Longeren of pauze in afwachting op osteopaat?

Rij-technische vragen of opmerkingen.
Pauline
Telganger
Contacteer:

Berichtdoor Pauline » 16 mar 2015, 11:30

Hej allen, long time no see :o .
Ben al een tijdje niet meer actief op het forum geweest, maar gelukkig, jullie zijn er nog! d:)d
Mijn merrie Hlýja (20 jaren jong) is weer erg stijf in haar rug. Ze heeft een tijdlang niet veel gedaan omdat ik weinig tijd voor haar had wegens emigratie naar Denemarken en vier jonge kinderen.
Ik ben haar nu langzaam weer aan het oppakken en merk dat ze niet prettig loopt. Ze loopt gehaast, kort, stapt niet meer met haar achterhoeven óver de afdruk van haar voorhoeven en haar draf is prut.
Morgen bel ik de DA/osteopaat om haar rug te laten nakijken en 'bewerken'. (In duitsland is ze destijds ook een paar keer behandeld, dat heeft goed geholpen.) Mijn vraag is, kan ik haar tot die tijd wél longeren? Ik longeer á la Lammert Haanstra, met een schoftje en touwtjes. Dit kent zij, dit is wat ik kan en werkt goed voor ons. Zou het kwaad kunnen, help ik haar van de regen in de drup, of is het juist goed, onder het mom van rust roest?

elly
Telganger

Berichtdoor elly » 16 mar 2015, 12:16

Hallo Pauline,

Even offtopic:
Zo een emigratie naar Denenmarken, dat is niet niets met zo'n heel bedrijf, wat een klus zal dat geweest zijn. Hopelijk zijn jullie gesetteld en draait het allemaal weer.

Ik zou even advies bij de arts/osteopaat vragen wat hij/zij denkt wat handig is.
Succes met alles, d:)d

tonkie
Forumverslaafde

Berichtdoor tonkie » 16 mar 2015, 12:23

Ze heeft al een tijdje stil gestaan dus die paar dagen meer of minder maakt nu ook niet meer uit. Wacht op advies DA/osteopaat.

Als je toch beweging wil geven: beginnen op de rechte lijn en niet longeren. Je zou eventueel na een warming up op de rechte lijn kunnen kijken of ze dan op de volte beter uit de voeten kan. Gaat het niet, dan gaat het niet.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 16 mar 2015, 13:08

ik zou ook eerst advies vd osteo/fysio oid afwachten, en dan gericht gaan werken -dan weet je tenminste zeker dat je niks verkeerd doet (en het probleem evt alleen maar erger maakt?!)
Als je toch iets wilt doen, omdat ze misschien ook wel gewoon stijf is van het niks doen, zou ik eerder met haar wat gaan wandelen, kijken hoe dat gaat. Beetje varieren in tempo, maar gewoon min of meer rechtuit, en dan kijken of het wel/niet beter wordt daarvan, dat zou ik dan wel weer interessant vinden om te weten.
Als ze nu om wat voor reden dan ook een heel verkeerd bewegingsmechanisme gebruikt, zou je dat met longeren denk ik eerder juist kunnen versterken, plus dat longeren dan vaak ook best belastend kan zijn (al naar gelang waar het probleem zit natuurlijk)
Succes met haar, en met jullie "nieuwe" (?) plek natuurlijk!

Pauline
Telganger
Contacteer:

Berichtdoor Pauline » 18 mar 2015, 14:29

Bedankt voor de reacties!
Morgenvroeg komt de DA/chiropraktor.
Ik wás eigenlijk op zoek naar een osteopaat, maar nu blijkt dat de lokale paardenartsenpraktijk ook een chiropraktor in huis heeft. Ik ben benieuwd. Ik heb alleen maar (zeer goede) ervaring met mijn duitse osteopate, dus wat de vrouw morgen in petto heeft, geen idee. Als het maar helpt d:)d.

Pauline
Telganger
Contacteer:

Berichtdoor Pauline » 20 mar 2015, 13:43

Hlýja ligt gekraakt en met spierpijn voor pampus op de zandbult := .
Ze onderging de behandeling gisteren heel braaf en we mogen na het weekend weer langzaamaan wat gaan doen. Yiha *o* .
Dus naast de jaarlijkse gebitscontrole kunnen we nu ook 'kraken' aan het onderhoudslijstje toevoegen := .

elly
Telganger

Berichtdoor elly » 20 mar 2015, 13:56

Fijn voor haar dat ze weer behandeld is en dat ze weer wat mag gaan doen. Het mooie weer komt er nu ook lekker aan. Heel veel succes met het opbouwen van conditie en lenigheid en soeplesse *o*

Terug naar “Rijden”