Braaf paard

Rij-technische vragen of opmerkingen.
Imynd
Forumverslaafde

Berichtdoor Imynd » 04 nov 2013, 22:05

Willen jullie eens met me meedenken?

Vorige week ging ik met een vriendin mee rijden. Ze heeft een erg braaf paard waar ze iedereen op kan zetten bij wijze van spreken. Hij stopt altijd als je het vraagt.
Vol vertrouwen vertrok ik dan ook samen met haar naar het bos.

Hij was inderdaad erg braaf en zat/bewoog heel fijn. Na een stuk instappen aangetolt wat me in één keer lukte, dat was dan wel weer bijzonder, het lukte normaal niet zo makkelijk. Hij stopte braaf bij het wildrooster.

Daarna werd het een rit die niet zo liep als gepland: telkens als we in de 2e versnelling wilden gaan sprong hij na een paar passen in galop en stopte pas bij het volgende wildrooster of aan het eind van een pad. Hij ging niet aan de kletter maar alles wat ik had geleerd werkte niet, zelfs omtrekken (voor zover ik daar sterk genoeg voorwas) werkte niet.
Telkens zag mijn vriendin me in de verte verdwijnen, en kwam ik even later weer terugstappen terwijl zij aan kwam tolten op haar brave oudere merrie. Wat een gezellige rit zou worden met een lunch onderweg werd hierdoor een stuk minder leuk en we zijn later maar op de fiets naar onze lunchplek gegaan.

We hebben hard zitten nadenken wat het zou kunnen zijn: dit was nog nooit eerder gebeurd!
- het stormde niet, het was niet extreem warm of koud, gewoon een rustige herfstdag.
- hij leek niet erg gespannen, dat was ik ook niet (maar werd ik natuurlijk wel een beetje). In stap kon ik gewoon met 1 hand aan een losse teugel stappen
- heb ik misschien een te hoge basisspanning? Bij Ímynd moet ik veel moeite doen een klein beetje vaart er in te krijgen, als ik niets doe staat ze gewoon stil. Dit paard liep heerlijk vlot, ik hoefde geen been te geven (of deed ik dat ongemerkt toch?) en had geen zweepje nodig. Voelde hij te veel impuls?
- hoe ga ik dit de volgende keer aanpakken (ik wil eerst maar eens op de baan met stoppen gaan oefenen dacht ik) want het is een erg leuk paard én ik vind het heel gezellig met deze vriendin samen te gaan rijden ;)

Wie heeft een idee of advies?

Tru
Stapper

Berichtdoor Tru » 05 nov 2013, 10:31

Mijn eerste ijslander ging ook vaak aan de kletter toen ik hem kreeg. De kleinste beweging of extra spanning was genoeg voor hem om keihard te gaan galloperen... Het enige wat werkte bij hem was om los te laten en zo slap mogelijk gaan zitten. (Niet altijd makkelijk als de bomen langsflitsten en de weg dichterbij kwam.) Teugels naar voren en een diepe zucht deden wonderen.

Succes, ik hoop dat je snel gezellig kletsend kan paardrijden met je vriendin en je zijn stop knop kan vinden!

MariekeM
Stapper

Berichtdoor MariekeM » 05 nov 2013, 18:59

Je zegt dat het een gemakkelijk paard is dat door iedereen te rijden is. Dat zijn vaak zelfverzekerde paarden. Ik denk dat jij een beetje afwachtend bent geweest in je hulpen en dat hij daarop het initiatief overnam. Vanaf dat moment reed jij als het ware achter de feiten aan, hij had door dat jij geen controle had.

Ga oefenen met hem in een afgeschermde ruimte zoals een bak of baan. Begin simpel met overgangen stap-halt-stap. Werk aan je eigen ontspanning door een paar keer diep in en uit te ademen. Geef eenduidige, rustige maar consequente hulpen om de overgang naar halt in te zetten: bekken kantelen, bovenlichaam terugnem en handen sluiten. Zorg wel dat je hulp doorkomt. Blijf daarbij op je eigen ontspanning letten: armen losjes, bovenlichaam lang en recht, benen los af laten hangen. Niet knijpen. Direct weer neutraal zitten met de druk eraf als het paard stilstaat.

