volgens mij duidelijker en positiever...
Alleen ben ik benieuwd of me dat gaat lukken, want net als met draf heeft zij voor galop best wat tempo/schwung nodig om erin te komen/ blijven en dan is stoppen na al 3 sprongen wellicht lastiger. We zullen het zien.

Wat ik toch ook weer een keertje wil doen is vrijspringen en dan in de bak met een soort ovaalbaantje als begrenzing geprikt met paaltjes en lint. aan elke lange zijde een sprongetje, klein natuurlijk om te beginnen maar wel net hoog genoeg dat zij er niet makkelijk overheen tolt (kan zij heel goed ook ;) ) en dan telkens iets hoger of breder maken, of ook eens een in out dus 2 cavaletti achter elkaar. Alleen hoe lang is een gemiddelde galopsprong van een ijslander? Wat is een handige afstand?
Het leukste vind zij samen met een ander bevriend paard.
en zelf vind ik een helper (beiden met een longeerzweep of leadrope) wel prettig anders ren ik me rot en kom ik er niet meer aan toe om ook te observeren.
Doen jullie ook aan vrijspringen? Zo ja hoe?
Ik wil het vooral doen omdat zij het de 3 keer die ik het eerder deed erg leuk vond en dan beter tot galoperen komt (meer ruimte) makkelijker zonder dan met mij. En schijnt ook goede training voor achterhand en rug te zijn.

jaaa... er is nog veel werk aan de winkel, maar ik kijk al uit om morgen weer aan de slag te gaan en wat ik vooral leuk vind dat ik nu eindelijk het longeren leuk vind (ik had er een hekel aan, kon het niet echt, deed het een keer met mijn eerste paard, die keek mij aan van wat is dat nou voor saaie onzin :? :? :? en ik deed het promp nooit meer 8)7 heb vervolgens 2 keer les gehad hierin, daarna deed ik het heel af en toe... was er best onzeker en onbeholpen in... maar nu begin ik het leuk te vinden en leer er telkens weer wat bij ) ook merrie lief vind het leuk en werkt goed mee en vooral dat wil ik zo houden ook, niet te veel willen / vragen in een keer (daar heb ik een handje van...) maar stap voor stap.

Terug naar “Rijden”