Freya/Maaike! UPDATE!!

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
LitfridFreya
Renner
Contacteer:

Berichtdoor LitfridFreya » 26 mar 2013, 08:26

Hi!!

Leuk om te horen dat Marit een nieuw baasje heeft!
Ik heb Freya zo'n 2 jaar geleden bij een handelaar weg gehaald. Viavia kwam ik in contact met Marit's eerste baasje (stuur maar een PB als je haar gegevens wilt!) Dhr. W. Mennega is waarschijnlijk overleden ja, ik heb hem nog wel gesproken, denk een half jaar geleden. Hij had Marit inderdaad gefokt, Maaike wist hij niet meer. De moeder van jouw Marit moet een IJslandse merrie zijn die bij Camping Amerika stond. Namen kon hij mij niet meer vertellen, meneer was al aardig dement. Over de hengsten kon hij me ook weinig vertellen, die waren niet van hem.. waarschijnlijk liet hij ze dus ergens in de buurt dekken.

Als ik je met iets kan helpen, laat het me weten! Hoop dat het lukt om papier bij Marit te krijgen! Succes!! d:)d En natuurlijk veel plezier met je nieuwe aanwinst!

FreyaNick
Stapper

Berichtdoor FreyaNick » 02 apr 2013, 20:26

hee,

Leuk!! dat ze een eigenaar heeft, ja we zijn hard aan het zoeken maar ik zou niet weten waar ik nu nog moet zoeken.... we hebben veel geprobeert maar we blijven zoekken!!

we nemen wel een keetje contact als we iets hebben!! d:)d

ina-1994
Stapper
Contacteer:

Berichtdoor ina-1994 » 06 mei 2013, 21:44

Helaas hebben we deze week zomer eczeem geconstateerd bij Gaela...
En aangezien mijn Shetlander dit ook heeft, weten we wat een ellende het geeft.

Als we wisten dat ze eczeem had, dan hadden we haar niet gekocht.
Ze gaat dan ook terug naar waar we haar gekocht hebben.
Helaas.
Ben er wel overtuigd dat een IJslander echt een leuk ras is en perfect past bij mij!

Het is erg jammer want het is een super pony! Met een leuk eigenwijs karakter.
Maar helaas gaan we niet beginnen aan nog een eczeem paard....

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 06 mei 2013, 22:29

Helaas hebben we deze week zomer eczeem geconstateerd bij Gaela...
En aangezien mijn Shetlander dit ook heeft, weten we wat een ellende het geeft.

Als we wisten dat ze eczeem had, dan hadden we haar niet gekocht.
Ze gaat dan ook terug naar waar we haar gekocht hebben.
Helaas.
Ben er wel overtuigd dat een IJslander echt een leuk ras is en perfect past bij mij!

Het is erg jammer want het is een super pony! Met een leuk eigenwijs karakter.
Maar helaas gaan we niet beginnen aan nog een eczeem paard....
wat onwijs jammer :( is de eczeem bij gæla zo erg dan?

LitfridFreya
Renner
Contacteer:

Berichtdoor LitfridFreya » 07 mei 2013, 08:27

Wat vervelend! Is het zo erg dan?
Ik heb vroeger een dartmoor gehad, die zich tot bloedens toe openschuurde, heeft wat tijd gekost, maar toen ik eenmaal de juiste middeltjes had en een deken op, was er weinig werk meer aan, na 5 jaar had hij zelfs weer een volle bos manen!

jacqie70
Forumverslaafde

Berichtdoor jacqie70 » 07 mei 2013, 08:37

Wat ontzettend sneu dat ze weer terug moet.... Is het inderdaad zo erg? Meestal is het met een deken op prima te doen toch? En ja, als je een ijslander koopt is er altijd kans op eczeem, ook als je in het eczeemseizoen koopt! Verhuizingsstress ed kunnen het ook laten opspelen als de aanleg er is.

