wat zouden jullie doen

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 31 jul 2012, 10:32

Even een nieuwsgierig vraagje.
Wij hebben een 2-jarige hengst van Saefari frá Hákoti, (vv: Saer frá Bakkakoti). m: Tromma frá Flagbjarnarholti (orri vrij) en blup van 113. Het is de enige nakomeling in Nederland van deze hengst. Het vaderdier staat nu in Denemarken in eigendom van Stutteri Jor. Vader is onlangs gekeurd met 8,6 totaal waarvan 8,75 voor rijeigenschappen.
Het onderwerp castratie kwam ter sprake maar misschien is het toch ook een idee om hem voor te laten brengen aan de hand op de hengstenkeuring. Wat te doen? toch ruinen, hengst laten en bij iemand brengen die hem voor kan brengen en zo ja, wie dan? Blijkt het geen hengstenmateriaal kun je hem alsnog ruinen.....wij kunnen geen hengsten houden dus ja, dan wordt het misschien toch lastig. Wijsheid?

Spinet
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Spinet » 31 jul 2012, 10:48

ik zou zeggen nooit geschoten altijd mis
en zelf zijn wij erg gecharmeerd van het voorbreng werk van Arnout Bakker

Anne S
Forumverslaafde

Berichtdoor Anne S » 31 jul 2012, 11:00

Gewoon wat langer wachten met castreren, en d'r dan een paar kenners naar laten kijken of het 'vadermateriaal' is. Dat spaart je de kosten van voorbrengen als ze aangeven doe maar niet. ;)

Al klinkt het leuk om een goedgekeurde hengst te hebben.... de kosten krijg je in Nederland er haast niet uit. Veel mensen fokken met hun eigen (soms echt niet beste) hengst, en de vaderdieren die bewezen goed zijn krijgen alsnog maar een paar dekkingen per jaar.

Dus als je wil fokken met je eigen merries ruin 'm dan, dan heb je ook niet de verleiding om alleen je eigen hengst te gebruiken. Klinkt misschien een beetje cru maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel?

Of je verkoopt 'm aan iemand die 'm als hengst wil en de mogelijkheden en het geld heeft voor de training en professioneel voorbrengen. Kan je er altijd nog naartoe voor een dekking.

Overigens.... op papier klinkt ie heel errug leuk! d:)d

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 31 jul 2012, 11:10

Hai anne, Je hebt helemaal gelijk hoor, maar "gelukkig" kunnen wij niet fokken, daar ons andere paard een ruin is :P Niet zozeer voor onszelf dus, maar jee....wat zou ik het zonde vinden als hij toch heel leuk blijkt te zijn en al geruind is. Dat is iets wat je niet meer kunt terugdraaien. En indd....mocht hij toch vadermateriaal zijn, dan kunnen wij hem zowiezo niet houden, daar hebben wij de faciliteiten helemaal niet voor, om van de know-how maar niet te spreken. Er door iemand naar laten kijken lijkt mij een strak plan...maar wie heeft dan zin om helemaal naar een begrazing te rijden om een paard eens goed te zien. Ik heb echt niet genoeg verstand van exterieur om dat zelf te kunnen beoordelen.

Henni
Forumverslaafde

Berichtdoor Henni » 31 jul 2012, 14:35

Kun je niet met goede foto's en filmpjes langs een paar kenners? Ik bedoel Siggi woont in de buurt, die heeft er veel kijk op en je lest toch bij Juliet? Die heeft er lijkt mij ook verstand van. Dan weet je iig al iets.

Mocht hij er echt niet uitspringen, dan hup die ballen eraf. Heb je er zelf ook meer plezier van denk ik.

Rós
Draver

Berichtdoor Rós » 31 jul 2012, 14:47

Je kunt met dit soort vragen ook altijd terecht bij de fokkerijcommissie en het fokjurykader van het stamboek.
Er zijn bijvoorbeeld mogelijkheden voor advieskeuringen etc.

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 31 jul 2012, 15:12

voor een advieskeuring wordt het te lang wachten. als we hem naar huis halen, moet hij geruind zijn namelijk....hij kan niet bij ons staan als hengst. Dus voordat hij opgehaald moet worden, ruim daarvoor, moeten we besluiten wat te doen....

