fokken met jong paard

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
cmj-tje
Stapper

Berichtdoor cmj-tje » 26 nov 2014, 15:19

Hey Allemaal,

Ik ben een stille lezer en vroeg me toch eigenlijk wel het volgende af en dus start ik maar een keer een topic.

Ik heb zelf een hele lieve jonge Naarling, waar ik in de toekomst wel een veulen mee wil fokken denk ik, ligt er natuurlijk aan hoe alles loopt.

Nu vroeg ik me af, wat zijn jullie meningen/ervaringen met het fokken met jonge ijslanders.

Wat vinden jullie een mooie leeftijd om mee te fokken?
Is er veel verschil met een eerste veulen of jonge leeftijd of latere leeftijd fokken?

En ik hoor mensen in de 'normale" paardenwereld vaak zeggen dat een merrie die al op jonge leeftijd een veulen hebben gehad, dat die meer volwassen ervan geworden zijn en het ook de bouw van de merrie beinvloed. Hoe denken jullie daarover?

Ik hoor het graag :D

Tölti
Stapper

Berichtdoor Tölti » 26 nov 2014, 19:01

Ik volg mee. Zelf heb ik hier geen ervaring mee, enkel bij honden. Wat honden betreft ben ik er tegen. Waarom? Een nest pups grootbrengen is zware kost voor de teef. Het vraagt niet alleen veel energie, maar ook wel wat 'levenswijsheid' om zo'n kleine koters groot te brengen. Wij hebben zelf een ras waarbij de teven (en reuen) laat volwassen zijn. Ik vind het not-done bvb om een teef van ons ras op haar 2 jaar een nestje te laten hebben, en ik ben zeker niet de enige die er zo over denkt. Dit is te jong, ze zijn er mentaal nog niet stabiel genoeg voor. Ze mogen er dan wel 'volwassener' door worden (hormonaal gezien lijkt mij dit inderdaad logisch), maar de vraag is: wil je dat wel? Wil je een teef of een merrie vroeger volwassen laten worden? Wat mij betreft: nee. Laat ze maar vrolijk de kleuter uithangen, ze moeten later serieus genoeg zijn. Ik heb spijtig genoeg ook de andere kant van de medaille meegemaakt, een teef die perfect gezond was voor de dracht (drachtig op bijna 4 jaar oud, ideale leeftijd voor ons ras), en tgv de dracht/pups haar verdere leven ziek geweest is. Zonde... En ja, eigenlijk neem ik dit mezelf nog altijd een beetje kwalijk. Een dracht of een nestje is niet zonder risico. Niet bij honden, maar ook niet bij paarden.

Uit mijn ervaring kies ik er dus voor om dit niet licht op te nemen, maar te kiezen voor 'het meest ideale moment'. Ik zie hierdoor liever een dracht op 'latere' leeftijd (niet als ze 30 zijn hé, voor alle duidelijkheid), dan een dracht bij een moederdier dat nog te jong in haar hoofd is. Maar dat is mijn ervaring, vanuit de hondenwereld. Misschien ligt dit in de paarden helemaal anders. Daarom ben ik ook benieuwd om jullie ervaringen te lezen.

cmj-tje
Stapper

Berichtdoor cmj-tje » 27 nov 2014, 10:19

Sinds vorig jaar ben ik heel voorzichtig geworden met wat ik wil straks met mijn jonge merrie.

Ik heb vorig jaar namelijk bijna mijn oudere merrie, 17jaar, verloren door haar dracht. De hengst die haar gedekt heeft blijkt haar zo'n beetje verkracht te hebben en haar hele schede was flink beschadig, laag van 2,5cm pus in haar baarmoeder en een abces zo groot als een amerikaanse footbal die haar darme afknelde. Uiteindelijk hebben we abortus moeten plegen en na een lange zware strijd is mijn merrie er nog.

Hierdoor ben ik heel erg angstig om ooit weer een veulen te gaan fokken, maar aan andere kant wil ik toch ooit echt mijn eigen veulen fokken ipv kopen. Eerst wil ik me er nog meer in verdiepen omdat het toch anders is met een jong(er) paard dan een ouder paard. En ik ben gewoon heel benieuwd naar wat andere mensen hiervan vinden.

tonkie
Forumverslaafde

Berichtdoor tonkie » 27 nov 2014, 11:47

Vroeger lieten velen hun merrie dekken als ze 3 was, kreeg haar eerste veulen op vierjarige leeftijd, daarna inrijden en afhankelijk van factoren bleef een merrie in de fokkerij, werd rij- of sportpaard.

Voordeel: de dracht vindt plaats in het jaar waar ze anders nog niks zou doen en op oudere leeftijd neemt een merrie makkelijker op als ze al eerder een veulen heeft gehad.

