Wel of niet scannen/opvoelen?

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Fáfnir
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Fáfnir » 02 jan 2012, 21:20

Als het goed is komt ze vrijdag. En dan opvoelen.

Blikske:idd Carolien, die kent zoe ook al lang.

Fáfnir
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Fáfnir » 04 jan 2012, 09:30

Ojee, ze kan vrijdag niet, dan is er geen tijd, ze komt volgende week woensdag.

nog langer wachten haha

Fáfnir
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Fáfnir » 10 jan 2012, 17:22

Ik zit nog even verder te zoeken en te lezen over scannen en voelen enzo.

Ik vind het apart, en zoals bijna alles, 'de een zegt dit, de ander dat' Goed doe je het nooit 0:)

Scannen na 18 dagen wordt veel gedaan, maar dan is de kans op verwerpen groter? :? Dat zou je dan doen ivm evt tweelingdracht, maar welk risico is groter? Welke kans is groter, dat er een tweeling inzit of dat de merrie verwerpt.

Na opvoelen verwerpen kan ook, maar hoe kan dat nou, je komt niet in de baarmoeder? :? Het veulen zou dat zowiezo niet goed zijn. (allemaal gelezen argumenten he? )

Gek allemaal, want eigenlijk moet je dus fokken door alles bij elkaar te gooien en wel zien waar het schip strand, want dat is de veiligste manier?

Ik heb er wel bewust voor gekozen om niets te doen na het dekken door Flóki van Zoë. Omdat vorig jaar de hele medische molen niets uitgehaald heeft, en ik zo vroeg geen risico wilde lopen, én ik dacht 'we zien wel waar het schip strand'

Maar goed, nu is het zo dat volgens mijn DA die ik vertrouw, het op dit stadium heel makkelijk te voelen is. Zoë is absoluut makkelijk en ik verwacht geen tot weinig stress.
Zoë begon te hoesten, en toen bedacht ik mij, dat als ze medicijnen nodig zou hebben, het misschien goed is om te weten of ze drachtig is of niet. Gelukkig is alles nu weer oké, dankzij de homeopatische druppeltjes en het weer goed streng opletten of het hooi nat genoeg is, en absoluut geen stro meer.

Ook met voeren lijkt het me goed om te weten?

Natasja74
Telganger

Berichtdoor Natasja74 » 10 jan 2012, 17:39

Stok in het hoenderhok hoor maar woorom doe je in hemelsnaam zo veel moeite om een merrie zwanger te krijgen?? Is ze zo bijzonder?

Wat betrefd het scannen geen verstand van, uitwendig lijt me het minst belastend.

saela

Berichtdoor saela » 10 jan 2012, 19:07

Misschien doet ze dit omdat ze 2 paarden heeft met een super karakter, en dit wil behouden in nakomelingen, voor het werk dat ze doet???????
Vind het ook behoorlijk off topic vraagje eerlijk gezegd. Het gaat over wel of niet opvoelen/scannen.

Ásta
Draver

Berichtdoor Ásta » 10 jan 2012, 19:12

Eén opmerking : na opvoelen op 18 dagen of wanneer dan ook is er géén groter risico op verwerpen.
Zoals je terecht opmerkt : je arm komt niet in de baarmoeder, aan de vrucht wordt dus niet geraakt. Je kan als je dat wil een vrucht stukmaken door hem plat te duwen tegen het bekken (bv één van een tweeling), maar daar moet je extra moeite voor doen, dat gaat niet zomaar per ongeluk.

Er zijn nog heel wat merries die verwerpen na 18 dagen dracht, maar dat heeft niets met het opvoelen te maken. Mensen beweren al gauw dat de vrucht weg is omdat de merrie gescand is, maar dat is niet correct. Geen enkele dierenarts zal ooit het tegendeel beweren.
De eerste drie maanden zijn de gevaarlijkste, als de vrucht iets mankeert zal hij meestal tijdens deze periode afsterven. En dat is maar goed ook...

Natasja74
Telganger

Berichtdoor Natasja74 » 10 jan 2012, 19:13

Ja ja ik zij al knuppel :P

Maar ik vraag me af als je blijkbaar niet goed weet wat je met fokken doet, waarom doe je het dan? Ik hou niet zo van zo maar fokken, als je ziet hoeveel paarden er naar italie gaan dan lijkt me dat zonde zitten ook vast wel heel fijne dieren bij.
Maar ja ik ben van de "herplaatsers "hé :)

Oern
Renner

Berichtdoor Oern » 10 jan 2012, 19:30

Ik zal proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden :)

scannen wordt normaliter altijd op dag 18 en 32 gedaan, dit om de eerste keer te constateren of er een vrucht is en de tweede keer of er een hartslag is. Alleen bij kans op een tweeling scan je op dag 16 (als je hebt gezien dat er een dubbele ovulatie is geweest) dit omdat de vrucht dan nog kleiner is en makkelijker af te knijpen ook omdat ie dan nog niet ingenesteld is.

Er is een kleine kans dat als je niet voorzichtig genoeg scant met 18 dagen dat je dan de vrucht beschadigd waardoor deze geresorbeerd wordt. (als je weet hoe je je best moet doen om een 2-ling af te knijpen, moet je wel heel gek doen hoor)

Zie je een vrucht met 18 dagen dan wil dit nog niet zeggen dat die er met 32 dagen nog zit. Er is altijd nog een kans op resorptie van de vrucht als deze niet levensvatbaar is. Vandaar de controle op 32 dagen, en als er wel een vrucht zit zonder hartslag dan kun je deze nog wegspuiten, vanaf 35 dagen kan dit niet meer.

