centered riding

Rij-technische vragen of opmerkingen.
Tinna
Telganger

Berichtdoor Tinna » 19 apr 2014, 20:17

Vandaag had ik mijn eerste les in 'centered riding'. heel interessant!
Ik ben van nature wat scheef (bekken-instabiliteit) en wilde wat tips en hulp om rechter te gaan zitten in het zadel. Is voor het paard natuurlijk ook zo prettig!
Dus vandaag de eerste les (In Duitsland overigens.. van Karin Rauscher <a href='http://www.karin-rauscher.de/' target='_blank'>http://www.karin-rauscher.de/</a> )
In het begin moest ik héél scheef in het zadel gaan zitten. Met maar één bil/zitknobbel als het ware. En dan steeds van kant veranderen. Uiteindelijk krijg je een beter gevoel voor beide zitknobbels en voel je 'het midden' beter. Ook moest ik naar voren en achteren schommelen om de goede balance te kunnen vinden. Zo waren er nog wel twee of drie andere oefeningen... hoewel we alles in stap deden, heb ik er nu spierpijn van!! Het mooie was, dat je ook aan Gvendur meteen verandering kon zien en voelen. Hij liep heel ontspannen en op een gegeven moment begon hij meerdere keren te briesen. Dus meteen resultaat!
Echt een ervaring rijker en absoluut een aanrader! Ik geef toe dat het soms wat zweverig was en er rare vragen gesteld werden.... hoe voelt de beweging van je paard? als je het vergelijkt met een fiets, fiets je dan voor of achteruit? :? Maar daarna werden deze vragen uiteraard ook toegelicht en snapte ik de achterliggende gedachte.
Mijn volgende les staat al gepland!

Zijn er nog meer mensen hier op het forum die hiermee ervaring hebben? Ben benieuwd naar verhalen! :)

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 20 apr 2014, 01:21

wat leuk dat het je zo goed bevallen is! Ja ik kan me best voorstellen dat sommige dingen, en uitdrukkingen, soms misschien even wat wennen zijn maar ik hoop dat je je daar gewoon overheen kunt zetten, dat went wel, en dan kan het je vast ook nog zo veel opleveren!
Ik ben zelf tenminste erg enthousiast over de benadering van CR. Het is meer vooral gewoon een manier van uitleggen, de logica van het gevoel noem ik het altijd maar -> en in mijn ervaring vallen er heel vaak allerlei dingen op zijn plek ineens, die voor mensen soms al jaren eigenlijk gewoon totaal niet duidelijk waren (al realiseren mensen zich dat vaak niet eens echt, wat het nou eigenlijk echt inhoudt, wat ze (willen) doen), en dan ineens zo logisch en simpel kunnen zijn! Je krijgt gewoon meer gevoel voor je eigen lijf, en voor dat van je paard, en van de beweging.
En wat ik heel fijn en interessant vind in deze benadering, is dat er hierbij meestal toch wat meer gekeken wordt naar het geheel, en dan met name ook de invloed van de ruiter, als het paard niet helemaal loopt of doet als je zou willen - de oorzaak wordt eerder bij de ruiter gelegd dan bij het paard, en dat vind ik persoonlijk een stuk interesanter! ( alhoewel... soms?!? ;-) )
Ik heb CR zelf zo'n 20 jaar geleden al leren kennen geloof ik, omdat ik het boek van Sally Swift gekocht had en daar zo enthousiast over was, en toen een weekendcursus (in Zwitserland nota bene, was toevallig vlak bij een tante van mij daar) gevolgd, heel erg interessant. Het heeft voor mij mijn manier van paardrijden, of iig de benadering daarvan, toch wel voorgoed veranderd.
In NL zijn ook steeds meer CR instructrices (bv ook Imre Veen, die er ook een leuke blog over schrijft) en in Duitsland is het sowieso al langer/meer populair volgens mij (wij hebben hier zelf ook nog af en toe les van een CR instructrice uit Duitsland)
Ben benieuwd wat het jou verder gaat brengen, en of je zo enthousiast blijft - veel succes en plezier ermee iig!

Imre
Forumverslaafde

Berichtdoor Imre » 21 apr 2014, 09:30

In NL zijn ook steeds meer CR instructrices (bv ook Imre Veen, die er ook een leuke blog over schrijft)
Die artikelen kan je lezen op <a href='http://www.ruiterinevenwicht.nl' target='_blank'>www.ruiterinevenwicht.nl</a> :)

Het fijne aan CR vind ik dat er eerst wordt gekeken naar de ruiter, daarna pas naar het paard. Heel veel rijtechnische problemen kunnen worden opgelost door de ruiter in de juiste houding te laten zitten. Natuurlijk zijn er ook paarden met lichamelijke problemen waardoor het rijden niet lukt, maar CR zoekt het eerst bij de ruiter. Vaak zie je de paarden ook ontspannen als het bij de ruiter goed gaat. Bij mij vielen er tijdens de lessen en de instructeursopleiding heel veel kwartjes.

