Pijn in heup/ lies/ bekken SI gewricht na rijden

Rij-technische vragen of opmerkingen.
miriam
Forumverslaafde

Berichtdoor miriam » 17 jun 2013, 22:12

Je hebt Abel getest. Ging dat wel goed? Ik heb lang last gehad van mijn lies. Dat bleek het zadel te zijn in combinatie met paard. Nu heb ik het nooit meer. Dus wat anderen ook al zeggen: een ander zadel uitproberen kan ook een oplossing bieden wellicht.

Anne S
Forumverslaafde

Berichtdoor Anne S » 17 jun 2013, 22:26

In het fokdoel van IJslanders vind je ook niet terug dat een brede rug wenselijk is 
Jawel, we willen een rondgeribt paard fokken, met voldoende ruimte voor alle organen in de borstkas, en een praktischer lijf om volwassen ruiters te dragen.

Dus het fokdoel is wel degelijk een rondgeribt paard. Met brede sterke lendenen. Dat dat voor iedere patient maar even duidelijk is... :P

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 18 jun 2013, 10:56

Je hebt Abel getest. Ging dat wel goed? Ik heb lang last gehad van mijn lies. Dat bleek het zadel te zijn in combinatie met paard. Nu heb ik het nooit meer. Dus wat anderen ook al zeggen: een ander zadel uitproberen kan ook een oplossing bieden wellicht.
Nou, schoorvoetend moet ik toegeven dat ik de indruk had inderdaad beter op Abel te kunnen zitten zonder pijn.
Hij is smal, en dan hangt mijn been recht af... mijn onderlijf voelde wel meer ontspannen.
Ik zou nog eens wat vaker moeten testen, Abel of een andere smallerd. Om daar zeker van te zijn.
Of het juist niet proberen... want je zit er ook niet echt op te wachten dat je probleemloos wegdreutelt op zo'n smalle, want wat dan?!

Ik heb wel allerlei verschillende zadels getest op mijn paarden.
Voor Saela heb ik nu het zadel dat voor haar het fijnste is. Iets minder voor mij. Maar het peerd moet ook fijn kunnen lopen natuurlijk.
Bij Swartie nu ook een 4-tal verschillende zadels geprobeerd. Er zat absoluut veel verschil in die onderlinge zadels.
Vooralsnog is mijn hoop dus nog steeds gevestigd op een zadel dat voor hem en mij uitkomst biedt.
Hij is nu wel 'puppy af', dus kan wel op zoek gaan naar een definitiever exemplaar.

@ Anne S: je hebt gelijk..... "Rug en achterhand:
Een uitstekende rug/bovenlijn. De rug is soepel en buigzaam, van gemiddelde lengte, breed en goed bespierd."
Had ik toch eerst dat moeten lezen voordat ik de wei volzette! ;-)
Nou ja... in de periode dat ik begon had ik al wel klachten. Maar ik reed daarvoor Haflingers e.d., dus de IJslander was al zo fijn, smal en petit vergeleken daarbij.

Ineke2
Stapper

Berichtdoor Ineke2 » 18 jun 2013, 13:32

Op brede paarden heb ik inderdaad meer last van mijn bekken na het rijden... Overigens ook met regen en kou heb ik er sneller last van. :|

riezebos
Stapper

Berichtdoor riezebos » 22 jun 2013, 19:58

Ik ben ook een tobber met onderrug SI etc. Bezoeken aan een osteopaat helpen daar ook wel voor.
Nadeel is dat je met een rond paard een andere boom nodig hebt dan met niet zo'n rond paard. Met een standaard zadel voor rondgeribde paarden met lage schoft en korte rug zit je al gauw op in een soort omgekeerd U met je benen en dat vind een beken niet leuk. Als het zadel van achter plat is, ga je dan ook gauw naar een stoelzit om de pijn te vermijden.
Met een zadelmaker kan je wel overleggen of het gedeelte boven de boom voor jezelf anders opgebouwd kan worden zodat je zelf meer in een omgekeerde V zit. Helaas is dit denk ik niet kant en klaar te koop.

