Hengsten en hun nakomelingen per jaar

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
willyr
Tölter

Berichtdoor willyr » 22 mar 2012, 22:34

Ik las het IJslandse Paarden blad van de NSIJP en las daarin het overzicht van het aantal hengsten (95 )welke gedekt hebben in 2011 en hoeveel nakomelingen/ veulens zij hebben gekregen.
Nu vond ik dat in verhouding erg weinig. De populairste hengst had 16 nakomelingen maar heel veel bekende maar 8 en een heleboel maar een stuk of 2. Dan begrijp ik wel dat een hengst houden erg duur is met al die keuringen en zo weinig echte fok.
Nu denk ik dat er ongeregistreerde veulens rondlopen, maar toch. Ik vind het weinig maar je ook geen vergelijkingsmateriaal. Hoe zit dat met friezen of fjorden?

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 22 mar 2012, 22:50

16 nakomelingen in 1 jaar is best pittig hoor... wat is het totaal aantal IJslandse veulens geboren in 2011 in Nederland?

Volgens WF zijn er 222 veulens geboren in Nederland (ik zie dat het er 220 moeten zijn ). Gezien er in ieder geval 2 in Tsjechie geboren zijn...
:P

maar Thrymur en Glotti hebben het allebei heel goed gedaan met elk 16 veulens.

Er is altijd sprake van trends.... sportresultaten of een goede afstamming....

Ik was zelf zeer tevreden met mijn Thrymur... :'(

Groetjes, Wieke

Anne S
Forumverslaafde

Berichtdoor Anne S » 22 mar 2012, 23:56

Ja, ik ben het met je eens. 16 is niet verkeerd, maar massa's hengsten die maar 1 of 2 nakomelingen hebben?
1. je kan niet objectief kijken of ze de populatie verbeteren.
2. het kan niet uit voor een hengstenhouder om een goede hengst in huis te halen als er tientallen mensen naar de flub om de hoek voor 3 kwartjes gaan.

en er zijn nog wel meer redenen te bedenken dat dit niet zo'n goede tendens is. :n

Wieke
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Wieke » 23 mar 2012, 06:11

Het is in mijn ogen dankzij die 1 of 2 die het proberen met een hengst of we weten of ze uberhaupt leuk kunnen vererven of niet. Is het resultaat leuk zullen meer mensen proberen en krijg je uiteindelijk een beter beeld.

Als we allemaal naar de leuke sportresultaten gaan (wat helemaal niet een garantie is voor goede vererfbare eigenschappen...) weten we dus niet wat de hengst op de hoek doet. En dat zou zomaar een gigantisch gemiste kans zijn.

En allemaal een veulen van dezelfde hengst lijkt me ook niet wenselijk...

En het kan sowieso niet uit om een hengst voor een vermogen te importeren.

Groetjes, Wieke

sassefras
Forumverslaafde

Berichtdoor sassefras » 23 mar 2012, 14:49

ik moet zeggen dat mijn glottikind meer dan goed gelukt is :P , super bewegen veel tolt, en veel temperament maar braaf.

niks mis mee *o*

serge
Stapper

Berichtdoor serge » 28 mar 2012, 13:50

Jaja Sas...... maar die komt ook uit een leuke merrie :D

Trouwens, mijn hengst krijgt dan "maar" 2 nakomelingen per jaar ofzo, maar heeft er al 35 :bounce: in polen verwekt, dus het plaatje van zijn kwaliteiten als vaderdier is wel aardig bekend!

Groet, Serina

Terug naar “Fokkerij”