Ik ben het met je eens dat het soms wat zweverig klinkt - de term 'Centered Riding' alleen al... Maar eigenlijk is er niks zweverigs aan. Het is alleen een andere manier van uitleggen en je moet als ruiter vooral zelf leren voelen wat er onder je gebeurt. Goed rijden begint bij voelen.

Leuk dat het je zo goed bevalt! Succes met je lessen!

Tinna
Telganger

Berichtdoor Tinna » 21 apr 2014, 14:57

bedankt voor jullie reacties.

ik vind het inderdaad ook heel goed dat er vooral naar de ruiter gekeken wordt. dit gedeelte ontbreekt veel bij andere lessen, waar vooral gefocust wordt op de gangen.
misschien weten er ook gewoonweg te weinig mensen in Nederland af van deze benadering?
ik neem aan dat ik daarom ook zo weinig reacties krijg op dit topic ;)

ik ben in ieder geval erg blij dat ik met dit soort lessen ben begonnen. ik vind het heel belangrijk dat in eerste instantie het paard zich prettig voelt en ik hem niet belemmer in zijn beweging en evenwicht.

ben erg benieuwd naar je artikelen @Imre zal meteen beginnen met lezen :)

Nori
Forumverslaafde

Berichtdoor Nori » 21 apr 2014, 21:37

Ik ben nu twee lessen "minimal riding" gehad, wat erg aansluit op centered riding. Wat mij vooral heel erg hielp is datgene wat altijd gezegd werd in mijn gewone lessen (niet alleen met je handen sturen, maar met je hele lichaam, de achterhand er onder rijden met je zit, je onderrug bol maken, buikspieren aanspannen voor tölt) nu ineens zo omschreven werden, dat ik ook begreep wat er mee bedoeld werd. Allemaal termen die bij mij niet bleven hangen, omdat ik geen verschil merkte, ook vooral omdat ik het niet op de manier deed, dat ze bedoeld werden.

Iets nadat ik ben begonnen met deze lessen, ben ik ook bij een cesar therapeut terecht gekomen in verband met rugklachten. Dit was een mooie aanvulling om mijn eigen scheefheid beter te kunnen opvangen en de reacties van paarden op mijn lichaam te verklaren.

Overigens ben ik wel bang dat mijn rugklachten komen door het rijden door deze methode. Ik ben veel bewuster bezig gegaan met spieren, waardoor ik mijn eigen houding continu ga corrigeren. Ik ben nog aan het zoeken naar een prettige, natuurlijke manier hiervoor.

Tinna
Telganger

Berichtdoor Tinna » 03 mei 2014, 15:52

Overigens ben ik wel bang dat mijn rugklachten komen door het rijden door deze methode. Ik ben veel bewuster bezig gegaan met spieren, waardoor ik mijn eigen houding continu ga corrigeren. Ik ben nog aan het zoeken naar een prettige, natuurlijke manier hiervoor.
Dat zou wel vervelend zijn zeg!
Maar misschien ook juist positief, omdat je je spieren nu anders (lees beter) inzet dan voorheen. Dan zou het maar een kwestie van tijd moeten zijn totdat de pijn verdwijnt omdat je de juiste houding hebt overgenomen.

Tinna
Telganger

Berichtdoor Tinna » 03 mei 2014, 16:05

Vandaag de tweede les gehad. Ik ben nog enthousiaster dan voorheen!!!
Vandaag kwamen er uitdrukkingen aan bod zoals 'stel je voor je hebt een schijnwerper in je buik, onder je navel. Iedere keer als je van richting verandert (volte enz) draai je je schijnwerper die kant op waar je heen wilt...'. Om dit goed te kunnen doen, moest ik me voorstellen dat mijn lijf is opgebouwd uit bouw/legoblokken die dus allemaal evenveel meedraaien e goed recht op elkaar blijven staan.
Ook moest ik een oefening doen, waarbij ik me handen op me schouders legde en dan naar boven strekte, net alsof ik aan een kauwgom trok die op mijn schouders plakte :D

Maar jeetje.. weer meteen resultaat!! Ik heb Gvendur nog nóóit zo ontspannen zien lopen als vandaag! Hij is soms nog wel wat gespannen in zijn nek en ook buigen naar links vindt hij zwaar. Maar vandaag was hij lekker zijn hals aan het strekken; hij dook letterlijk met zijn neus in het zand... dit doet hij anders nooit!! Heerlijk om te zien! Toen ik afstapte, stond er zowaar een ander paard naast me... 0:)