Bij een merrie die 5 maanden drachtig is, is het inderdaad een geval van even je hand erin steken en dan weet je het. Die zijn heel duidelijk te voelen dan. Ik zou het zeker even laten doen, dat is voor jezelf ook fijn. Dan weet je wat je kunt verwachten en idd met medicatie geven en eventueel voer aanpassen.

De genoemde risico's zijn er zeker, maar daar ben je je als DA ook altijd bewust van. Als je rustig aan doet, geen gekke bewegingen maakt en de merrie goed stilstaat dan beperk je ze wel tot een minimum. Ik zou zelf wel altijd een merrie scannen voor dracht.

saela

Berichtdoor saela » 10 jan 2012, 19:36

Met alle respect Natasja74, maar jij kan niet oordelen of iets zomaar fokken is. Zeker gezien haar werk. Ook weet je niet of ze wel of geen verstand heeft van fokken, dat was de vraag ook niet!
Misschien moet je een nieuw topic openen? Kun je daar je zegje doen. En discussie voeren met mensen die van hoentjes knuppelen houden := .
Hou het hier gewoon op de vraag wel of niet scannen. Niet lomp bedoelt of zo hoor :D

Merell123
Forumverslaafde

Berichtdoor Merell123 » 10 jan 2012, 19:52

Ten eerste snap ik helemaal dat je een veulentje wil, en waarom niet? 2 leuke eigen paarden samen, en ook gewoon het hele traject is super leuk. Ik dacht laatst nog; wat jammer dat Muis een ruin is want als het een merrie was geweest had ik ZOOO graag een veulentje van 'hem' gehad. Maar helaas.

Ik denk dat je een goede keuze maakt door haar wel te laten scannen/opvoelen. Sowieso nu in verband met de medicijnen die ze misschien nodig heeft. Maar ook later, stel der gebeurt ineens iets met haar is het toch altijd fijn om zeker te weten dat er iets in haar buik groeit om rekening mee te houden. Ik ben súuper benieuwd wat er uit gaat komen, bont Flookje ofzo, en misschien ook nog wel met tölt! woeww. :love: sorry ik denk teveel vooruit eerst maar eens afwachten óf ze drachtig is :rofl:

Natasja74
Telganger

Berichtdoor Natasja74 » 10 jan 2012, 19:58

Je hebt gelijk het was off topic en ook niet echt relevant, kwam oppeens bij me op omdat ik las dat het zo veel moeite kostte, vind ik dan wat zielig maar goed doet niet ter zake in deze.

Merell123
Forumverslaafde

Berichtdoor Merell123 » 10 jan 2012, 20:01

Je hebt gelijk het was off topic en ook niet echt relevant, kwam oppeens bij me op omdat ik las dat het zo veel moeite kostte, vind ik dan wat zielig maar goed doet niet ter zake in deze.
Moet er nog even op reageren, wat is al die moeite dan? Dat de merrie een tijdje bij een hengst in een wei'tje heeft gestaan? En nu lekker der ding doet en misschien wel drachtig is? En Patricia dit nu zeker wilt weten dus 1x gaat laten checken... lijkt me weinig zielig aan, maar kan ik verkeerd zien..

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 10 jan 2012, 20:02

Ik heb even geen tijd om alle reacties te lezen... sorry als ik met iets kom wat al gezegd is...

Bij een merrie die bij de dierenarts gestressed is zou ik haar niet op laten voelen.

Mánadis... vorig jaar verworpen een dag of wat na het opvoelen.... (ze zou ongeveer een maand of 6/7 drachtig geweest moeten zijn....)

Een merrie van een kennis van me... na het opvoelen was er wat bloed. Een dag later merrie dood... darm geperforeerd.

Als het niet persé hoeft.... waarom zou je. Aan de andere kant, als ze medicijnen nodig heeft dan zul je wel moeten. Shit happens.

Maar het is echt niet zonder gevaar. Ik heb de afgelpen jaren en dit jaar mijn merries laten scannen (die waren wel allemaal stress vrij...) en pas dit jaar een serie nare ervaringen gehad met andermans paarden. Is toch minder leuk allemaal.

Groetjes, Wieke

Fáfnir
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Fáfnir » 10 jan 2012, 20:10

Thanks voor de info en meningen, reuze interessant!

Ja ja ik zij al knuppel  :P

Maar ik vraag me af als je blijkbaar niet goed weet wat je met fokken doet, waarom doe je het dan? Ik hou niet zo van zo maar fokken, als je ziet hoeveel paarden er naar italie gaan dan lijkt me dat zonde zitten ook vast wel heel fijne dieren bij.
Maar ja ik ben van de "herplaatsers "hé  :)
Beetje lompe knuppel ook, maar goed.

Ikzelf heb niet de moeite gedaan, het was de zorgboerderij waar ik toen werkte, die wilde graag een veulen van Zoë vanwege haar karakter, en zodat de cliënten dat mee kunnen maken op de zorgboerderij. Omdat ik daar de paardenafdeling deed, heb ik dat toen allemaal geprobeerd.

Ikzelf wil een veulen van haar en Floki vanwege haar karakter, zijn karakter, mijn werk en omdat ik dat wil om voor mij persoonlijke redenen, en zo vind ik het wel genoeg verantwoording.

Het ging om de stelling wel of niet opvoelen en wat anderen daar voor ervaringen mee hebben.

Enne ik heb 1 hengst en 6 merries op stal staan, als ik wil kan ik ieder jaar 6 veulens fokken, maar dat doe ik echt niet hoor..... Ik ben niet heel dom ofzo, en heb bewust voor deze combi gekozen

Koekie
Forumverslaafde

Berichtdoor Koekie » 10 jan 2012, 20:20

Maar is het nu al bekend of ze drachtig is ?

Het lijkt mij wel van belang om dat te weten ivm met je werk wat je met haar doet .

Terug naar “Fokkerij”