Let in stap op dat je daarin al tempocontrole hebt; stapt het paard sneller dan jij aangeeft, dan rustig terugzitten en een halve ophouding geven. Dat zo vaak herhalen als nodig is. En dat doe je vervolgens ook in draf en tölt, net zo lang tot je het idee hebt dat jij te allen tijde op lichte hulpen gang, tempo en richting kunt bepalen.

Eventueel neem je gewoon een paar keer les met dit paard, zie het als investering in het gezellig samen kunnen rijden met je vriendin!

myr
Forumverslaafde

Berichtdoor myr » 05 nov 2013, 19:00

Misschien wil hij zo onder de tolt uitkomen? Dat hij die te moeilijk vindt? Omdat je zegt dat het meestal niet zo lukte om aan te tolten en dat bij Jou de eerste keer wel lukte?

Lola
Stapper

Berichtdoor Lola » 05 nov 2013, 19:41

Oh, wat vervelend! Denk je een lekker ritje te gaan maken :n

Ik kan je geen advies geven. Ik heb daarvoor echt te weinig verstand van paardrijden en alle verschillende paardenpersoonlijkheden.

Je verhaal is voor mij wel heel herkenbaar. Ik heb ook een soortgelijke ervaring gehad. Eigenlijk precies zoals jij beschrijft, maar gelukkig gingen wij wat minder hard ...... Anders was ik echt gillend naar huis gegaan. Desalniettemin, ik helemaal 'van m'n banaan' natuurlijk. Ik dacht toch echt dat ik wel een heeeeeel klein beetje kon paardrijden :?

Het enige wat ik een openbaring vond was dat ik niet bang was. Ik dacht namelijk dat ik dat wel zou zijn op een paard waarvan de reminrichting ernstige gebreken vertoonde. Ik werd er eerder een beetje pinnig van. Zo van ' ja nou weten we het wel hoor' . Doe nou maar weer normaal.

Ik heb het eens aan iemand voorgelegd die er in mijn ogen 'wel kaas van gegeten heeft'. Het kwam, kort samengevat (want dat kan ik dan weer wel), op het volgende neer; " Sommige, vaak 'makkelijke', paarden zijn makkelijk als er iemand op zit die een 'sit back en relax' houding aanneemt. Als je deze paarden 'echt gaat rijden' kunnen ze behoorlijk heftig reageren.'

Mijn strategie voor de volgende keer? Ik ga er als een zoutzak opzitten en bemoei me nergens mee. En ik hoop dat ik achteraan eindig dit keer!
:|

sneuwwitje
Renner

Berichtdoor sneuwwitje » 05 nov 2013, 19:47

hmm goede rijtechnische hulpen zijn al genoemd...
wat mij zo te binnen schiet is kijk er eens van iets meer afstand naar. letterlijk. ga eens longeren of loswerken met hem(?)
dan zie je het paard zijn houding en mimiek beter en kun je ook makkelijker achterkomen wat hem beweegt. en hoe hij reageerd op kleine grote, subtiele hulpen of bijvoorbeeld je ademhaling.
is er een stemsignaal voor stoppen en stappen en tolt dat hij kent? zo niet kan je hem vrij snel aaleren met longeren of aan de hand/ leidend met cklicker.
en wat voor interpretatie had de eigenaar van het paard? die kent hem stukken beter.
les is zeker een leuk idee.
ben zo beniuewd hoe en wat voor jullie gaat werken. succes ermee;)

Imynd
Forumverslaafde

Berichtdoor Imynd » 06 nov 2013, 21:49

Dank jullie wel voor alle reacties, en uit verschillende invalshoeken dus daar kunnen we echt wat mee. Mijn vriendin snapte zelf ook niet wat er gebeurde en ze is toch een zeer ervaren ruiter durf ik te zeggen. Ik heb het ook nog met mijn instructrice over gehad en zij dacht (waar ik zelf ook wel aan dacht) dat ik mogelijk een hoge basisspanning heb omdat ímynd (even kort door de bocht) zo'n sloompie is. En dat dit paard heel braaf deed wat hij dacht dat hij van mij moest doen. Maar ik kan me ook wel vinden in hetgeen Marieke zegt. We gaan aan de slag en ik laat het weten hoe het gaat!

