filmpje geboorte

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
sassefras
Forumverslaafde

Berichtdoor sassefras » 24 jan 2013, 23:13

S&S
Forumverslaafde

Berichtdoor S&S » 25 jan 2013, 07:32

Goh, dat is ook wat he, zo een keizersnede bij een paard. T gaat eigenlijk t zelfde als bij ons mensen, vind het alleen een erg eng idee, dat een merrie dan toch een keer moet gaan staan.
Bij ons als mens mag er namelijk geen druk op de wond, omdat het dan open kan knappen, daarom moeten we even een paar uren liggen blijven.
Maar dat gaat bij een paard niet lukken. Heeft iemand er ervaring mee? Hoe dat dan gaat?

kvika
Forumverslaafde

Berichtdoor kvika » 25 jan 2013, 08:09

Mooi om te zien.
@ keizersneden vraag ik me wel af of de merrie hetzo veulen wel zo accepteren.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 25 jan 2013, 12:42

wow mooi filmpje, bedankt!

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 25 jan 2013, 14:13

Duidelijk filmpje, heel mooi.

@S&S: Het is niet direct te vergelijken met mensen. De buikwand van een gemiddeld paard is een stuk steviger dan die van 'ons', dus kan meer hebben, plus er gaat gewoon een veel dikkere hechtdraad in. Paard staat gewoon op achteraf, net als na een koliekoperatie. Dat moet zelfs want te lang laten liggen is weer gevaarlijk ivm. andere complicaties.

Het wordt niet zomaar gedaan, je kan een veulen niet zomaar gaan halen, niet elk veulen is 'af' na de gemiddelde draagtijd (11mnd). Je moet wachten tot het veulen 'zelf wil komen'.

Ze doen het bv. als de merrie al aan het bevallen was maar om één of andere reden niet verder kan. Of bij medische redenen waarom je niet wil dat het via het geboortekanaal gaat. Dan bepalen ze het natuurlijke bevallingsmoment heel precies adhv. de samenstelling van de melk. Die verandert onder invloed van de normale hormonale veranderingen die tot de bevalling leiden. In beide gevallen kan ik me goed voorstellen dat het wel losloopt met de binding van merrie en veulen, aangezien dat ook grotendeels hormonaal geregeld is.

Funi
Telganger

Berichtdoor Funi » 27 jan 2013, 10:25

In het blaadje van de EFO stond een keer een stukje over een merrie waarbij het veulen dmv een keizersnede was gehaald. Ging geloof ik in eerste instantie goed, maar dacht dat de merrie uiteindelijk toch overleden is door complicaties aan de buikwond.

Skorrie
Forumverslaafde

Berichtdoor Skorrie » 28 jan 2013, 00:16

Wauw, mooi om te zien!! d:)d

Terug naar “Fokkerij”