Hengstenadvies gevraagd

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Ollie
Draver

Berichtdoor Ollie » 03 apr 2014, 19:17

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie advies/mening willen hebben.
Ik wil mijn merrie graag laten dekken dit jaar, maar vind het zó moeilijk om tot een goede hengstenkeuze te komen, aangezien het voor mij het eerste veulen is wat ik wil fokken.

Mijn merrie heeft in het verleden 2 veulens gekregen, bij haar vorige eigenaren, en is een geweldig comfortabele vlakke natuurtölter, met een zacht karakter en is een 5-ganger.
V: Vinur fra Vididal
M: Tritla fra Adalen 1
VV: Hrafn fra Holtsmula
VM: Toppa fra Vididal
MV: Gladur fra Ytra-Skördugili
MM: Björt fra Fuglsang

Mijn fokdoel is een makkelijke en comfortabele tölter, niet overdreven temperamentvol.

De verbeteringspunten van mijn merrie zijn:
- haar hals (onvoldoende verjongende hals)
- steile schouder
- te korte benen
- wat zwaar gebouwd

Mijn wensen bij de hengst zijn:
- 5-ganger
- lange benen
- mooie hals
- als het even kan veel behang
- zacht/goed/makkelijk karakter
- comfortabele makkelijke tölt (ivm reuma in mijn bekken)
- niet te temperamentvol

Ik weet het, ik heb een hoop eisen...

Mijn oog is nu vorige week op Arni-Geir fra Feti gevallen, maar... er is nog eigenlijk weinig bekend over zijn nakomelingen in Nederland, aangezien zij nog niet onder het zadel zijn.
Kent iemand hier de hengst in kwestie, en kent iemand misschien nakomelingen in het buitenland die al onder het zadel zijn?

Ook ben ik erg gecharmeerd van Djákni frá Flagbjarnarholti, wát een geweldige gangen heeft dat paard.

Ook van Flytir fra Wyler ben ik érg gecharmeerd. Wát een leuk paard is dat, zeg. We hebben hem in levende lijve mogen bewonderen bij Mieke.

Geysir fra Skoti vind ik ook superleuk, maar... volgens mij is dat een 4-ganger, als ik me goed heb laten inlichten. En ik weet niet waarom, maar met mijn reuma is het op één of andere manier comfortabeler rijden op een 5-ganger. (Of het moet écht een töltmachine zijn, dan is het wellicht een ander verhaal, maar dat weet je natuurlijk nooit vooraf.)

Hebben jullie wellicht nog meer tips voor mij? Ik ben benieuwd!

Hieronder wat fotootjes van mijn merrie, nog in wintervacht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen/adviseren.
Alvast bedankt.

Groetjes,

Manon

stassa
Tölter

Berichtdoor stassa » 03 apr 2014, 19:31

Vaðall frá Fensalir

groetjes johan

Ollie
Draver

Berichtdoor Ollie » 03 apr 2014, 19:58

Hai Johan, Bedankt voor je tip. Alleen... ik heb vorig jaar even op Vadall mogen rijden, en kon het niet pijnloos uitzitten. Hij heeft natuurlijk geweldige bewegingen, maar voor mij helaas té geweldige bewegingen. Heel jammer, want ik ben echt wég van dat paard. Maar ik fok een veulen voor mijzelf, en dan moet ik niet gaan fokken met een hengst waar ik zelf niet eens pijnvrij op kan rijden... Ondanks dat ik weet dat het een combi wordt van mijn merrie en hem, maar stél nou dat hij nét teveel beweging vererft, dan ben ik de klos, en kan ik niet op mijn eigen fokprodukt rijden. Dus... bij voorkeur een comfortabele/iets vlakkere hengst!

Pikkediefje
Draver

Berichtdoor Pikkediefje » 03 apr 2014, 21:03

Ari vom Saringhof misschien?
Het is een 5-ganger, heeft veel behang en een super karakter.
<a href='http://www.arivomsaringhof.nl/' target='_blank'>http://www.arivomsaringhof.nl/</a>
Je kan altijd eens contact op nemen met de eigenaar, zij helpt je met alle plezier verder en antwoord op al je vragen. Wij brengen onze merrie dit jaar ook naar hem voor ons 1ste veulen :love:

stassa
Tölter

Berichtdoor stassa » 03 apr 2014, 21:14

Hoi leuk dat je hem gereden hebt maar ja als je niet zonder pijn kan rijden das niet fijn.

Ari von saringhof is ook heeel leuk.

groetjes johan

Sybelle
Forumverslaafde

Berichtdoor Sybelle » 03 apr 2014, 21:40

Ik heb geen bal verstand van fokken. Ja, als je een hengst met vier benen neemt en een merrie die er ook vier heeft krijg je een veulen met ( surprise...) vier benen.

Maar jouw merrie doet me wat aan Frekya denken, die was hier ook op het forum. Zij had toen een veulen van Gumi en dat vond ik zo'n verbetering op de merrie destijds. Dus als je toch bij Groven aan het kijken bent waarom niet een blik op Gumi?
Die geeft abonnementen op lange benen en fijne tolters geven ze aan op de site. Vind het altijd mooie paarden. En er zijn al flink wat nakomelingen onder het zadel ook.

Ik vind Arni altijd nogal wakker tonen. Maar goed ik heb hem toen ook onder Siggi gezien en die krijgt een aardappel natuurlijk nog wakker. Dat blijft hangen. 0:)

Spinet
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Spinet » 03 apr 2014, 22:20

Ken een hele stapel van Ari's nakomelingen!
En wat zijn ze leuk!
Vriendelijk, beleeft, toegankelijk!

