Hoefschoenen, iets voor ons?

Rij-technische vragen of opmerkingen.
happyhorse
Stapper

Berichtdoor happyhorse » 23 dec 2012, 22:30

Mijn paard en ik zijn dik tevreden over de Renegades. Hij liep er zo op weg en ook heeft hij nooit last gehad van schuurplekjes. Het is wel belangrijk dat je ze laat afstellen, anders kunnen ze gaan draaien...
Eén keer zijn we er een verloren tijdens een galopje over een nat pad, dus de combi van nat zand en klitteband is niet optimaal. Als voorzorg (als wij een bepaald rondje gaan doen) bied Duct-tape even wat meer zekerheid. Men (bij Renegade) gaat er wel van uit dat er natuurlijk wordt bekapt, dus met lage hielen... Succes!

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 24 dec 2012, 22:27

Nog even een vraagje die misschien niet helemaal duidelijk naar voren komt: lopen ze ook minder gevoelig met hoefschoenen? En scheelt dat nog per merk? Dat zou nl voor mij dé reden zijn om het uit te proberen, omdat hij zonder ijzers zo gevoelig loopt op het harde.

Freyja
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Freyja » 24 dec 2012, 23:28

Ja, ze lopen minder gevoelig met hoefschoenen, en ja dat verschilt per merk. Ik merk dat Freyja met de cavello's op ongelijke of gladde ondergrond onzekerder loopt dan met de easyboots, en zeker onzekerder dan met blote voeten, omdat ze de grond minder goed lijkt aan te voelen. Op gewone paden is dit verschil niet echt aanwezig, maar is er wel nog steeds een verschil tussen blote voeten en hoefschoenen. Op blote voeten is ze eerder geneigd aan de zijkant te gaan lopen, en kortere passen te maken. Met hoefschoenen is ze wat ruimer in haar bewegingen, maar misschien heeft dat ook wel met extra gewicht aan de hoeven te maken? ik vind haar blootsvoets op asfalt totaal niet gevoelig draven, maar ze draaft met schoenen aan wel veel minder vlak op asfalt.

sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 14 jan 2013, 22:46

Ik had goede ervaringen met de easy boot gloves. zij zijn niet moeijlijk aan te trekken en hinderen je paard niet vind ik. ook geen schuurplekken. weinig gewicht. alleen voor of alleen achter kan ook prima. bij mijn merrie was het loopgevoel behoorlijk het zelfde dan bloot hoefs. dus niet stoever of gladder of zo.
alleen het meten vond ik niet zo heel makkelijk...
ik heb ook een stomme fout gemaakt bij de eerste keer... namelijk de hoeven neergezet op karton dan de omtrek afgetekend en dan gemeten...
dan krijg je gauw een paar milimeter erbij en dat luistert nauw....

mijn merrie loopt eigenlijk niet echt gevoelig op asphalt/ schelpenpaadjes... ook de slijtage valt wel mee. Sterker nog zij loopt liever op stevigere ondergrond dan in de berm of op mullere paden.
op 3 hoeven dan in ieder geval, helaas met het achterbeen, waarmee zij sleept, is de slijtage wel te veel op asphalt... en de gloves, eentje dus is kapot hierdoor. na zo een 10 keer zat er gewoon een gat in de neus door dat gesleep. de andere achterschoen, waar zij haar been/ hoef goed neerzet vertoont amper slijtage.
dus easy boots prima, maar niet voor mijn merrie helaas....
asphalt is dus taboe... en ik probeer ondertussen rijtechnisch iets aan het slepen te verbeteren, is wel hardnekkig helass 8)7
iemand tips? voor sleepprove hoefschoenen en trainingstips,altijd welkom

ondertussen weer easy boot gloves gekocht nu de goede maat en alleen voor de voorhoeven, was nodig na hoefbevangenheid, ondertussen loopt merrielief gelukkig weer als een klokje en liggen ze in de kast voor noodgevallen of later weer langere ritten.

