En welke hengst voor deze merrie...?

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 05 mar 2012, 23:19

Dankjewel Roskur!

Kímni
Renner

Berichtdoor Kímni » 11 mar 2012, 17:30

Is het al een beetje gelukt met de keuze?

Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 14 mar 2012, 21:47

Vanavond eindelijk even tijd om uitgebreid de hengsten verder te bekijken van achter het lichtgevende schermpje :)

Tot op heden heb ik zes mogelijke papa's op het oog. Nog even in willekeurige volgorde:

- Vadall fra Fensalir
- Atli fra Nordur-Hvammi
- Arni Geir fra Feti
- Ludvik fra Feti
- Salmur fra Skjodu
- Storkur van 't Groote Veld

Wat vinden jullie van dit lijstje in combinatie met Perla?

Ik moet zeggen dat ik het wel lastig vind dat er zo weinig prijzen op internet te vinden zijn. Aangezien ik nog student ben telt dat namelijk wel degelijk mee in mijn beslissing.. Ik vind het ook zo wat om al contact met de hengsteneigenaren op te nemen als ik nog zoveel opties heb, maarja zo kan ik de hengsten niet tegen elkaar afzetten wat betreft prijs...

Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 15 mar 2012, 13:34

Ik hoorde net dat Storkur waarschijnlijk niet dekt...

Örn frá Steinnesi heb ik opgezocht en die zou misschien ook wel leuk voor Perla zijn maar hij staat wel echt heel ver weg..

Mána
Forumverslaafde

Berichtdoor Mána » 15 mar 2012, 14:27

Waarom zou je niet gewoon even een mail sturen naar de eigenaren van de hengsten die je hebt uitgezocht? Ze vertellen je vast graag een en ander over hun hengst! En zijn nakomelingen. Dan kan je ook makkelijker een beslissing nemen. En gewoon ook vragen naar het dekgeld. Dat is toch ook niet onbelangrijk ;)

IJscofreak
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor IJscofreak » 15 mar 2012, 19:36

Ik vindt ook dat je gewoon de desbetreffende hengsten eigenaar gewoon kan mailen. Vragen staan toch vrij? Je hoeft niet meteen een beslissing te maken.
Ik heb in 2008 van meerdere hengsten wat info gevraagd. In 2010 wist ik al welke hengst ik in 2011 zou gaan gebruiken. Dus bij mij was de keuze niet zo moeilijk.

Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 15 mar 2012, 21:18

Ja, jullie hebben gelijk. Ik zal ze binnenkort eens gaan mailen.

IJscofreak welke hengst heb jij gebruikt als ik vragen mag?

Wat me trouwens opvalt bij de prijzen die wel op internet staan is dat het net lijkt of het óf het vrij lage dekgeld van 400-500 euro is óf meteen 800-850 euro..

Zijn er geen hengsten in Nederland die er tussen in vallen?

Kímni
Renner

Berichtdoor Kímni » 16 mar 2012, 14:48

Ik meen dat Skorri er ergens tussen in zit. De lagere prijsklasse zijn meestal de hengsten die alleen aan de hand gekeurd zijn. Of de wat oudere hengsten. Bij het Ilperveld zitten er veel bijkomende kosten all in de prijs. Eerlijk gezegd heb ik me bij het uitzoeken van een hengst niet laten leiden door een paar honderd euro. Ik kijk naar het totaal plaatje wat het kost over 5 jaar. Dan maakt 200 euro meer niet zo veel uit. Maar als je het zakelijk gaat bekijken kan het heel veel uitmaken. Een veulen van een bekendere hengst met bewezen nakomelingen brengt nu eenmaal meer op dan een veulen van een hengst die zichzelf nog niet bewezen heeft.
Succes met je verdere zoektocht! groetjes, Lia

Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 19 mar 2012, 17:52

Ja Lia, daar heb je 100% gelijk in maar ik moet het wel letterlijk kunnen betalen van mijn studenten 'inkomen'.

Ik moet zeggen dat ik Atli boven aan mijn lijstje heb staan vanwege zijn telgang. Daarna staat Pekkur. Het enige wat hij mist zijn volle lange manen en staart maar dat is toch secundair.

Ludvik en Orn heb ik van mijn lijstje weggestreept. Ludvik vererfd denk ik een te korte rug voor Perla en Orn staat te ver weg.