@Imre
ik heb veel gelezen op je site... leek wel of ik over mezelf lees! Jouw lichaamsklachten (rug en knie)... ik heb vrijwel precies hetzelfde. Wat bij mij de oorzaak was, weet ik helaas niet... begon ineens op me 18e. Misschien moet ik ook maar eens zo'n cesar-therapeut opzoeken :?
het gekke is dat ik soms maanden lang geen klachten heb en dan zomaar ineens weer meerdere weken wel :n dan probeer ik weer consequenter te zijn en de oefeningen te doen die ik ooit van de manuele therapeut kreeg en dan wordt het langzaamaan weer beter. maarja dat is ook geen oplossing :|

Imre
Forumverslaafde

Berichtdoor Imre » 03 mei 2014, 21:06

Cesartherapie is heel nuttig! Maar ik heb nog meer gehad aan de behandelingen van de osteopaat. Nog steeds trouwens, ben vorige week nog geweest. :)

Wat super dat je tweede les nog leuker was! Goed he dat je met sleutelen aan je houding ineens zoveel verder komt!

Möllie
Forumverslaafde

Berichtdoor Möllie » 05 mei 2014, 10:10

Leuk om je verhaal te lezen. Ik weet niet anders dan dat bij ons altijd het uitgangspunt is dat het paard het wel kan, nu de ruiter nog. Voor mij is het heel logisch om naar de ruiter te kijken en de effecten daarvan op het paard (waaronder de dan de gangen). Maar door jouw verhaal te lezen wordt ik er wel van bewust dat dat blijkbaar niet per se een gewone benadering is.
Bijna niemand is recht. De een is alleen wat schever dan de ander. Heel belangrijk is dus het trainen van je rompstabiliteit. Dus niet alleen paardrijden. Ik ben heel blij dat er steeds meer aandacht komt voor de ruiter als atleet. Oefeningen naast je paard helpen ook bij het rijden, mits de juiste oefeningen natuurlijk.
Mocht je inspiratie willen hebben, dan hebben wij 11 mei nog wel een plekje voor je in de laatste intro training voor ruiters in Ruinen (prof trainer).

Tinna
Telganger

Berichtdoor Tinna » 05 mei 2014, 17:02

@ Möllie
des te beter dat jij hier al zo lang mee bezig bent!
Bij de volgende les ga ik ook beginnen met oefeningen vanaf de grond; dan wel niet voor mij maar voor het paard :)
bedankt voor je aanbod, klinkt erg interessant, maar ik woon toch een beetje te ver weg ;) (Duitsland, Karlsruhe)

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 06 mei 2014, 10:20

leuk om dit te lezen allemaal, kijk daar word ik nou blij van! :-D
het is idd gewoon zo'n mooie benadering he, dingen worden ineens zo veel logischer, en eerlijker vooral ook, naar je paard toe én je zelf! je kijkt veel meer vanuit de basis naar waarom en hoe iets gebeurt, je paard zo loopt/doet, of iets zo voelt -> de opdracht is meer om vanuit die optiek te gaan "sleutelen", om jezelf en je paard steeds lekkerder te laten bewegen, en niet zozeer alleen vanuit de opdracht 'je paard moet dit of dat doen'.

oh ja, kleine aanvulling nog op die schijnwerper; ik vind hem zelf nóg iets "helderder" (om maar in die mooie beeldspraak te blijven ;) ) als je ipv 1 schijnwerper onder je navel, 2 kleine schijnwerpertjes in je beide heupen denkt -> zelfde idee, maar ik vind die zelf nog iets mooier altijd omdat je dan ook meteen nog meer het gevoel voor rechtheid erbij houdt, bv in de bochten.
Niet iedereen kan veel aanvangen met die beeldspraak, maar ik vind het zelf heel prettig. Bv die schijnwerper, niet alleen kan dat een bepaalde oefening duidelijker maken (principe), maar ook gewoon echt tijdens die oefening zelf ondersteunt het dat, wordt het een soort handvat waardoor je die oefening makkelijker uit kunt voeren - vind ik het zelf bv makkelijker als ik bv op een paard een volte wil rijden, waarbij dat paard je bv snel wat scheef zou zetten ofzo, dan kan het visualiseren met die schijnwerpertjes je net ff wat helpen om te voelen wat je doet en wilt doen met je zit!