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 03 apr 2014, 22:43

Ik kan je Seifur aanraden! Hij staat ook bij Skoti.
Seifur is een vijfganger, lange benen, veel manen, veel tolt
Hij is een echte gentlemen, super karakter!
Ik denk dat hij jou merrie op de punten die je beschrijft goed zou kunnen aanvullen :)

Afbeelding

Buska
Telganger

Berichtdoor Buska » 04 apr 2014, 13:01

Wat dacht je van Boreas?

d:)d
Janita

Ollie
Draver

Berichtdoor Ollie » 04 apr 2014, 14:03

Super dat jullie zo mee denken! Gumi sprak mij persoonlijk totaal niet aan. Ik heb naar hem staan te bekijken, maar Ik was echt veeeeeeeel meer gecharmeerd van Arni Geir en Djakni.
Boreas vind ik leuk, maar is toch 4-ganger? Of vergis ik me?
Seifur vind ik inderdaad n mooi paard. Misschien moet ik hem maar eens in levende lijve bewonderen. ..
Ik zal vanavond eens Ari opzoeken, zit nu op mijn mobiel op Internet en dat is toch minder handig.

jari
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor jari » 04 apr 2014, 19:15

Axel frá Músarrindill al bekeken?

5-ganger, echt waanzinnig lief, groot paard met lange benen, mooie hals/schouder/borst d:)d

<a href='http://musarrindill.nl/axel/' target='_blank'>http://musarrindill.nl/axel/</a>

Ollie
Draver

Berichtdoor Ollie » 05 apr 2014, 07:26

@ Jari: Axel heb ik niet in levende lijve gezien, maar bij het nakijken van de stambook kwam ik er achter dat mijn merrie en Axel dezelfde opa hebben; Hrafn fra Holtsmula.

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 05 apr 2014, 08:42

Ik heb er echt de ballen verstand van maar 2 opmerkingen:

Hrafn fra Holtsmula zit denk ik in de stamboom van de helft van het Nederlandse IJslander bestand. Een erg bekende, en volgens mij beschouwd als een goede vererver en "stempelhengst", niet zo'n probleem als die dubbel in je afstamming zit, geloof ik. Al is het wel eens leuk om met 'nieuw bloed' te fokken maar als je kritisch gaat kijken, doen we dat hier überhaupt niet echt. En dan is zo'n bekende lijn misschien juist lekker betrouwbaar qua uitkomst?

Ik hoor je zeggen dat een bepaalde hengst je niet aanspreekt, natuurlijk is dat erg belangrijk maar ik denk belangrijker in de keuze is niet de hengst zelf maar zijn nakomelingen. Zeker als je voor jezelf fokt met wel specifieke eisen, moet je een hengst zoeken die doorgeeft, want aan een sexy plaatje of goed karakter heb je niks als het veulen vervolgens een kopie van mams is omdat de hangst onvoldoende sterk vererft. En in die context ook belangrijk om naar de vorige veulens (en hun vaders) van je merrie te kijken, om misschien een beetje een beeld te krijgen van wat je merrie inbrengt in het verhaal. Daarnaast kan 1 hengst heel goed getraind zijn en zo goed presteren, maar als alle nakomelingen dan ook top lopen, is de kans alweer groter dat het toch ook een beetje aanleg is.

Ollie
Draver

Berichtdoor Ollie » 08 apr 2014, 18:37

Ik kies zelf liever voor nieuw bloed in de lijn, dan dat ik een Hrafn-nakomeling zou kiezen. Niets ten nadele van Hrafn uiteraard, maar dit is gewoon mijn keuze, mijn gevoel.
Ook omdat er zó veel keuze is in "hengstenland".
Wat bloedlijn betreft zou mijn merrie, volgens kenners, zeer goed kunnen matchen met Orri-afstammelingen.
Dat de nakomelingen van een hengst erg belangrijk zijn, aangezien zij een goed beeld kunnen laten zien van wat de hengst vererft, daar ben ik het helemaal mee eens.
Maar dan nog moet de hengst mij wél aanspreken. Dat houdt echter beslist niet in dat ik voor een sexy plaatje ga of wat dan ook, Paulien, ik wil gewoon een weloverwogen en korrekte keuze maken.
De opmerking "dat ik er niets aan heb als het veulen vervolgens een kopie van mams is omdat de hengst onvoldoende sterk vererft", tsja... wat zal ik zeggen...
Uiteraard wil ik bepaalde punten verbeteren waar mijn merrie wat tekort schiet, maar... fokken blijft gokken.
En stel dat het veulen wél een kopie zou worden van mijn merrie, meid, ik téken er voor! Doe ik er ook nog een strikje omheen ook! Hahaha! Nee hoor, ik doe mijn best om het te verbeteren, maar garantie krijg je nooit, óók niet met de hoogst gekeurde hengst. Dus meer dan mijn best kan ik niet doen. En dát doe ik!
Ik vond het advies wat ik een tijdje terug kreeg van een kenner erg goed: kijk eerst naar wat je leuk vindt aan de betreffende merrie, dus wat zou je graag terug willen zien in het veulen, kijk dan naar wat je wilt verbeteren, en neem dát allemaal mee in je hengstenkeuze.
Nou ja, eerst aankomende zondag maar naar het openingsevent in Ermelo, kan ik nog even alle hengsten bewonderen. Ook de jonge hengsten.

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 08 apr 2014, 21:43

Op het openingsevent kan je Seifur ook live ontmoeten, het is echt een super lief, stoer en knap paard :)

Terug naar “Fokkerij”