Nadeel: voor de fysiek van een paard is het krijgen van een veulen wel gevolgen. Wil je met het paard de sport in dan kan je misschien beter wachten. Maar eenmaal op sportniveau dan ben je een merrie ook 2 jaar "kwijt" dus wat is wijsheid.

Verder vind ik het van onbeschrijfelijke meerwaarde als een IJslander haar (eerste) veulen in een groep krijgt waarin merries staan die al eerder een veulen hebben gehad en waarin meer merries lopen met een veulen aan de voet. Context is wat mij betreft belangrijker dan leeftijd.

De nare ervaring die jij hebt gehad met jouw merrie is gelukkig een grote uitzondering. De meeste hengstenhouders kennen hun paarden en weten ook precies hoe de hengst zich bij de merrie gedraagt als je voor een natuurlijke dekking kiest. De hengst waarmee wij vorig jaar gedekt hebben was een echte gentleman. De merries waren vanaf dag één weg van hem. Zo kan het ook.

Succes met keuzes maken.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 27 nov 2014, 15:26

Oef wat een nare ervaring "CMJtje", ik kan me voorstellen dat je dan wel extra voorzichtig bent idd. :-(
Maar ik sluit me eigenlijk ook wel een beetje aan bij wat Tölti zegt, al denk ik dat dit soort toestanden zoals jij het hebt meegemaakt (CMJtje) bepaald niet regelmatig voorkomen, toch denk ik dat je er ook weer niet al te licht over moet denken, er kunnen zeker wel complicaties zijn, en ik denk dat die kans bij zo'n heel jonge (of juist oude) merrie toch wel net wat groter zijn.
Veel mensen laten hun merrie idd dekken als ze 3 zijn. Dat komt (de mens iig) natuurlijk ook wel heel handig uit in de planning, meeste rendement zeg maar (met hun 3e doen ze toch nog niks verder, en dan kun je ze gaan inrijden als het veulen gespeend wordt)
Maar ik vind zelf 3 toch nog wel een beetje jong, hou er niet zo van. Soms, als de merrie echt al heel ver ontwikkeld lijkt, en bv ook al veel aanleg heeft om dik te worden, kan het wel eens gunstig zijn, maar in principe vind ik 3 echt te jong, aangezien ze dan nog volop in ontwikkeling zijn, zowel fysiek als mentaal.
Daarbij is de kans dat de merrie ook gewoon 'gynaecologisch nog niet klaar' is toch groter, en dus grotere kans dat ze niet opneemt, wat natuurlijk ook een risico is.
Ik vind dan zelf 4 of 5jarig fijner, al moet je dan iets meer kijken hoe je het allemaal inplant met het inrijden. Maar aangezien ik zelf dat hele proces van inrijden toch graag héél relaxed en speels houd, zou je dat dan evengoed dus ook nog wel tijdens de dracht kunnen doen denk ik (tijdens zoogperiode niet heel handig om mee te beginnen denk ik, niet eens zozeer vanwege fysieke inspanning, maar meer dat het niet ideale moment is om een goeie "werkband op te bouwen' zeg maar, om het paard te leren gemotiveerd met jou aan het werk te gaan, aangezien de merrie dan van nature toch liever met het veulen bezig wil, en ook moet mogen zijn!)
Bv als je de merrie op haar 4e laat dekken, zou je haar die zomer toch al heel licht ook wat kunnen inrijden, voorbereidend werk doen. Niet echt aan het werk, zeker niet hoeven presteren, maar gewoon heel speels al wat leren wennen aan hulpen/samenwerking en zadel etc, en zorgen dat je iig al wel een ontspannen bosritje met haar kan maken, alleen en met de groep. Dan heb je vast een (relaxte) basis, en kan je haar daarna weer wegzetten, om in alle rust haar veulen te laten krijgen, en kun je dat in de herfst als ze 5 is, en haar veulen aan de voet al wat groter (en zelfstandiger) is, heel rustig weer wat oppakken, en in de winter - dan is ze dus 5,5 kun je wat meer echt serieus met haar aan de slag. Dat is voor mij denk ik de meest ideale planning, ik denk dat het paard dan voldoende tijd heeft om psychisch en fysiek een volwassen rijpaard én moeder te worden..

PS Wat Tonkie hieronder ook al aanhaalt vind ik inderdaad ook heel belangrijk; zeker bij zo'n jonge merrie dat zij haar (sowieso de eerste) veulen krijgt samen met andere meer ervaren merries!

Fáfnir
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Fáfnir » 09 jan 2015, 20:28

Ik vind t ideaal ze te laten dekken als ze 4 jaar zijn, dan tijdens de dracht heel rustig aan wat beleren, laatste deel van de dracht en met t veulen aan de voet kan je ze met rust laten, en dan als ze ruim 5 zijn, bijna 6 zelfs, ga je weer verder. Zo heb ik t met Ástrida gedaan. En ga ik t als ik straks evt met Lumen wil fokken ook doen.

Terug naar “Fokkerij”