rechter galop

Rij-technische vragen of opmerkingen.
elja
Stapper

Berichtdoor elja » 22 okt 2013, 09:15

Mijn ijslander heeft een duidelijke voorkeur voor de linker galop. Bij het longeren probeer ik haar in de rechter galop te krijgen, maar ook dan neemt ze consequent de linker. Heeft iemand hier tips voor mij ? Zijn er b.v. andere oefeningen die ik kan doen om haar makkelijker in de rechter galop te krijgen ?

Ineke
Draver

Berichtdoor Ineke » 22 okt 2013, 11:53

Je zou het kunnen proberen met een of meerder balkjes in de longeercirkel.
Als je haar laat aanspringen vlak voor of na de balk heb je meer kans dat ze goed aanspringt.

Verder tijdens het rijden afwisselen met de linker en rechter galop zodat ze spieren opbouwt en minder stijf is aan de rechterkant.

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 22 okt 2013, 13:51

Overweeg eens een goed kreupelheidsonderzoek door een DA, om te differentiëren tussen 'gewoon' gebrek aan kracht/training of 'gewone' scheefheid enerzijds, of een lichamelijke oorzaak (subtiele kreupelheid) anderzijds. Het blijkt dat wat leken "krachtsproblemen" noemen, na degelijk onderzoek toch vaak op kreupelheid neerkomt. In principe hoort elk paard gewoon op beide kanten te kunnen galopperen. Zeker bij een hard ras als een IJslander kan een kreupelheid zich uiten in iets 'onschuldigs' als een voorkeursgalop.

Als lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten, is het meest waarschijnlijk "gewone scheefheid" en een traag achterbeen, en dan begint de oplossing bij rechtrichten en opbouwen in stap en draf. Dus: wendingen, (slangen)voltes (groter en kleiner maken), wijken, schoudervoor, balkjes of zelfs sprongetjes, (nette!) overgangen en tempowisselingen. Evt deels vanaf de grond, zonder het ruitergewicht. En dan vanuit daar met de juiste stelling en voorbereiding doorpakken naar de goede galop. Liefst onder begeleiding van een goede instructeur, niet eens per se IJslander-instructeur.

Rösk
Renner

Berichtdoor Rösk » 22 okt 2013, 19:37

Voordat mijn ruin was behandeld door een osteopaat, was het een hele toer om hem in de rechter galop te krijgen. Nu gaat het moeiteloos. Bij hem lag de oorzaak duidelijk in een lichamelijke beperking door blokkades.
Wellicht een idee om ook eerst eens naar jou paard te laten kijken door een goede osteopaat Elja? Voor mijn gevoel geeft een paard op deze manier duidelijk aan dat in dit geval de rechter galop kennelijk niet mogelijk is, want aan de longe in de verkeerde galop, dat zal een paard toch niet snel keer op keer kiezen...

elja
Stapper

Berichtdoor elja » 22 okt 2013, 20:58

ze wordt regelmatig door een heel goede paardenosteopaat behandeld. Ik krijg haar al van jongsaf aan niet in de rechter galop. Mijn instructrice lukt het wel, maar ja, nu ik nog. Dus vandaar dat ik haar eerst met longeren in de rechter galop wil krijgen, zodat ze het bij mij onder het zadel ook makkelijker gaat doen. Bedankt voor de tips !!!

Kirsten
Telganger

Berichtdoor Kirsten » 23 okt 2013, 10:50

Kan jouw instructrice je dan geen tips geven hoe je het aan moet pakken als het haar wel lukt?

elja
Stapper

Berichtdoor elja » 23 okt 2013, 11:47

jawel dat kan ze...ik was gewoon benieuwd naar meer "speelse" ideeen die ik met haar kon doen, gewoon ook spelenderwijs

Ineke
Draver

Berichtdoor Ineke » 23 okt 2013, 13:23

Wat je ook nog kan proberen is onder het zadel over een balkje (vlak voor de bocht) aanspringen in galop.

Of eens expres op het verkeerde been lichtrijden en dan 1 pas doorzitten en aanspringen.

Sybelle
Forumverslaafde

Berichtdoor Sybelle » 23 okt 2013, 23:42

Als je aan de longe haar in de rechter galop wilt krijgen maak je eerst de volte kleiner. Tot ze op een volte van ongeveer 10 meter om je heen draaft. Dan let je op dat ze netjes om je zweep gebogen gaat.

Dan wijs je dus met je zweep naar haar buik en je vraagt of ze daar buigt. Tegelijk kan je het hoofd wat naar binnen vragen. En ik tik het achterbeen soms nog even bij zodat ze lekker draaft.

Dan laat je haar de volte groter maken. En terwijl ze dat doet vraag je om galop. Goed opletten dat ze snel op je hulp is anders is ze je nog te slim af. Hele snelle laat ik wat dichterbij aanspringen. Dan kan ik nog beetje aan het achterbeen zitten. Hop, weg.

Trucje kan ook: laat haar een bijna rechte lijn maken, bv van E naar B. En dan op het moment dat ze de hoefslag op komt vraag je of ze wegspringt.

Spring je onder het zadel met binnen of buiten stelling aan? Ik ben nogal dressuurmutserig dus ik wil gewoon netjes naar binnen gebogen en vanaf het achterbeen. En ik vind ook dat elk paard dat moet kunnen leren. Maar voor sommige paarden is het in het begin makkelijker om met wat buitenstelling weg te springen.
<span style='font-size:6pt;line-height:100%'>(Dan kiepen ze dus wel lekker op hun binnenschouder en krijg je zo'n loopgalop maar dat kan je later dan wel weer oplossen… Houdt je bezig)</span> :D

Koekie
Forumverslaafde

Berichtdoor Koekie » 25 okt 2013, 23:08

Een paard heeft altijd voorkeur voor een kant in de galop omdat dat zijn natuurlijke balanse is dus links of rechts gesteld in zijn lichaam .

Zoals Sybel aangeeft kan je wat stelling naar buiten vragen met het hoofd , daardoor blokker je de buitenschouder . Spring altijd aan door met je binnenbeen de aanwijzing te geven . Het buitenbeen begrenst de acterhand achter de singel en jou binnenbeen geeft de galop aan op de singel .

Verder is aanspringen van uit stap veel makkelijker dan vanuit de draf , met stap en galop is de beenzetting lateraal en in draf diagonaal .

Als je draaft onder het zadel is een truc om heel snel te gaan draven en op het verkeerde been te gaan lichtrijden dan "vallen "ze meestal in de goeie galop .

Alijd kleine stukjes galopperen en dan weer aanspringen , goed vanauit achteren blijven rijden , in mijn ervaring hebben de meeste IJslanders best veel moeite met de galop en gaan meestal snoeihard en plat door de bochten hahahhaha

Veel plezier met oefenen .

Terug naar “Rijden”