Aandraven

Rij-technische vragen of opmerkingen.
Biothane
Draver

Berichtdoor Biothane » 28 okt 2013, 11:26

Het komt niet heel vaak voor dat ik hier lees of post maar nu heb ik toch een vraag waarvan ik hoop dat mensen mij kunnen helpen :)

Ik heb een ruin, vierganger, met een makkelijke draf. Hij draaft altijd en overal wel wanneer ik dat vraag, ongeacht de ondergrond of de situatie.

Hij kan ook tölten, voor een diagonaal paard heeft hij ruime laterale aanleg. Tölt en draf liggen dicht bij elkaar maar zijn goed gescheiden. In tölt moet ik er meer aan rijden dan in draf (genoeg voorwaarts en verzameld houden om te voorkomen dat hij draverig wordt en begrenzen in tempo zodat hij niet gaat rollen)

Nu merk ik dat ik, wanneer ik wil aantölten vanuit stap, dat aantölten bij ons uit twee delen bestaat. Eerst het voorbereiden: paard wat meer bij elkaar rijden, ik kantel mijn bekken, ga wat meer rechtop zitten, ietsjes meer vormspanning op bovenbeen en eventueel paard met de teugels iets opvangen. En daarna, wanneer ik been geef, het daadwerkelijke wegtölten.

In draf is dat niet. Ik denk omdat draf makkelijker is, hij draaft toch wel. Maar ik wil wel graag betere, vlottere overgangen rijden. Hoe kan ik het aandraven beter voorbereiden? Hoe doen jullie dat?

Aangalopperen is nooit een probleem, hij springt vlot en enthousiast aan vanuit draf, stap of tölt. Ook aanstappen vanuit stilstand gaat prima. Het is puur de draf die ik beter wil gaan voorbereiden. Ik heb les, van een driegangerjuf die steeds meer IJslanderruiters in haar klantenbestand heeft en zelf regelmatig met/bij stal Skoti rijdt. En ik zal haar ook zeker hulp hierbij vragen maar ik vind het leuk en prettig om eventueel meer invalshoeken te hebben.

Jana
Forumverslaafde

Berichtdoor Jana » 28 okt 2013, 17:58

Zelf ga ik bij draf juist een beetje voorover zitten/leunen, zodat het gewicht een klein beetje meer op de voorhand komt. Als ik draf wil maak ik ter voorbereiding ook altijd een geluidje(*klik-klak* met mijn tong), die ik voor geen enkele andere gang (of snelheid) gebruik, alleen voor draf.
Mijn paardje husselt nog veel met de gangen, maar toch weet hij altijd wel dat ik draf bedoel :)
Hoop dat je eruit komt en ook nog meer tips krijgt, want ik ben maar een bosklosser en geen topruiter :o

sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 29 okt 2013, 00:26

Hmmm ik volg je post heel geinteresseerd want hier wil ik ook graag meer over weten.
Wat ik soms doe en hoop dat het werkt is:
af en toe met beide benen voeling houden met de buik (niet echt drijven nou een heel zachte variante, maar drijven moet soms ook hoor) omdat ik gelezen heb dat zij dan hun buikspieren beter aanspannen, waardoor de rug ook weer ronder wordt naar boven en dit schijnt de draf ten goede te komen.
wissel eens tussen lichtrijden, doorzitten, ijslands draven en verlicht zitten en kijk eens wat de verschillende manieren van zitten doen met de draf van je paard. ik kan me voorstellen dat dit wel uit maakt maar ook per paard/ ruiter/ situatie verschilt.

Trouwens mijn 5 ganger/ natuurtolter tolt ik op precies dezelfde manier aan als jij. alleen dat er nog een geluidje bijkomt :=

S&S
Forumverslaafde

Berichtdoor S&S » 29 okt 2013, 06:41

Doorzitten en licht rijden ken ik. Maar wat is dan ijslands draven?

Imre
Forumverslaafde

Berichtdoor Imre » 29 okt 2013, 08:38

Hoe rij je nu je overgang naar draf dan? Geef je been totdat hij draaft? Wat doe je met je handen en je zit? Rij je je paard nageeflijk in stap en draf? Zo zonder deze info zou ik zeggen ga wat actiever stappen, geef een halve ophouding en daarna in één beweging je hand ontspannen (niet losgooien) en been geven.

Biothane
Draver

Berichtdoor Biothane » 30 okt 2013, 23:57

Dat is inderdaad een hele nuttige vraag Imre :D En iedereen natuurlijk bedankt voor de tips :)

Wat ik nu doe: ik geef been, stemhulp (drrrraf, of drrrrrr) en in m'n hoofd/met mijn vibes :P geef ik vast een drafritme aan. Ik denk draf-draf-draf-draf in het ritme van de draf. Dus in plaats van dat je pannenkoekenpannenkoekenpannenkoeken seint naar je paard sein ik flensjesflensjesflensjes. Dat laatste doe ik tot hij draaft. Hoe lang ik been geef weet ik eigenlijk niet, als ik erover nadenk heb ik zo'n vermoeden dat ik 1 keer been geef, en dat hij dan snapt dat hij moet draven maar eerst even op stoom moet komen. Wat ik met mijn handen doe... geen idee? Ik ga er morgen op letten.

Vooroverleunen mag ik niet van de juf omdat ik 'm dan uit balans breng (ook al is het heel minimaal. Ik moet het afleren in alle gangen) Lichtrijden doe ik liever niet, ik heb een boomloos zadel, met de beugelophanging precies boven een oude blessure in zijn rug (door slecht passend zadel uit verleden)

En dan sleurt hij zichzelf in draf. Het duurt een paar passen voordat hij echt draaft, die paar passen zijn de overgang. En die wil ik vlotter maken. Ik heb het idee dat dat beter lukt wanneer ik aandraaf met m'n ogen dicht. Omdat ik dan minder word afgeleid, en meer bezig ben met de overgang.