Tinna
Telganger

Berichtdoor Tinna » 24 mei 2014, 15:33

oh ja, kleine aanvulling nog op die schijnwerper; ik vind hem zelf nóg iets "helderder" (om maar in die mooie beeldspraak te blijven ;) ) als je ipv 1 schijnwerper onder je navel, 2 kleine schijnwerpertjes in je beide heupen denkt ->
bedankt voor de tip. heb ik nu in me hoofd in is inderdaad wel wat makkelijker!

Vandaag de 3e les gehad en de afgelopen drie weken veel geoefend en dingen herhaald. Ik heb er echt veel plezier in! In de bak rijden is ineens veel leuker dan voorheen ;) :D

Gvendur is behoorlijk veranderd in de tussentijd.
Ineens biedt hij uit zichzelf tölt aan (terwijl ik wil draven!) aan een redelijk losse teugel. Hier was voorheen niet aan te denken! Ik heb de afgelopen maanden helemaal geen tölt van hem gevraagd, omdat hij een tijd lang de neiging had om zijn rug weg te drukken. Hem in tölt te krijgen, was dan ook best wel zwaar werk... en nu dit! := Dan denk ik, hij zit dus blijkbaar lekker in zijn vel nu!

Heb dit vandaag aan de instructrice verteld en die heeft dit meteen opgepakt om aan de tölt te werken. Voornamelijk aan mijn zit natuurlijk en het aantölten. In totaal maar drie of vier keer hele korte stukjes getölt, maar dat geeft niet (daarnaast was de bak wat blubberig vandaag dus dan is het voor Gvendur uiteraard ook zwaarder).
.... Natuurlijk ging ik altijd al anders zitten als ik wilde aantölten: gewicht meer naar achter, bekken kantelen enz. Maar wat ik vandaag heb gedaan en geleerd....!! Ik heb nog nooit op zo veel dingen tegelijk gelet tijdens het rijden! Ik deed amper wat (oké, dat is niet waar ik deed heel veel, maar niet echt zichtbare dingen) en Gvendur liep vanzelf langzamer en in verzameling vanwaaruit ik kon aantölten. Bijzonder!

Leuke begrippen die vandaag aan de orde kwamen:
- Stel je bent een kaketoe, die als hij z'n hoofd recht houdt, zijn veren in zijn nek opstelt
- stel je voor je staat tot aan je heup in de zee, van achter ploffen de golven tegen je aan en van voren waait de wind. probeer beide tegen te houden en overeind te blijven
mooi toch? :D

Sybelle
Forumverslaafde

Berichtdoor Sybelle » 24 mei 2014, 18:07

Leuke begrippen die vandaag aan de orde kwamen:
- Stel je bent een kaketoe, die als hij z'n hoofd recht houdt, zijn veren in zijn nek opstelt
- stel je voor je staat tot aan je heup in de zee, van achter ploffen de golven tegen je aan en van voren waait de wind. probeer beide tegen te houden en overeind te blijven
mooi toch? :D
Dat is dus de reden dat ik afgehaakt ben. :D

Ik ben instructeur en ik werk wel veel met beelden die een gevoel oproepen bij iemand. Maar die van CR werden mij zelfs te wollig.

Kuikens, boomwortels, pilaren en weet ik wat er allemaal voorbij kwam. Als ik bij een 16 jarige aankom met een kaketoe vrees ik dat ik ze niet meer rechtop op hun paard kan houden.
Pony in een doosje houden en een biertje op tafel zetten, kunnen ze daar in tegen weer een heleboel mee. 0:)

Maar fijn dat het voor jou wel werkt! Leuk die resultaten.

Tinna
Telganger

Berichtdoor Tinna » 25 mei 2014, 18:32

ik heb er in het begin ook vaak moeite mee hoor. bijna iedere keer als er weer iets nieuws aankomt. soms denk ik, jeetje wat wilt ze nou? hmmm wat zal het gewenste antwoord zijn?
ik moet soms ook best lang nadenken en goed voelen en vaak klopt mijn antwoord/mijn gevoel dan toch wel.
dat het voor 16 jarigen niet werkt kan ik me indenken. alhoewel... waarschijnlijk ook persoon afhankelijk.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 26 mei 2014, 00:23

hihi grappig - als ik het zo léés kan ik me daar ook wel wat bij voorstellen, dat je daar moeite mee hebt bedoel ik, of het wollig vindt.. Maar eerlijk gezegd, voor mij is het juist helemaal niet wollig, reuze praktisch juist! :D
(haha die kaketoe kende ik bv nog niet, maar grappig, als ik dat dan lees, dan voel ik idd meteen die nekveren omhoog komen, en wat dat in m'n zit doet - > terwijl ik dus gewoon lui op de bank zit met m'n laptop nu!)

Terug naar “Rijden”