frá hofi wat zegt dit precies?

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Dofri
Stapper

Berichtdoor Dofri » 10 mei 2014, 20:49

Hoi hoi,
Ik wil me wat meer gaan verdiepen in bloedlijnen van ijslanders.
Nou heb ik een mega lief paardje, waar ik eigenlijk niks van weet.
Op de oude verkoop site (Niet waar ik hem gekocht heb) staat info.
Kan iemand mij meer vertellen..vader.. moeder.. ik zag dat er aardig
wat frá hofi's ronlopen.. is dat automatisch allemaal familie?
Ik ben zelf alleen bekend met het kwpn stamboek, werkt het een beetj hetzelfde?

Www.holakot.net/?p=4332

Groetjes Kee

atli
Stapper

Berichtdoor atli » 10 mei 2014, 21:14

Hoi Kee,
Leuk he zo'n speurtocht?! Bij de IJslanders is het zo dat als je gaat fokken je een stalnaam aan kunt vragen. De veulentjes die dan door deze fokker worden gefokt krijgen allemaal dezelfde "achternaam". In het geval van jouw paardje is dit dus fra Hofi.
Het zegt dus puur iets over de fokker / plaats waar ze vandaan komen en niets over de afstamming want een fokker kan natuurlijk meerdere fokmerries hebben en hengsten van andere stallen hebben gebruikt.

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 10 mei 2014, 22:50

In IJsland zegt de achternaam van een paard alleen iets over de plaats. Een boerderij heeft een naam, onder die naam wordt gefokt. Mocht t huis verkocht worden, dan gaat de nieuwe bewoner verder met fokken onder die naam :)

Hoe heet je paard? Via worldfengur.com kan je de stamboom opzoeken
Dit kan met nederlands-gefokte paarden ook via tolt.nl

Mjölnir
Stapper

Berichtdoor Mjölnir » 11 mei 2014, 00:10

Kortste klap: vraag het de fokkers, Jón en Eline, van Hof í Vatnsdalur. Eline is Nederlandse, dus de taal hoeft ook geen barrière te vormen.

<a href='https://www.facebook.com/elinemanon.schrijver' target='_blank'>https://www.facebook.com/elinemanon.schrijver</a>

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 11 mei 2014, 18:38

Kortste klap: vraag het de fokkers, Jón en Eline, van Hof í Vatnsdalur. Eline is Nederlandse, dus de taal hoeft ook geen barrière te vormen.

Er zijn meer frá Hofi stallen op IJsland, het wil niet direct zeggen dat de pony bij Jón en Eline vandaan komt.

Mjölnir
Stapper

Berichtdoor Mjölnir » 11 mei 2014, 21:19

Er zijn meer frá Hofi stallen op IJsland, het wil niet direct zeggen dat de pony bij Jón en Eline vandaan komt.
Je hebt gelijk, deze komt volgens WF idd. bij een andere Hof vandaan. My bad.

Edit: het pleit overigens mi. niet voor poown dat ie via Hólakot verhandeld is. Die bewegen zich in het algemeen nou niet bepaald in het betere segment, zeg maar. Een beetje de IJslandse variant van Cees Klaver ofzo: af en toe zit er een goeie tussen en je moet net de mazzel hebben die er uit te pikken.

Dofri
Stapper

Berichtdoor Dofri » 11 mei 2014, 22:49

Bedankt voor jullie reacties!😄
Hij is sinds 2008 in nederland.. en ik heb hem ong. 3jr.
Hij kwam bij mij als gezelschap, voor mijn opvang paardje, 2 wat oudere paardjes bij elkaar.
De mensen van wie ik hem heb, wisten niet erg veel van hem.
Hij is heel erg angstig.. loopt niet helemaal okay.. maar is o zo liefff😍
Ik rij buitenritjes.. voor zover dat gaat.. en bekijken dit elke dag op nieuw.
Zoals ik hem op het filmpje zag, zou ik hem nooit van uit ijsland hier naartoe hebben gehaald.
Heel erg leuk iig om zo iets meer te weten te komen van hoe het daar werktmet namen enz..
Bedankt! d:)d

Oja nog een vraagje.. hij heeft een rug nummer.. kunnen jullie me daar iets over zeggen? En doen ze datnog steeds?

hest
Stapper

Berichtdoor hest » 12 mei 2014, 16:14

de stalnaam zegt idd alleen iets over de boerderij waar ze geboren zijn en niet perse iets over de fokkers, wij hebben ook enkele veulens gefokt op de boerderij van Eline en Jón en die hebben ook de stalnaam " frá Hófi ".
Deze boerderij ligt in de buurt van Blönduós.

Yndi
Forumverslaafde

Berichtdoor Yndi » 12 mei 2014, 20:42

Oja nog een vraagje.. hij heeft een rug nummer.. kunnen jullie me daar iets over zeggen? En doen ze datnog steeds?
Ja, sommige stallen geven al hun paarden een 'frostmark' (als brandmerk, maar dan met vloeibare stikstof ipv vuur). Soms op de rug, soms op de hals. Ze hebben een heel systeem van letters en nummers.
Doel is vooral om de jonge paarden te herkennen nadat ze een heel seizoen in de bergen hebben gelopen. Die dieren kunnen behoorlijk veranderen. Zijn niet meer te herkennen als ze eind september als 1,5 jarige terugkomen uit de bergen waar ze als bijna 1jarige in mei zijn losgelaten. Dus dit is een handige manier om je eigen paarden (die heel vaak qua kleur/type ook nog veel op elkaar lijken) te herkennen.

Vaak worden ook knipjes in de oren gebruikt. Maar die zijn voor elk paard van 1 bepaalde farm hetzelfde, dus daaraan kan je alleen zien dat het om een paard van een bepaalde farm gaat, maar niet om welk paard dan exact.

Ik denk wel dat nu het chippen in IJsland ook in principe verplicht is, de frostmarks wel meer en meer zullen gaan verdwijnen. Hoewel veel farmers volgens mij (van wat ik gezien heb) hun paarden niet laten chippen voordat ze bereden gaan worden en/of er iets mee is waarvoor er een dierenarts nodig is. Dus misschien blijven die toch de jonge dieren merken op die manier. Tis natuurlijk ook best een stukje makkelijker/sneller te zien dan met een chipreader ;)

Dofri
Stapper

Berichtdoor Dofri » 13 mei 2014, 14:03

Aah ..vandaar ook die knipjes uit zijn oren... dat hoort er dus ook bij.
Bedankt voor je duidelijk uitleg yndi :)

Terug naar “Fokkerij”