Lines
Renner

Berichtdoor Lines » 15 jan 2013, 09:35

Afbeelding
Verkrijgbaar bij :
<a href='http://217.172.172.50/Hufschuhdoktor-p4 ... er-Hu.html' target='_blank'>http://217.172.172.50/Hufschuhdoktor-p4 ... Hu.html</a>

Deze extra bescherming functioneert prima, slijt ook wel maar dan kan je het plaatje daarna makkelijk vervangen. De eerste keer is een beetje gedoe met boren enz.

Maar misschien belangrijker te kijken waarom sleept je paard.

Gamma deed dit ook (vandaar dat ik dit plaatje kende) Vorig jaar is ze door een manueel therapeut behandeld en sleept ze niet meer.

sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 15 jan 2013, 22:41

Bedankt Lines!!!!
gebruikte je die plaatjes ook bij de gloves???
ik ga je nog rustig pben om je wat vragen te stellen.
in ieder geval bedankt voor link en tips!!!

Lines
Renner

Berichtdoor Lines » 16 jan 2013, 08:51

ja, juist bij de gloves! Je kan ipv de normale schroeven ter bevestiging er ook spikes indraaien.
Kom maar op met je vragen d:)d

Groeten, Jacqueline.

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 16 jan 2013, 09:17

Ik heb geïnteresseerd meegelezen... Mag ik uit bovenstaande concluderen dat het dus eigenlijk afhankelijk is van je paard en dan vooral de vorm van de hoef? Dat er niet echt een beste merk aan te wijzen is maar dat het een kwestie is van passen en proberen? Als ik zelfs zie dat bij 1 paard voor en achter een ander merk goed past... En dat merken waar door de 1 van gezegd wordt dat ze uit gaan of schuren, bij de ander prima zijn?

Of zijn er echt merken die iedereen slecht vindt bv?

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 16 jan 2013, 15:14

Het ligt er dus ook aan wat je doet met je paard. Ik was heel blij met de edge van easyboot. Liep er tot dikke 40 km mee in goed tempo. Ze liep er geweldig op, maar tikte de voorschoenen wel kapot met de achterschoenen. Ben ermee gestopt, omdat Mölfluga inkepingen in haar hoef kreeg. Was pas na een half jaar dat we dat ontdekten. Leek me toch niet ok. Ik ga nu experimenteren met renegades. Via marktplaats gekocht.
Ik let erop of de kroonranden vrij blijven of niet. Dat sluit al heel veel schoenen uit. En dan kun je eerst van de overgebleven types kijken hoe de maat valt in de maattabellen. Als het niet past weet je dat het niet kan. Hoeven die echt breder dan lang zijn geven meer problemen.
En dan inderdaad maar proberen.

Henni
Forumverslaafde

Berichtdoor Henni » 19 jan 2013, 14:37

Ik heb (tijdelijk) Renegades. Reynir heeft ze de hele dag aan, zonder problemen. Niets geen schuurplekken oid, hij loopt er ook makkelijk mee. Alleen wordt hij nu even minimaal gereden. Ik ben er tevreden over. Ik het het eerste paar van Lucienne overgenomen en het paar voor de achtervoeten gekocht. Ze zijn wel prijzig, en ik hoop dat ze nog een volgende winter mee kunnen.

Elsamarieke
Stapper

Berichtdoor Elsamarieke » 26 jan 2013, 12:56

Hoeven moeten eraan wennen om weer 'gewoon' gebruikt te worden. Ze moeten harder worden als langere tijd met ijzers is gereden, en zullen dus in het begin gevoeliger zijn. Veel in de berm, en korte stukjes onbelast op het harde in het begin. Als de hoeven echter na enkele maanden nog gevoelig zijn kan je idd beter naar hoefschoenen op zoek gaan. Hoewel ik die wel vervelend vind, raken vaak los (en kwijt!)..