Vadall en Arni Geir zijn nog steeds mogelijke opties maar spreken mij wat minder aan. (Nergens op gebaseerd)

Salmur vind ik nog steeds een heel mooie en aansprekende ijslander. Maar, hoewel kleur me niet echt uitmaakt, komt hier misschien/waarschijnlijk wel een heel snel wit wordende schimmel uit, die dan vervolgens de hele dag onder de gras en mestvlekken zit. Of heeft er hier iemand veel verstand van kleurvererving, die mij kan vertellen wat de kansen op erg lichte schimmel in deze combinatie zijn?

Nog even voor het overzicht, mijn lijstje is dan nu, in volgorde:

Atli
Pekkur
Salmur
Arni Geir
Vadall

petravdl
Stapper

Berichtdoor petravdl » 22 mar 2012, 21:54

Hoi, zag dat je op zoek was naar een geschikte hengst voor je merrie.
Je bent altijd welkom bij ons om Vadall en een aantal van zijn nakomelingen te komen bekijken.
Als je hier intresse in hebt kun je me even bellen of mailen voor een afspraak ( 06-54623694 )
Gr. Petra

IJscofreak
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor IJscofreak » 23 mar 2012, 12:30

Ja, jullie hebben gelijk. Ik zal ze binnenkort eens gaan mailen.

IJscofreak welke hengst heb jij gebruikt als ik vragen mag?

Wat me trouwens opvalt bij de prijzen die wel op internet staan is dat het net lijkt of het óf het vrij lage dekgeld van 400-500 euro is óf meteen 800-850 euro..

Zijn er geen hengsten in Nederland die er tussen in vallen?
Mijn veulen van 2010 is van Gumi frá Ilper Skák.
Het veulen wat ik dit jaar verwacht is van Þrymur frá Húsafelli 2.

Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 31 mar 2012, 14:10

Dank voor de reacties!

Het budget is verhoogd (o.a. door een fijne belastingteruggave) *o* .

Ik heb echter nog steeds geen keuze gemaakt. Vind het echt moeilijk! Ga wel proberen de hengsten en/of op het lijstje te bekijken.

Weet er iemand waar ik kan vinden welke hengsten er op de keuring op 28 en 29 april worden getoond?

Kímni
Renner

Berichtdoor Kímni » 31 mar 2012, 16:05

Weet er iemand waar ik kan vinden welke hengsten er op de keuring op 28 en 29 april worden getoond?
Volgensmij is dit nog niet bekend, maar kan het mis hebben... edit: de inschrijving loopt ook nog tot 15 april, zondag komt er volgensmij wél weer een hengstenshow met veel hengsten.

Meer
Stapper

Berichtdoor Meer » 11 apr 2012, 13:04

Dank voor je antwoord.

Nog even een kleine update van de zoektocht:

Ik ga over twee weken bij Vadall kijken. In het eerste filmpje dat ik van hem gezien had oogde hij nogal onrustig maar eigenlijk alles wat ik daarna van hem gezien heb en over hem heb gehoord is zeer positief.

Over Atli twijfel ik een beetje vanwege zijn lage cijfer voor zijn gewrichten (6.5) en niet al te hoog beoordeelde exterieur.

Met het verhoogde budget heb ik mijn lijstje terug gebracht naar 4 mogelijke papa's:

Vadall (ga ik bekijken bij Petra)
Atli (wordt op de hengstenkeuring getoond)
Salmur (ik hoop hem ook op de hengstenkeuring te zien)
Arni Geir

Weet er iemand misschien waarom Arni Geir de laatste jaren maar weinig nakomelingen heeft voortgebracht? Of is het niet volledig geregistreerd in W.F.?

Kímni
Renner

Berichtdoor Kímni » 11 apr 2012, 17:11

Weet er iemand misschien waarom Arni Geir de laatste jaren maar weinig nakomelingen heeft voortgebracht? Of is het niet volledig geregistreerd in W.F.?
Naar mijn weten neemt WF elk IJslands paard op, dus zal Árni Geir wel echt zo weinig nakomelingen hebben voortgebracht de afgelopen jaren... dat gat is wel een beetje vreemd idd, maar zal dus wel moeten kloppen.

Terug naar “Fokkerij”