Eylimi
Tölter

Berichtdoor Eylimi » 22 nov 2013, 10:23

Ik krijg ook pijn in mijn heup door een teveel gedwongen zit en een wat te breed zadel. Bij mij helpt een wat smaller zadel waarin mijn benen gewoon vrij kunnen afhangen gelukkig. Boomloos is voor mij ook een ramp, want dat zit weer veel te breed. Wegens een oude stuitblessure, moet het zadel ook nog niet al te hard zijn. Heb pas ontdekt, dat dit na al die jaren nog altijd zo is. Heb sinds kort een HGG en daar zit ik super op en het ligt ook nog es goed op mijn paard..

Mijn ene paardje is redelijk smal, maar wel rondgeribt en de andere is wat groter en breder. Maar ook niet echt heel breed gelukkig. Dat is wel een dilemma zeg voor jou

wens je veel succes!

mir
Forumverslaafde

Berichtdoor mir » 24 nov 2013, 20:08

Tjonge dit komt meer voor dan ik dacht...
Ik krijg ook een zeer heup/bekken met het rijden op bredere paarden. Heb er zelfs mijn geliefde zelfgefokte ruin Pipar voor verkocht.
Ook hier gaat het op smallere paarden beter...

Ninx
Forumverslaafde

Berichtdoor Ninx » 25 nov 2013, 11:06

Dit schijnt inderdaad veel voor te komen, ik had mijn licht destijds ook al een opgestoken op Bokt.

Inmiddels zijn we een hele poos verder. Ik ga iedere week naar een ruiterfysio (er zat namelijk van alles verkeerd en scheef na een paardrijongeluk van jaren geleden).
Dat brengt veel verlichting!
Verder doe ik iedere dag oefeningen en zorg ik dat ik mijn spieren goed warm houd.
Het opbouwen qua rijden is net weer begonnen, en dat doe ik met veeeeeel beleid en geduld.
Heel belangrijk is dat ik ontspan, en dat ik zorg dat het paard ontspannen over de rug loopt.
Ik heb ook een ander zadel, en alhoewel het wellicht niet het meest smalle zadel is... lijkt het redelijk te gaan.
Heel belangrijk is voor mij dat het vlak genoeg is zodat ik mijn bekken goed kan kantelen.

De tijd zal leren hoe het uitpakt. Ik weet, helaas, onderhand wel dat smaller beter zou zijn. Maar ik moet kijken of deze combinatie van factoren ervoor kan zorgen dat ik beide brede buffeltjes lekker kan houden :-)

marleen willemsen
Stapper

Berichtdoor marleen willemsen » 25 nov 2013, 12:57

Nu ik op zoek ben naar een nieuw maatje en met verschillende IJslanders kennis heb mogen maken, valt het me juist op dat voor mij niet de breedte van het paard uitmaakt voor de pijn op de verschillende plekken, maar juist het zadel. Ik heb destijds een vlak zadel op maat laten maken bij Ninon. Het mooie was dat zij naar zowel de bouw van Áki als naar mijn bouw en manier van rijden keek. Ze had verschillende proef zadel bij zich, maar wist eigenlijk gelijk, nadat ze me had zien rijden, welk zadel het best bij ons paste d:)d .
De andere zadelmaker keek alleen naar mijn paard :? .

Ik hoop dat je een oplossing vind.

groetjes,
Marleen

Claudi
Stapper

Berichtdoor Claudi » 25 nov 2013, 16:48

Toen mijn IJscomannetje (veeeel) te zwaar was had ik inderdaad ontzettend veel last van mijn bekken, heupen (dysplasie) en SI-gewricht. Ik dacht altijd dat dat te maken had met het feit dat ik een totale bekkenfixatie heb ondergaan in 2005. Nu Trostan een heel stuk smaller geworden is heb ik minder last. Over is het niet, maar dat zal het ook nooit.

