veulentje> tips?

Vragen en onderwerpen over de fokkerij.
Dofri
Stapper

Berichtdoor Dofri » 09 mei 2014, 22:37

Hoi,
Omdat mijn ijslander nu echt wat ouder word, wil ik dit jaar gaan kijken voor een veulentje.
En ik wil dit goed voorbereid gaan doen.
Wat zijn in jullie ogen dingen, waar ik absoluut op moet letten?
Ik heb altijd paarden gehad.. maar weet van de ijslander (ondanks dat ik er 1 heb) eigenlijk maar weinig af.
Ik hoor graag van jullie!
Groetjes

Tru
Stapper

Berichtdoor Tru » 10 mei 2014, 09:17

Dit was het advies wat ik van een ervaren Ijslander kenner kreeg een paar jaar geleden...

"Als je een veulen koopt zijn een paar dingen van belang.
Hij moet niet te lateraal gaan, ook als die in kruis galop gaat is niet meteen een plus.
Paarden die alleen draven en een hoog front hebben en een wat hole rug kunnen eventueel moeilijk gaan tolten.
Jaag ze wat op, zodat ze moeten wenden en rennen.
Een te lange rug is moeilijker,
Het blijft zo dat er genoeg zijn die de uitzondering bevestigen, maar als er een andere is die de dingen minder heeft is het een plus, daar je er niet op kan zitten en proberen."

Hopelijk heb je hier wat aan, succes!

Blíkske
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor Blíkske » 10 mei 2014, 10:44

Veulens echt goed beoordelen is echt een kunst, zeker bij IJslanders/gangenpaarden, en zeker als je nog niet zo veel ervaring hebt daarmee -> mijn belangrijkste tip zou dan ook zijn probeer iemand te vinden waarvan jij denkt dat die zich heel goed uitkent in de IJslanders, met name ook in de afstamming, die ook jou een beetje kent, en daarmee misschien makkelijker een goeie inschatting kan maken of een bepaald veulen wel of niet in potentie een goeie match zou kunnen zijn.
Ik denk dat het echt moeilijk is om echt een goeie inschatting/voorspelling te maken op grond van exterieur; ik zag gisteren bv nog weer ergens een mooi voorbeeld van een paard waarvan je op exterieur echt denkt oef.. ;-) Hele leuke merrie, maar wel nogal lange en echt al flink doorhangende rug, ook nog plat kruis daarbij, wel veel oprichting, en heel veel uitstraling, maar puur op basis van exterieur zou je denken mwah... Maar die merrie kon lópen...! En echt een en al tölt, echt ongelofelijk wat een töltmachine, draf was iets moeilijker te vinden (maar ook gewoon nooit getraind), gewoon heel duidelijke voorkeur voor hele fijne en mooie en loepzuivere tölt - dus ik bedoel maar, die zou je dus als veulen waarschijnlijk op basis van die dingen die hierboven genoemd worden (en waar ik het in principe ook wel mee eens ben op zich) eerder "afkeuren", maar klopt dus totaal niet! En vooral, het kan bij die veulens ook gewoon nog zo veranderen allemaal, daar kun je je vaak enorm op verkijken!
Ik zou daarom ook denk ik vooral naar de afstamming kijken, hoe bevallen die ouders je, wat vind je van andere nakomelingen van die hengst (en merrie?), en dan pas naar het veulen.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik mensen vaak toch eerder aanraadt als het ff kan liever een volwassen paard te kopen, zodat je gewoon wat beter weet wat je koopt. Het kan natuurlijk zijn dat je zelf bv grond aan huis hebt en het leuk vindt om een jong paard zelf aan huis te laten opgroeien (dan zou ik zeggen koop er dan meteen 2, en kies daaruit het paard wat het beste bij je past als ze ingereden zijn, en verkoop je de ander? ;-) ) Maar vaak hoor je dat mensen een veulen kopen omdat ze denken dat dat goedkoper is bv, en ik denk dat dat gewoon echt níet het geval is! Naast de kosten heb je ook nog de risico's, niet alleen van wat er allemaal kan gebeuren, in de jaren tot het veulen een volwassen en ingereden rijpaard - maar ook het risico dat dat leuke veulentje als rijpaard misschien toch niet helemaal het type is wat je ook zou hebben uitgekozen als je het als rijpaard pas gekocht zou hebben.. Nou ja, dan ben je waarschijnlijk al zo gehecht aan dat paard dat je dat misschien nog niet eens zo ziet, maar vergis je dus vooral niet in de kosten, die vallen uiteindelijk vaak echt hoger uit dan wanneer je een "kant en klaar" ingereden paard koopt (ook afhankelijk of je bv het hele inrijden/intölten etc zelf doet, of liever aan een trainer overlaat natuurlijk)

skyr
Forumverslaafde
Contacteer:

Berichtdoor skyr » 10 mei 2014, 16:33

Manni frá Kolhar, van Petra Koolen is te koop:
Zie: <a href='http://www.mijnalbum.nl/Album=W3HZAZL7' target='_blank'>http://www.mijnalbum.nl/Album=W3HZAZL7</a>

Onni
Draver

Berichtdoor Onni » 10 mei 2014, 17:41

Wat wil je hebben? Een natuurtölter waarmee je eindeloos kan bosklossen en ook eens een T proefje kan rijden? Een IJsco met 4 of met 5 gangen?