S&S
Forumverslaafde

Berichtdoor S&S » 07 mei 2013, 08:40

Wat vervelend. Is het ook echt eczeem? Of kan het misschien ook aan suikers/zetmeel /fructaan liggen? Ik dacht ook dat Sæla eczeem had, deed bleek echter overgevoeligheid te zijn voor suikers/zetmeel.
Vind het wel echt jammer voor gæla dat ze weg moet. Sommige IJslanders hebben namelijk nooit geen tekenen van eczeem, en ineens als ze 17 zijn openbaart het zich. Dan doe je ze ook niet meer weg. Heb je geen eczeem deken of iets wat je haar om kan doen? Het seizoen is nu pas begonnen, dus tja............. Echt gekeken of het simpel te onderhouden is hebben jullie ook nog niet.
Succes, en ik hoop voor gæla dat het goed komt.

steffi
Forumverslaafde

Berichtdoor steffi » 07 mei 2013, 09:04

Ik weet niet waar je woont, maar de plek (bosachtig, bosjes, stil water) kan ook veel invloed hebben op eczeem, of de hoeveelheid gras, krachtvoer, etc.
Ook omdat je shet het ook heeft.
Het kán dus zijn dat een volgende ijslander ook eczeem zal krijgen in dezelfde omstandigheden.

Het kán, het hoeft allemaal niet, daarvoor weet ik te weinig van je omstandigheden af.
Ik heb ook een eczemer, maar met haar deken en later in het seizoen een hoofdkap gaat het heel goed en het is zó'n fijn paard, dat ik het voor lief neem. Hiermee wil ik het probleem niet bagatelliseren, hoor, maar wel relativeren.

Succes en sterkte met je beslissing.

ina-1994
Stapper
Contacteer:

Berichtdoor ina-1994 » 09 mei 2013, 11:34

** Omdat ik mijn verhaal wou uitleggen en schijnbaar is dat niet goed uitgepakt en ik dus mijn pony blijkbaar niet waard ben dit bericht maar even gewijzigd, om meer negatieve reacties te voorkomen. Aangezien ik daar niet veel zin in heb. Heb al spijt dat ik op enter had gedrukt van mijn bericht wat hier eerst stond. Het enige wat ik dus wou is uitleggen over hoe en wat.... :| **

Wil je echt meer info over hoe en wat dan PB je mij maar....

pommetje
Renner
Contacteer:

Berichtdoor pommetje » 09 mei 2013, 13:06

Dat je een IJslander zonder eczeem wilt, dat snap ik nog wel, maar dat je hem (of haar) dan nu bewust willens en wetens ZONDER deken zet, omdat je geen zin hebt om er geld aan te spanderen gaat mij een beetje boven mijn pet, je zegt zelf dat je het heel sneu vindt, een paard met jeuk, het is nu JOUW paard dus ook JOUW verantwoordelijkheid. Er is toch vast wel ergens een tweedhandsdeken voor weinig te krijgen, of dat je een deken van iemand kan lenen ofzo?? :? :? :?

Nou, in ieder geval succes ermee :'(

S&S
Forumverslaafde

Berichtdoor S&S » 09 mei 2013, 13:40

niet meer kunnen rijden in de zomer? Hoezo? Ik ken zo veel mensen met een eczeem paard die gewoon kunnen rijden. Maar ja, dan moet je niet te lui zijn een paard zijn deken af en weer om te doen. En het ivm kosten niet aanschaffen..... Daar word het dier de dupe van, want die heeft jeuk.

titia
Draver

Berichtdoor titia » 09 mei 2013, 20:21

Weet je zeker dat het zomer eczeem is.
Ik heb hiervoor een haflinger gehad die het echt heel erg had.
Ik kocht haar en toen was er weinig aan gedaan.
Beet zelfs haar sokken met huid en al van haar benen af, werd compleet kaal rond de ogen.
En schuurde de uiers tot bloedens toe kapot laten we het maar niet over de manen en staart hebben.

Toen ik haar kocht heb ik het gelijk goed aangepakt, boett deken op, elke schuur die ontstond in de deken werden direct gemaakt met de naaimachine.
Ik waste haar zo nu en dan met groene zeep en haar benen en hoofd smeerde ik in waar het jeukte.
Na een jaar had ze prachtige manen, en na twee jaar geloofde niemand mee dat ze ooit zo toegetakeld was.