Franka
Stapper

Berichtdoor Franka » 24 feb 2013, 11:52

Voor mijn IJslandermerrie ben ik hoefschoenen gaan gebruiken, omdat ze op blote voeten niet lekker over de steenslagpaden liep en met ijzers onderuit ging op de gladde bospaden.
Allereerst heb ik 'Smitjes' gehad, persoonlijk aangemeten door de heer Smit uit Rijssen. Helaas bleken ze, ondanks aanmeten door de baas zelf, te groot en te lomp. De schoenen draaien en klosten enorm.
Daarna ben ik overgestapt op de Cavallo's. Fijne schoenen, makkelijk aan te doen en helaas bleek de kleinste maat toch nog te groot voor mijn paard.
Toen de Easyboot Epics. Prima schoenen, met veel mogelijkheden om ze aan te passen aan de hoeven van je paard. ( door het kabeltje voorop en wel of geen hielband achter). Toen de Easyboot Glove er kwam ben ik daarop overgestapt. Ondanks weinig bevestiging blijven ze zelfs zonder gaiter prima zitten in mul zand, blubber en plassen :)
Ik vind ze ideaal. Niet meer zo lang onderste boven onder je paard om alle kabeltjes op maat te maken , maar gewoon aandoen en alleen gaiter vastmaken. Wanneer de hoeven net bekapt zijn doe ik de powersgtraps voorop, waardoor de schoenen net wat strakker zitten ( maar tie wraps werken ook! ). Naarmate de hoeven weer gegroeid zijn haal ik de powerstrap er weer af.

Je kunt prima alleen voor de voorhoeven schoenen gebruiken, maar dat heeft wel invloed op de gangen van je paard. In sommige gevallen kan dat juist wenselijk zijn.
Advies is wel om in elk geval voor beide voorhoeven hetzelfde type schoenen te gebruiken en voor de achterhoeven idem. Tussen voor- en achterschoenen mag verschil zitten. Zo kun je mogelijk ook nog wat spelen met het gewicht aan de hoeven.

ik heb inmiddels een aardige berg hoefschoenen liggen. Mijn paard is inmiddels van iemand anders. Mochten mensen een keer iets willen proberen, dan kan dat.
Ik heb Delta's (het kunststof broertje van de Cavallo), Easyboot epics en Easyboot Gloves. de Easyboots in diverse -kleine- maten .

Svevan
Stapper

Berichtdoor Svevan » 04 mei 2013, 12:49

Ik heb dan wel geen ijslander maar een gewone rijpony. Ik had het oude model van Old Macs gezien bij een vriendin haar paardje en toen ben ik zelf wat in elkaar gaan knutselen. Ik werkte toendertijd in de orthopedische schoenmakerij en had verschillende materialen voorhanden alsook de inzichten van ervaren collega's met open mind.
Zo heb ik eerst zijn hoeven gegipst en deze opgevuld met gips zodat ik een goed model had op de werkbank. Ik heb gebruik gemaakt van buigzaam plastic plaat en het dikste leer dat ik kon vinden. De basis was dus van soepel meebewegend plastic en de afwerking met leer. De onderzijde heb ik afgewerkt met het stevigste rubber dat ik kon vinden. De gesp heb ik met een leren gemaakt en het gedeelte dat over de huid ging heb ik voorzien van een dikke vervangbare vilten hoes zodat het niet zou snijden.
Ik had de uitsnijdingen achteraan groot genoeg gemaakt zodat ze makkelijk aankonden. Toen ik ze bij hem aandeed liep hij gelijk weer helemaal soepel en ik kon weer normaal over de harde weg ongeacht of er steentjes lagen. Ik heb hierbij na een aantal aanpassingen wel geleerd: of je zorgt dat de hoefschoen ruim onder de kroonrand blijft ofwel met zacht materiaal er ruim overheen. Het is jammer dat wij zelf geen steviger rubber hadden en dat rubber van autobanden net niet bewerkelijk genoeg was met de beschikbare machines want door het rubber was hij zo doorheen gesleten. De rest van de schoen zat als een huis.

the_icelander
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor the_icelander » 04 mei 2013, 23:18

Ik heb net die link gezien..... Schrok me rot.... :'(

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 06 mei 2013, 12:08

Ik heb net die link gezien..... Schrok me rot.... :'(
Welke link bedoel je dan Claudia?

Terug naar “Rijden”