Discussie geopend

Rij-technische vragen of opmerkingen.
Roskur
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Roskur » 05 apr 2014, 21:54

W.b.t. veel zweten: Zie ik niet persé als een slecht iets. Vaak zweten paarden met dikke wintervacht niet of minder (of iig niet zo zichtbaar als met kortere vacht) juist omdat ze de warmte slechter kwijt kunnen. Da's iig mijn ervaring. Panten + zweten is een manier om warmte kwijt te kunnen en zie ik dus na/tijdens een inspanning niet als een slecht iets.

Wat ik zelf vaak doe om te bepalen of mijn paard zich OK voelt tijdens een rit (bij een ongeschoren paard dat verder in gedrag geen enkele tekenen geeft dat het last van de vacht heeft) is de haren wat opzij te duwen en aan de onderkant van zijn hals te voelen of hij op de huid niet te warm aanvoelt.

Nicolette
Stapper

Berichtdoor Nicolette » 05 apr 2014, 22:35

Ik denk ook echt dat het per paard verschilt. Hoe dik is de vacht, hoe warm is het, hoe is zijn/haar conditie. En ook kan het per dag verschillen is mijn ervaring.
Ik denk dat je gewoon goed naar je eigen paard moet kijken en luisteren.

Mijne is al heeeeel goed door zijn verharing heen, en is ondanks de warmte goed voorwaarts en zweet niet overdreven veel. Ook grotere ritten gaan prima ook met warme van weer van afgelopen periode.

Maar vd week had hij wel erg last van de warmte en heb ik besloten mijn ritje in te korten. Vandaag echter heb ik een echt flinke rit gemaakt. In het begin leek het erop dat hij opnieuw te warm had, dus gepauzeerd....toen stukje verder gereden om in te schatten hoe hij zich voelde, nou meneer had echt nergens last meer van. We hebben wel het tempo aangepast en regelmatig ff gepauzeerd. Ging perfect, paarden liepen het laatste stuk alsof we pas net vertrokken waren.

Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dit is goed en dat is fout.
Zo moet het zo niet.

Het verschilt per paard per situatie per dag etc.
( is mijn ervaring tenminste)

Groetjes Nicolette

Mandy
Stapper

Berichtdoor Mandy » 21 apr 2014, 20:11

Het verschilt echt per paard. Dimma heeft gene mega vacht in de winter. Maar gewoon een lekkere vacht, kan er een rustig ritje mee maken. Maar zodra je iets meer draaft/tölt dan is ze echt zeiknat. Ze kreeg het met de warmere dagen echt warm en kon merken dat ze dan minder zin erin kreeg. Terwijl het normaal is; oortjes erop en gáan.

Wij hebben bij Dimma alleen de hals en borst eruit gehaald, dit hielp bij haar goed. Mocht ze baat bij minder haar hebben kan altijd nog een stukje eraf. Maar gelukkig hoefde dat niet.

Terug naar “Rijden”