Daar tegen hebben we ook nog een groninger merrie, had geen eczeem, maar begon vorig jaar erge jeuk te krijgen.
Mijn alarm bellen gingen direct rinkelen.
Heb gelijk een deken gekocht voor haar.
Alleen toen bleek al snel dat ze niet tegen het gras kon, geen hele dagen in elk geval.
Ze stond al op een kale weide maar dat was juist het ergste.
Ze staat nu in de bak wat schaler en nu gaat het heel goed geen jeuk meer, dus denk niet altijd gelijk dat het eczeem is.

steffi
Forumverslaafde

Berichtdoor steffi » 10 mei 2013, 10:14

Weet je zeker dat het zomer eczeem is.
Ik heb hiervoor een haflinger gehad die het echt heel erg had.
Ik kocht haar en toen was er weinig aan gedaan.
Beet zelfs haar sokken met huid en al van haar benen af, werd compleet kaal rond de ogen.
En schuurde de uiers tot bloedens toe kapot laten we het maar niet over de manen en staart hebben.

Toen ik haar kocht heb ik het gelijk goed aangepakt, boett deken op, elke schuur die ontstond in de deken werden direct gemaakt met de naaimachine.
Ik waste haar zo nu en dan met groene zeep en haar benen en hoofd smeerde ik in waar het jeukte.
Na een jaar had ze prachtige manen, en na twee jaar geloofde niemand mee dat ze ooit zo toegetakeld was.

Daar tegen hebben we ook nog een groninger merrie, had geen eczeem, maar begon vorig jaar erge jeuk te krijgen.
Mijn alarm bellen gingen direct rinkelen.
Heb gelijk een deken gekocht voor haar.
Alleen toen bleek al snel dat ze niet tegen het gras kon, geen hele dagen in elk geval.
Ze stond al op een kale weide maar dat was juist het ergste.
Ze staat nu in de bak wat schaler en nu gaat het heel goed geen jeuk meer, dus denk niet altijd gelijk dat het eczeem is.
Titia, de dingen die jij noemt, zou ik wel zomereczeem noemen, want dat zijn wel de verschijnselen. Jeuk, schuren. Alleen heb jij het gelukkig goed aangepakt en kan je het onder controle houden/of heb je de vicieuze cirkel van jeuk kunnen doorbreken.
Dat lukt niet altijd, hoe goed iemand het ook probeert.
Ik noem al dit soort verschijnselen zomereczeem, dus niet alleen knuttenallergie.

Hier ontstaat dan een spraakverwarring, want wat is zomereczeem...

Mijn merrie reageert echt op de knutjes, dat kan ik hier observeren aan huis. Maar ook juist dan is het zaak om goed te kijken naar het voerbeleid, grasinname, etc. Vooral met krachtvoer is het oppassen!

Soms is het de combinatie van factoren, dus niet alleen de reactie op knutten.

Overigens begrijp ik Ina heel goed en heeft ze het recht om zelf te beslissen of ze verder wil met dit paard. Mijn reactie is alleen bedoeld om het probleem te relativeren vanuit mijn eigen ervaring. Het is niet zo zwart/wit. Aan eczeem is veel te doen, maar helaas is het nog altijd een groot probleem.

Laten we proberen elkaar te helpen en niet te veroordelen.

0:)

titia
Draver

Berichtdoor titia » 10 mei 2013, 11:39

Ja wat mijn merrie had was ook zomer eczeem, maar ik bedoelde er mee te zeggen dat sommige jeukjes erg op zomer eczeem lijken maar het niet zijn.
Zo noemde ik onze groninger, ik dacht dat ze zomer eczeem had echt nu blijkt het een gevoeligheid te zijn voor de eiwit of suikers in het gras.
Het leek ook echt op zomer eczeem begon rond de zelfde periode, nu denk ik ja toen begon ook het gras weer te groeien. Ze staat nu ik de bak met hooi en stro lekker te knabbelen en knutjes of niet in de buurt de jeuk is wel weg.

pommetje
Renner
Contacteer:

Berichtdoor pommetje » 10 mei 2013, 18:09

Laten we proberen elkaar te helpen en niet te veroordelen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar het moet niet ten koste van het paard gaan... :n

Terug naar “Fokkerij”