Nageeflijk: soms, min of meer toevallig. Ik let er niet echt op, het doel is dat hij ontspannen is, vooral in z'n hoofd.

Ik heb eigenlijk het gevoel dat ik een beetje doelloos rondrijd. Hoe motiveer ik mijzelf om aan die draf te gaan werken, en hoe kan ik de overgang vlotter maken? Ik snap dat het paard daar vlotter voor moet worden. Ik denk dat ik misschien ook een beetje bang ben om aan te draven. Behalve als ik met opstakels oefen en/of over balkjes draaf. Dan zijn wij daar meer geconcentreerd op dan op het draven.

Jana, wat jij doet met 1 geluidje per overgang doe ik ook! Een kusje is voor galop, drrrrr is voor draf, en een klikje is voor zijgangen. Let op is voor bij voorbeeld een opstapje.

tonkie
Forumverslaafde

Berichtdoor tonkie » 31 okt 2013, 08:30

Vooroverleunen mag ik niet van de juf omdat ik 'm dan uit balans breng (ook al is het heel minimaal. Ik moet het afleren in alle gangen)

Toch is dat voor gangenpaarden wel een handige gewichtshulp.

En dan sleurt hij zichzelf in draf. Het duurt een paar passen voordat hij echt draaft, die paar passen zijn de overgang. En die wil ik vlotter maken.

Dat vind ik in het begin niet zo erg. Door overgangenrijden en versnellen/vertragen binnen de gang wordt de coordinatie beter. Paard moet eerst het signaal begrijpen (dan duren de overgangen nog lang) en door te oefenen gaan de overgangen steeds sneller. Door te versnellen en te vertragen wordt de coordinatie binnen de gang beter.

Ik denk dat ik misschien ook een beetje bang ben om aan te draven.

Waarom? Het geeft toch niets als het niet direct lukt of gaat zoals jij het graag zou willen. Juist het leerproces is zo'n mooie weg vol bochten, doodlopende wegen, stukken onverhard, wegversperringen en U turns. En, met een gangenpaard is dat onderweg zijn nooit saai.

Geniet van de kleine vorderingen die julie samen maken. Veel plezier !!

Imre
Forumverslaafde

Berichtdoor Imre » 31 okt 2013, 09:10

Wat dat vooroverleunen betreft, als je paard zo makkelijk draaft heb je dat toch ook helemaal niet nodig? Als je wil dat hij krachtiger vertrekt moet dat vanuit zijn achterhand komen, ontspannen rechtop zitten en goed meegaan in zijn beweging maakt het voor hem makkelijker om je te dragen. Je bovenlijf mag daarbij wel iets voorwaarts, dat is beter dan achter de beweging aan komen.

Als ik je manier van aandraven lees is dat in mijn beleving te relaxt voor een vlotte reactie van je paard. Als je wil dat hij vlot vertrekt moet je zelf ook vlotter zijn. Dat het een paar passen duurt voordat hij draaft dat geeft niet, maar probeer dat aantal wat omlaag te brengen. Dus als het de eerste keer vijf passen duurt, doe er dan de keer erop eens vier en daarna drie. Rij tempowisselingen in stap en draf, rij overgangen van draf naar stap naar halt en dan weer terug naar stap en door naar draf. De ene keer na 10 passen draf, dan een keer 15 of 8 passen, wissel het af. Wordt onvoorspelbaar, zorg dat hij zijn aandacht bij jou heeft. En met een tijdje training, als dit erin zit, kan je de stap er tussenuit laten. Of de galop meepakken in het rijtje. Of de tölt. Maar eerst stap-draf-stap-halt-stap-draf.

Laat het los, het rijden van die overgan! Blijf wat meer uit je hoofd, ga lekker rijden, niet alles analyseren. :)

Biothane
Draver

Berichtdoor Biothane » 01 nov 2013, 01:46

Dank je wel voor de tips Imre, ik probeer het analyseren ook te beperken tot de momenten dat ik niet aan het rijden ben, en niet te gaan piekeren als ik er op zit.
Wel heb ik vandaag eens extra gelet op mijn hulpen wanneer ik 'm wil laten aandraven. Ik doe mijn handen naar voren en iets omhoog :+ en met m'n benen bump ik 'm eigenlijk in draf. Dus bump bump bump in plaats van kordaat aansporen. Daar zit denk ik nog ruimte voor verbetering.

Het vooroverleunen... ik snap het nut ervan maar ik vind het niet logisch. Dan zou je eigenlijk voorover moeten blijven zitten zo lang hij aan het draven is, want ik wil dat hij terugkomt in tempo of een overgang terug maakt wanneer ik rechterop ga zitten. Te veel voorover zitten is ook mijn gróte valkuil in stap! Daardoor gaat hij erg gehaast en erg snel stappen. Als ik gewoon goed rechtop zit in stap durf ik ook beter aan te draven. Omdat ik dan niet het idee heb dat hij er als een torpedo vandoor draaft.

Klopt het dat het paard wat langer wordt in het lijf als ik mijn handen naar voren doe? Hij volgt mijn handen wel netjes. Maar als zijn achterhand meer moet gaan doen is het eigenlijk misschien niet logisch?

Tonkie hoe lang vind jij het niet erg als een paard niet vlot aandraaft? Hij is namelijk 14, en ik heb 'm nu ruim 4,5 jaar.

Terug naar “Rijden”