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 06 nov 2013, 22:55

Dank jullie wel voor alle reacties, en uit verschillende invalshoeken dus daar kunnen we echt wat mee. Mijn vriendin snapte zelf ook niet wat er gebeurde en ze is toch een zeer ervaren ruiter durf ik te zeggen. Ik heb het ook nog met mijn instructrice over gehad en zij dacht (waar ik zelf ook wel aan dacht) dat ik mogelijk een hoge basisspanning heb omdat ímynd (even kort door de bocht) zo'n sloompie is. En dat dit paard heel braaf deed wat hij dacht dat hij van mij moest doen. Maar ik kan me ook wel vinden in hetgeen Marieke zegt. We gaan aan de slag en ik laat het weten hoe het gaat!
Zou heel goed kunnen dat het aan die basisspanning ligt. Ik heb zelf ook zo'n paard als jij. Toen wij net een nieuw paard voor mijn dochter hadden (die heel licht te rijden is), had ik het omgekeerde als ik op hem reed: zodra ik wilde aantolten ging hij stilstaan en deed geen stap meer. Waarschijnlijk omdat ik teveel deed. Nou is dat makkelijker om mee aan de slag te gaan dan een paard die meteen heel hard gaat... Kun je de volgende keer niet in eerste instantie het paard achter die van je vriendin zetten?

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 07 nov 2013, 12:01

Mama heeft gewoon precies t zelfde als ik, te veel basisspanning.
Als ik op trage paarden stap zijn ze ineens voorwaards, t is gewoon een familiekwaaltje
En dat in combinatie van de energiespaarstand waar Imýnd contant in staat geeft een galopperend braaf lief paard, dat inderdaad precies doet wat je vraagt.

Dus, volgende keer met rijden, alle tips van hier mee nemen, maar vooral RELAXED :P Even "zoutzakken", helemaal ontspannen mee hobbelen, dank komt t vanzelf goed mam :)

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 07 nov 2013, 13:18

Mama heeft gewoon precies t zelfde als ik, te veel basisspanning.
Als ik op trage paarden stap zijn ze ineens voorwaards, t is gewoon een familiekwaaltje
En dat in combinatie van de energiespaarstand waar Imýnd contant in staat geeft een galopperend braaf lief paard, dat inderdaad precies doet wat je vraagt.

Dus, volgende keer met rijden, alle tips van hier mee nemen, maar vooral RELAXED :P Even "zoutzakken", helemaal ontspannen mee hobbelen, dank komt t vanzelf goed mam :)
Wacht even, Imynd is jouw mams Dorith??? Ooooooo! Leuk, samen rijden met je mams! Nou ja, samen ;)

Imynd
Forumverslaafde

Berichtdoor Imynd » 09 nov 2013, 21:07

Wacht even, Imynd is jouw mams Dorith??? Ooooooo! Leuk, samen rijden met je mams! Nou ja, samen ;)
Nou ja samen, Dorith woont in Zundert en ik in Boxtel (en Ímynd in Oirschot). We rijden wel eens samen maar niet heel vaak :(

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 11 nov 2013, 17:13

Nou ja samen, Dorith woont in Zundert en ik in Boxtel (en Ímynd in Oirschot). We rijden wel eens samen maar niet heel vaak :(
Daarom moeten we weer eens een weekendje plannen mama, dan kom ik Imynd en jou halen :) *o*

Imynd
Forumverslaafde

Berichtdoor Imynd » 11 nov 2013, 22:01

Maar dat is off topic ;)

elly
Telganger

Berichtdoor elly » 14 nov 2013, 10:27

Maar dat is off topic ;)
Klopt maar wel heel gezellig om samen te rijden,... dus gewoon doen hoor.
Maar weer over on topic: wat vervelend zeg, jullie hadden leuke plannen en die zijn niet gelukt. Even goed oefenen en de volgende keer beter met een leuke lunch onderweg ;)

Terug naar “Rijden”