Pijn in heup/ lies/ bekken SI gewricht na rijden

Rij-technische vragen of opmerkingen.
Tasja
Stapper

Berichtdoor Tasja » 19 nov 2014, 07:00

Ik zit erg lekker in mijn Prydi. Een Thorowgood cob ging ook goed hoewel die een stukje harder is. De PS Fridur Sport van mijn man is heel aardig maar duidelijk een minder smalle twist dus daar word ik alweer sneller stijf op. Hoewel zijn paard ook veel meer beweging heeft dan de mijne dus misschien ligt het niet alleen aan het zadel in dit geval.

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 19 nov 2014, 12:06

Wij hebben alleen maar Stübben's (Benny's Harmony), maar voor mij maakt het zadel niets uit. Voorheen ook wel op andere zadels gereden, maar dat deed er niets toe. Ik kan soms wel aan mijn rug voelen als mijn paard stijf in de rug is, heb ik gemerkt. Dan bel ik de chiro voor mijn paard en daarna is het weer klaar. Heb ik nu al 3x meegemaakt. Ook bij onze paarden trainen we specifiek de core stability om die reden en ik merk dat ze er beter door gaan lopen (net als marathonlopers).

miss fálki
Draver

Berichtdoor miss fálki » 19 nov 2014, 20:28

Quote Möllie
Benieuwd naar hoe je specifiek de core stability van je paarden kunt trainen.
Want dat heeft ook weer invloed op de ruiter :o (met lichamelijke klachten) je vormt toch samen een combinatie en alles wat je (samen) verbeteren kan is winst d:)d

Groet Karin.

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 19 nov 2014, 22:08

Karin,
Ha, doe je binnenkort ook weer mee met de ruitertraining? We plannen gauw weer een datum.

Wij gebruiken een balanceboard. Als tip gekregen van een echtgenoot van een forummer. Langzaam opbouwen naar 1 minuut per dag. Werkt als een tierelier! Ik kreeg van een chiro te horen dat de rug prima eruit zag, nadat ik na een kII endurance wedstrijd met Möllie een paar maanden daarvoor van een andere da hoorde dat ik daar op moest gaan trainen.
Verder rijden we ook veel heuveltjes en kronkelpaadjes. Ik denk altijd te merken dat dat scheelt.
In de wei hebben we ook wat hoogteverschillen gemaakt.

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 20 nov 2014, 15:42

Nou, ik heb goed nieuws!
Ik ben als eerste hier terecht gekomen:
<a href='http://www.ruiterfysio.nl/' target='_blank'>Jannet van Wijk/ Ruiterfysio</a>
Mijn reddende engel.... Ik had al jaren alles geprobeerd: osteopaat, chiropractor, manueel therapeut, fysiotherapeut, therapeutisch sporten, zelf een magnetiseur.
Alles deed wel iets, maar nooit voor langere tijd.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij de reumatoloog en kreeg ik een recept voor medicatie.

Ik wilde geen medicatie.
Jannet van Wijk heeft me enorm goed geholpen, mijn lijf zat gewoon helemaal in de kreukels.
(daarnaast nog beter op eten gaan letten en chinese kruiden... maar dat is meer tegen algemene pijn en stijfheid).
Nu rijd ik dus volop, op beide paarden..... kost me geen moeite meer.
Daarnaast doe ik 3x per week aan hardlopen en doe ik oefeningen voor kracht, coordinatie, en gewoon lekker veel stretchen.

Het gaat dus super.... laat je niet ontmoedigen, en zoek gewoon verder! Dikke kans dat het op te lossen is.

pommetje
Renner
Contacteer:

Berichtdoor pommetje » 20 nov 2014, 18:17

Super! d:)d

miss fálki
Draver

Berichtdoor miss fálki » 20 nov 2014, 19:28

Quote Möllie

Lijkt me leuk om weer mee te doen, heb al meer info verzameld alleen met de uitvoering is het er nog niet van gekomen :D (wel door omstandigheden)

En als je lang blijft zoeken vind je vanzelf een oplossing. Voor mij zijn klachten sterk verminderd door het tölten met Beer. :bounce: Krijg alleen nu andere klachten door zijn "stuiterig" zijn. 0:)

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 20 nov 2014, 22:37

Wat Ninx vertelt is herkenbaar. Ik combineer specifieke training met tui na (ook chinees) en waar nodig accupunctuur. Het lijf zelf wordt sterker en raakt in balans. Er is nog veel te halen, ook voor permanente oplossingen. Je moet alleen ff de oefeningen vinden die je nodig hebt en wel blijven doen natuurlijk :P Naar de chinees gaan heeft voor mij een totaal nieuwe betekenis gekregen. Ik ga denk ik nog 3x per jaar naar mijn sportfysio. Die ziet ook verschil. Ik vind het fijn dat zij af en toe monitort.
En voor wie niet van oefeningen houdt: er zijn best leuke manieren te vinden om te trainen en anders is trainen altijd beter dan pijn, nietwaar?
Jannet van Wijk is een endurancetopper. Die kent ongetwijfeld de ongemakken van paardrijden. Wat een mooue combi. Fijn Ninx!

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 26 nov 2014, 14:31

Wij laten onze Shoaib waarschijnlijk 14 december weer een training geven hier in Ruinen of in een zaaltje in Havelte. Zijn hier nog belangstellenden?
Dit is uitdrukkelijk ook voor mensen met blessures, pijntjes, last, noem maar op.
Graag Pb-tje sturen als je belangstelling hebt.

Voor de duidelijkheid: dit is voor de ruiter zelf, dus gaat niet over de core stability van je paard (waarover ik antwoordde naar Falki). Beide zijn natuurlijk belangrijk.

Terug naar “Rijden”