gedekt en wedstrijden???

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
cmj-tje
Stapper

Berichtdoor cmj-tje » 31 mar 2013, 14:34

Mijn merrie word in de meivakantie gedekt door Teigur vom Kronshof,
ze is in een uitstekende conditie en ik wil graag met haar doorblijven rijden tot de tijd dat ze aangeeft dat ze dat niet meer wilt/ ongemakkelijk voor haar wordt.

Nu vroeg ik me af of het verstandig is om wedstrijden te rijden in het begin stadium.
Ik ken bedrijven die gewoon nog doorblijven rijden met hun merrie tot ze hoogdrachtig is, maar ik vroeg me eigenlijk af of het invloed heeft op de bevruchting ect als je in de begin fase met je merrie een wedstrijd gaat rijden. Ik wil namelijk graag meerijden met een wedstrijd maar die is 2 weken na de laatste dekkingsdag en ik wil wel zeker weten dat het niet de dekking beinvloed.

Mijn merrie stresst niet snel, maar ik wil graag meer meningen van andere horen, want ik weet niet zo goed of ik me nou wel/niet moet inschrijven voor de wedstrijd.

dank jullie wel.

Gandur
Telganger
Contacteer:

Berichtdoor Gandur » 31 mar 2013, 14:55

De eerste 3 maanden is een merrie behoorlijk gevoelig voor verwerpen. Je merkt er niets van, de vrucht resorbeert namelijk. Waarom het mis gaat kan vele oorzaken hebben, maar één er van is inderdaad stress, verhuizen, andere omgeving, infectiedruk. Als je 2 weken na de laatste dekkingsdag gaat, weet je nog niet of je merrie drachtig is. Eigenlijk kun je het pas goed beoordelen vanaf dag 18. En ik weet niet wat de dekvoorwaarden zijn, maar als na de wedstrijd blijkt dat je merrie niet drachtig is, kun je weer terug naar de hengst (anders ook hoor, als ze niet heeft opgenomen uiteraard). Maar de vraag is dan of de wedstrijd roet in het eten heeft gegooid.

Daarnaast is je merrie net verhuisd van de Kronshof naar thuis, kost ook even weer wat tijd om te settelen. Je wilt dan ook trainen voor de wedstrijd, en dan nog de wedstrijd zelf met alle nieuwe dingen. Ik persoonlijk zou dat risico niet willen lopen. De dekking is duur genoeg, en ik denk dat je een keuze zou moeten maken. Als je wel per sé een wedstrijd wilt rijden, kies dan een wedstrijd uit die later valt.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 31 mar 2013, 15:40

Een IJslandse trainer, ik meen dat het Heidar Hafdal was, vertelde me ooit dat hij principieel geen drachtige merries aannam voor training! Hij vond dat gewoon niet ok; vond dat je dan in/uit principe een keuze moest maken, wat je op dat moment van die merrie verwacht; óf werken óf een veulen krijgen. Niet dat je er nou per se niet meer op zou mogen zitten als ze drachtig is, maar dan zeker geen prestaties van haar verlangen. (en eigenlijk helemaal ideaal als een merrie die periode gewoon lekker in een kudde met andere 'collega-drachtige-merries op een grote wei gewoon alleen maar drachtig mag lopen zijn: veulentjes maken en gras eten, meer niet..)
Dat zag hij ook als een kwestie van respect, maar ook wel praktisch natuurlijk, om de kans op verwerpen of complicaties zo klein mogelijk te houden (plus dat een drachtige merrie vaak toch net ff wat minder zal presteren, als het om wedstrijden gaat, omdat ze in haar energie dat veulen toch voorrang zal verlenen zeg maar)
Ik vond dat wel een mooi uitgangspunt, en heb dat ook altijd maar aangehouden; beetje 'ladida-rijden' tijdens de dracht prima, zolang de merrie zelf ook aangeeft dat prima te vinden. Bij ons leven de paarden toch vaak in wat andere omstandigheden dan wat de meeste IJslanders (mensen dan) gewend zijn, hier zijn ze sowieso meer in de hand, hebben we meestal niet de plek ervoor om ze maar gewoon lekker op de grote wei ze alleen maar drachtig laten staan wezen.. Maar verder zou ik persoonlijk met een drachtige merrie nooit serieus trainen of zelfs wedstrijdprestaties verwachten - dat kan altijd later dan nog wel weer eens, als ze 'in andere omstandigheden' is..! :-)

cmj-tje
Stapper

Berichtdoor cmj-tje » 03 apr 2013, 23:26

Het was de enige wedstrijd die ik dan zou willen rijden, de rest van de dracht en dat het veulen aan de voet is wil ik alleen lekker haar soepel houden en lekker buiten rijden. Maar ik ga lekker die wedstrijd dan ook niet rijden als ik het zo hoor.

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 04 apr 2013, 17:31

Eens met bovenstaande!

Overigens is licht werk voor een drachtige merrie ook weer goed omdat ze dan het uithoudingsvermogen en de spieren behouden die ze voor de bevalling nodig hebben.

Op IJsland hoeft dat misschien niet, maarja als je ook kijkt wat ze op IJsland 'op de wei en met rust laten' noemen, dat is een aardige basis-work-out in dat landschap. Niet te vergelijken met hier op een plat postzegeltje zetten en 11 maanden niks.

Maar wedstrijd rijden of op wedstrijd niveau trainen, nee dat vind ik inderdaad een beetje oneerlijk. Nog buiten risico's die je ermee neemt voor (het behoud van) een gezonde dracht.

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 05 apr 2013, 00:11

ja precies, daar ben ik ook altijd maar wel van uitgegaan; de omstandigheden in IJsland zijn natuurlijk wel ff heel anders dan wat wij ze hier in NL kunnen bieden meestal.. zowel mentaal als ook fysiek, scheelt dat nogal, of ze met een kudde "collegas" op van die mega weides daar door Ijsland lopen, of op een saai klein postzegeltje hier.. Gevolg is hier dan ook vaak dat ze gewoon veel te dik worden, echt wel heel erg uit conditie tegen de tijd dat ze moeten veulenen, en dat lijkt me nou ook weer niet ideaal.. Ik kijk dus ook maar gewoon naar de omstandigheden, en vooral naar wat de merrie zelf aangeeft!
Mijn merrie Freya, die afgelopen jaar haar eerste veulen kreeg, leek het al die tijd nog wel gezellig te vinden om mee uit rijden te gaan, tot op de laatste weken (ruim 2 maanden - heel erg dikke buik had ze trouwens niet eens), toen leek dat echt duidelijk minder te worden, en hebben we dus niet meer echt wat met haar gedaan.
Met veulen aan de voet trouwens precies zo; ik houd er persoonlijk nooit zo van om een merrie als het veulen nog heel jong is, al weer mee te nemen om te rijden, laat ze dan liever ook gewoon ff met rust samen. Maar er zitten wel grote verschillen per merrie, wanneer die er wel weer aan toe lijken te zijn om wel weer wat te doen. In principe begin ik nooit eerder dan wanneer het veulen een maand of 4 oud is, maar soms ook nog wel later!

Terug naar “Fokkerij”