Ik heb meerdere zadels gehad, ook vanwege dat hij tonnetje rond was en gedurende de afgelopen 7 jaar erg veranderde qua bouw. Hij werd ouder, maar ook slanker. Nu heb ik een Karlslund (boomloos dus) ik heb nog nooit eerder zo'n heerlijk zadel gehad. Mijn bekken en heupen voel ik altijd nog hoor. Maar wel beduidend minder dan 'toen'.

Daarnaast merk ik dat wanneer ik hem echt moet rijden, hij heeft voorkeursgang draf, lichamelijk hard moet werken, ik altijd nog 'krom' loop van de klachten. Je ziet het wel, maar je hoort me niet, haha... ;-) .

willyr
Tölter

Berichtdoor willyr » 25 nov 2013, 21:11

Hier ook klachten :'( Ben sinds een paar weken naar een fysiotherapeut gegaan, omdat ik er vanaf wil.
Ik heb veel spanning in mijn hele lijf, en met name in mijn bekkengebied. Ik krijg nu oefeningen en die doe ik nu ook voor het rijden als warming up en 's avonds voor het slapen gaan.Heb het idee dat ik in ieder geval iets soepeler op het paard kom, want zelfs dat was vaak lastig.

Op mijn boomloze Topreiter had ik er al last omdat je dan veel breder zit, vervolgens leek het wel te gaan toen ik met boom ging rijden, die A vorm ging iets veel beter. Maar doordat ik vaker rijd in de zomer en langere ritten maak, krijg ik weer meer last. Ik spaar nu voor een ander zadel.
Wat ik wel leuke linkjes vond zijn deze van Schleese zadels. Even door de reclame heen luisteren, veel zadels zijn vanuit de historie ontworpen voor mannen, maar het lijkt ook wel wat een verhaal tussen met en zonder wrongen aan je zadel:
<a href='https://www.youtube.com/watch?v=aTVuy0e_yNw' target='_blank'>Wrongen</a>

<a href='https://www.youtube.com/watch?v=_NsMxd7VobU' target='_blank'>Verschil bekken mannen en vrouwen</a>

<a href='https://www.youtube.com/watch?v=F5mj-ip3_48' target='_blank'>Verschil mannen en vrouwen</a>

Anjo
Stapper

Berichtdoor Anjo » 14 nov 2014, 15:47

mocht je in gewone schoenen steunzolen dragen moet je dat in je rijlaarzen ook doen. Bij mij was de last zo over.

Tasja
Stapper

Berichtdoor Tasja » 14 nov 2014, 19:40

Hier ook meer last van heupen bij een breder paard en baat bij vlakke zadels met een smalle twist. Ik meen me te herinneren dat er van Heather Moffet seatsavers of zoals zij het noemt, hipsavers te koop zijn, waardoor je ook meer die A-vorm creeert. Ik weet alleen niet meer of die ook voor boomzadels zijn of alleen voor boomloos.

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 15 nov 2014, 00:20

Core-oefeningen doen helpt denk ik al. En dan niet van die lullige oefeningetjes, maar bij een echte goede trainer. Ik heb er zelf goede ervaring mee (weet wat last van je rug is). En ik was sporter met goede core stability (was gemeten), maar nu is het super.

Binnenkort doen we weer een ruiter training. Daar kunnen dit soort oefeningen meegenomen worden. Dat zijn dan oefeningen die je thuis gewoon verder kunt doen. Interesse? We proberen een groepje bij elkaar te krijgen in ZW Drenthe (al een keer gedaan, was erg leuk). Kunnen we de trainingskosten delen.

Jeanette
Renner

Berichtdoor Jeanette » 18 nov 2014, 19:38

Ik heb hier ook veel last van. Op dit moment ben ik nog heel erg aan het uitzoeken waar het van komt. Lastig is dat ik naast ijslanders ook diverse 'grote' paarden rij. Wel ben ik er achter gekomen dat een bepaald type beweging niet bij mij past en ik zowat niet van het paard kan komen van de pijn. Maar nu heb ik dit ook met mijn eigen paarden.

Vraagje, met welk zadel rijden jullie?

Terug naar “Rijden”