Ellen
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Ellen » 31 jul 2012, 15:44

Is het dan niet meer de vraag: willen we hem zelf in de toekomst als rijpaard?

kvika
Forumverslaafde

Berichtdoor kvika » 31 jul 2012, 17:29

Als hij toch potentie heeft zou het echt zonde zijn hem te ruinen.
Er is dan toch altijd wel een plekje in de buurt te vinden?
(tuurlijk zijn daar kosten aan verbonden,maar stel nou eens even voor dat hij echt goed genoeg is..)
Ben benieuwd.
gr.

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 31 jul 2012, 19:07

@Ellen, ja natuurlijk, maar niet ten koste van alles. Dwz, stel dat hij het goed zou doen op een keuring, tsja, dan wordt het iig niet ONS rijpaard...

@Kvika: idd....er zullen zeker kosten aan verbonden zijn, maar voor dat we in de kosten gaan duiken, is het wel fijn om te weten of er uberhaupt iets inzit natuurlijk :D

Fáfnir
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Fáfnir » 31 jul 2012, 19:39

Ja, het mooist zou zijn als je een plekje voor hem kan vinden waar hij kan staan, dan heb je nog ietswat meer tijd om te beslissen misschien?

Er is toch wel ergens iets te vinden?

Koekie
Forumverslaafde

Berichtdoor Koekie » 31 jul 2012, 21:47

Misschien zou je wat speurwerk kunnen doen naar de resultaten van de vader van jou hengst ?

Is er veel vraag naar dit paard en naar de bloedlijn van dit paard dus zit er ook toekomst muziek in jou hengst ?

Het valt mij wel op dat er al een heleboel hengsten zijn en dat vaak bepaalde hengsten enige jaren op de top 10 lijst staan .

Dat zou ik mij afvragen als het om mijn paard zou gaan of hij daadwerkelijk "actief" zal gaan dekken in de toekomst want een paard hengst laten voor 1x per jaar een merrie bevruchten dat zou ik niet doen .

Wel spannend hoor en zeker leuk om je te oriënteren in dit soort keuringen ,

Succes

d:)d

Manon
Forumverslaafde

Berichtdoor Manon » 01 aug 2012, 11:44

@Koekie: op worldfengur kun je alles vinden over het vaderdier. Hij heeft nu 56 nakomelingen in IJsland, Zweden en Denemarken (en dus 1 in NL)
De hengst is nu 8 jaar oud.
Qua bloedlijnen zit het van opa's kant wel goed...Saer frá Bakkakoti met 590 nakomelingen en, correct me if I'm wrong, een van de hengsten met het hoogst aantal hooggekeurde nakomelingen. Opa van moeder is Otur, ook een fijne hengst vind ik.
Maar goed, dat is allemaal op papier...wat het dan in het echt doet, is altijd maar weer afwachten.

Verder tsja...of hij ooit zal gaan dekken, daar heb ik geen idee van. Niet bij mij iig! :D ...ben ik ook nog niet mee bezig. De vraag kwam opborrelen omdat castratie wel meteen heel definitief is...enik alle opties overwogen wil hebben.

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 01 aug 2012, 12:25

Hee Manon,

Als je echt helemaal geen hengst thuis kan houden zou je sowieso op zoek moeten naar een tijdelijke plaats voor Næfill. Want er worden geen paarden meer gecastreerd in de begrazing.

Je zou misschien wel aan Arnout kunnen vragen of hij een keer naar je paardje wil kijken als hij toevallig een keer naar zijn eigen hengsten gaat kijken op de lokker.
Denk dat hij wel redelijk veel kijk heeft op een paardje, of voorbrengen zinvol is of niet :)

Næfill is echt een heel leuk paardje, super gouden karaktertje, is dat niet super leuk om te hebben als eigen rijpaard?

Koekie
Forumverslaafde

Berichtdoor Koekie » 01 aug 2012, 13:31

Ik bedoel met uitzoeken of er daadwerkelijk vraag naar deze hengst zou zijn in NL .
Niet omdat hij niet geweldig zou zijn maar juist omdat er maar 1 nakomeling is in NL .

Is deze bloedlijn minder geliefd bij ons of hebben wij een hoge keuze van goedgekeurde dekhengsten dat we niet snel uitwijken naar het buitenland ?

Dus meer wat is de aanvraag voor dekking van de vader van jou paard door eigenaren van merries in NL en zou jou paard die aanvraag over kunnen nemen door in NL ter dekking te staan en mensen niet naar Zweden hoeven .

Terug naar “Fokkerij”