En eigenlijk net zo belangrijk, wat kan je zelf al. Ik heb een niet doorgereden merrie gekocht een paar jaar geleden en met haar gangen is niets mis, maar mijn gebrek aan ervaring leert dat de knoppen moeilijk te vinden zijn voor mij.

Ga eens bij een aantal gerenomeerde fokkers kijken of naar een veulen- en merriekeuring. Daar wordt ook vertelt wat er aan het betreffende veulen goed of minder goed is. Heel leerzaam en waarschijnlijk krijg je ook een beeld wat je zelf een veulen vindt dat je aanspreekt.

Succes met je zoektocht, het wordt vast eel leuk :)

Paulien
Forumverslaafde

Berichtdoor Paulien » 10 mei 2014, 23:43

Hahaha ik ga helemaal mee met Karina/Blikske.

Mijn "veulentje" is inmiddels 8, en absoluut niet het paard geworden dat ik had gekozen als ik een 8jarige had gekocht. :rofl: Ben ook absoluut niet goedkoper uit geweest :rofl:

Zijn bouw zit bepaald niet mee, en al heeft hij godzijdank toch een gemakkelijke gangverdeling ontwikkeld, blijft het een aandachtspunt/struikelblok (soms letterlijk). Ook qua karakter niet altijd het meegaande maatje dat ik gedroomd had. Maargoed ondanks dat ik hem een paar keer per jaar de worst in wens, komen we er samen steeds weer beter uit en ben ik vreselijk blij met hem.

Kortom: weet waar je aan begint en wees bereid te werken met wat je krijgt, want je kunt het niet echt voorspellen. Om je kansen zo goed mogelijk te maken: trek voldoende tijd uit om je goed te laten informeren door profs, kijk goed, denk goed na. Ook bv. over als het niet klikt: hoe gemakkelijk vekoop je het paard weer in de huidige markt (lees: niet makkelijk) Het veulentjesseizoen is al begonnen, dat is eigenlijk een gevaarlijke tijd voor impulsaankopen... Weet ik uit ervaring, zie hierboven ;)

Dofri
Stapper

Berichtdoor Dofri » 13 mei 2014, 14:13

Bedankt weer voor julie reacties! :)

Het gaat niet om de kosten..
Ik weet heel goed welke kosten er bij komen kijken.
Ik heb op het moment 3 paarden.. en het zijn allemaal kneusjes.
Het lijkt me een hele leuke ervaring..
Mijn paardjes worden wat ouder nu (20 en 24).. het lijkt me fijn voor mijn 14 jarige die nog steeds denkt dat ze een veulen is..een speelmaatje te hebben.

Ik neem geen overhaaste beslissingen.. vandaar ook.mijn berichtjes hier.
Lukt het dit jr niet, dan kijk ik volgend jaar verder. Ik moet er wel helemaal achter staan ;)
Groetjes Kee

Kirsten
Telganger

Berichtdoor Kirsten » 13 mei 2014, 15:15

Mijn nu 4 jarige merrie heb ik ook als veulentje gekocht. Ik heb het gedaan omdat ik juist nog een paar jaar de tijd wilde hebben voordat ik zou kunnen rijden (ivm kleine kinderen) en toch het leuke wilde meemaken van het hebben van een ijslander en het zien opgroeien van een jong paard. Ondertussen heb ik wel telkens lessen gevolgd zodat ik wat handiger ben geworden in het gangenrijden en ook veel verschillende paarden gevoeld heb.
Of ik weer een veulen zou kopen weet ik niet. Maar dat komt mede doordat ze met 1,5 al een koliekoperatie moest ondergaan en ik dus voordat ik ook maar iets met haar kon al klauwen met geld kwijt was. Ze is het dubbel en dwars waard hoor, daar niet van. Binnenkort wordt ze ingereden en ik vind het heel erg spannend hoe ze het gaat doen. Ik denk dat ze niet helemaal het type is wat ik normaal gesproken had uitgekozen wanneer ik een al ingereden paard zou kopen maar ik ben bereid om eraan te werken en zo (hopelijk) toch tot een goede match te komen. En dan zien we wel hoe het gaat. ;)

Terug naar “Fokkerij”