Rijden met hartslagmeter

Rij-technische vragen of opmerkingen.
Pucky
Stapper

Berichtdoor Pucky » 01 dec 2015, 18:00

Zijn er hier mensen die ervaring hebben in het rijden/trainen met hartslagmeter bij hun paard.
Het liefst zoek ik een simpele waar ik tijdens het rijden bijv. Max. Hartslag kan instellen dmv alarmbelletje of zo iets. Hoeft geen navigatie op te zitten. En hoe bevestig je hem aan je paard?
Met welk merk/type rijden jullie?

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 23 dec 2015, 18:36

Wij gebruiken de Polar Equine inzone. Dan kun je de zones instellen en er zit ook een vetcheck bij. Is wel handig als je geen sensoren onder je zadel hebt.
Ik heb sinds kort de TomTom. Moet de hartslagmeter nog even ombouwen. Maar die werkt hetzelfde.
Verder voor het gewone monitoren gebruik ik graag de Garmin Forerunner (oud modelletje), omdat die sensoren lekker plat zijn. Bij de Polar gebruik ik namelijk de ouderwetse dikke sensoren, omdat die het altijd doen.
Bij lange afstanden met paarden waarvan ik de hartslag ken en op (endurance)wedstrijden >35km gebruik ik alleen een stethoscoop. Daar kan ik echt op vertrouwen, maar die kan ik natuurlijk niet uitlezen op de PC, wat bij de Garmin en de TomTom dan weer wel kan en wat fijn is om je vorderingen in de gaten te houden.

Rakeltje
Tölter

Berichtdoor Rakeltje » 29 mar 2016, 04:46

Ik heb weleens met een polar paarden hartslagmeter gereden. Op diverse manieren geprobeerd maar tot de conclusie gekomen dat hij strak tegen haar buik aan moest zitten en dat het hielp als ie nat was (water of zweet). Dus niet zonder zadel, niet voor de singel maar onder de singel. Ik had een horloge waarop ik af kon lezen hoe hoog haar hartslag was. Dat horloge had ik tussen haar oren aan het bakstuk geknoopt (=niet handig) en toen toch maar om mijn pols gedaan dat was handiger. Mijn ervaring met dit paard was dat voordat haar hartslag te hoog werd ze zelf aangaf dat ze langzamer wilde. Het interessantst vond ik om te zien hoe lang haar hartslag weer helemaal rustig was.

Ik vond het erg leuk om met hartslagmeter te rijden! Interessant om te zien wat er werkelijk gebeurd. Bijten met aansingelen maar geen hartslagverandering is dus waarschijnlijk een gewoonte en niet stressgerelateerd bijvoorbeeld.

Terug naar “Rijden”