Weten of je volgend jaar een hengst-

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Siga
Stapper

Berichtdoor Siga » 17 sep 2014, 11:56

Omdat ik dus écht niet wist dat dat kon en ik er nog niks over was tegen gekomen hier, dit topic.

Mijn merrie werd na 18 dagen drachtig gescand dit jaar, alles zag er goed uit. Na dag 35 liet ik haar weer scannen en deze keer had mijn dierenarts een beetje een bedenkelijk gezicht. De vrucht lag niet goed/normaal 'in het zakje' (vergeef me mijn gebrek aan juiste-woorden/benaming).

Na overleg met de hengstenhouder besloot ik de casus voor te leggen aan het centrum paardenvoortplanting in Utrecht. Ik besloot een poos later bij hen een scan te laten maken. Ik wilde vooral weten óf het er nog zat. De apparatuur die ze daar hebben is gewoon veel beter dan zo een draagbare van de gemiddelde veearts... En ik wilde erg graag weten waar ik aan toe was.

Wat ik in Utrecht heb mogen zien was erg bijzonder! Ribjes, beweeglijke beentjes... En het geslacht werd mij verteld! Ik wist totaal niet dat dit kon! Maar bovenal blij met het nieuws dat alles er prima uitzag!

Wat het gaat worden laat ik jullie +/- april 2015 weten :bounce:

Zouden jullie het graag willen weten? Mócht ik ooit nog een ander veulen fokken lijkt 'de verrassing' me ook super spannend.

lilly
Forumverslaafde

Berichtdoor lilly » 17 sep 2014, 14:55

Wat leuk ,ik kijk er naar uit.
Hebben ze er ook een fotootje van gemaakt?
En zo ja heb jij die en kan je hem hier laten zien?
Lijkt me enig.

draaakje
Tölter

Berichtdoor draaakje » 17 sep 2014, 21:17

April zeg je he 0:) ;) Niet toevallig 1 april :P

Wel gaaf dat de scans tegenwoordig van zo'n goede kwaliteid zijn dat het mogelijk is. Ik heb het een keer mogen zien toen een merrie gescant werd en daarop was duidelijk te zien dat het een hengstje was. Deze lag toevallig goed in beeld, en het was een inwendige echo op een later tijdstip in de dracht. (wel verhoogd risico dus)

Anders kan het altijd nog zo getest worden :) :

<a href='http://www.horses.nl/artikelen/geslacht ... cefiction/' target='_blank'>http://www.horses.nl/artikelen/geslacht ... iction/</a>

Siga
Stapper

Berichtdoor Siga » 01 okt 2014, 03:24

Ik heb het grootste deel van de tijd geboeid naar de scan gekeken, pas veel te laat realiseerde ik me dat ik daarvan een filmpje/foto had kunnen maken. Dus helaas...

En ja 1 april zou zo maar de datum kunnen zijn, maar ik verwacht iets later eigenlijk ;)

Terug naar “Fokkerij”